Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Etiske overvejelser om racehøns  (Læst 16681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #30 Dato: 29 Maj , 2013, 19:11 »
Efter jeg har skiftet til varmeplader oplever jeg det ikke mere ;) Det er en af de bedste investeringer jeg har gjort længe!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #31 Dato: 29 Maj , 2013, 19:14 »
Lene - du skriver i øvrigt længere tilbage i tråden, at du synes det er irriterende de skrukker, for så kan du ikke komme til at samle æg  :o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #32 Dato: 29 Maj , 2013, 19:37 »
Lene - du skriver i øvrigt længere tilbage i tråden, at du synes det er irriterende de skrukker, for så kan du ikke komme til at samle æg  :o


Det er hun jo ikke ene om. Jeg har da set flere der efterlyser høns der ikke skrukker fordi de kun er interesserede i æg. Omvendt er der så indimellem nogen der gerne vil ha en skruk da de er ved og drukne i æg. Hvor finder man balancen??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #33 Dato: 29 Maj , 2013, 19:59 »
Lene - du skriver i øvrigt længere tilbage i tråden, at du synes det er irriterende de skrukker, for så kan du ikke komme til at samle æg  :o


??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #34 Dato: 29 Maj , 2013, 20:01 »
Gad egentlig vide hvordan denne her tråd havde set ud, hvis den havde heddet "Etiske overvejelser om hybridhøns" så var der nok blevet et ramaskrig. ;D ;D ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #35 Dato: 29 Maj , 2013, 22:27 »
Gad egentlig vide hvordan denne her tråd havde set ud, hvis den havde heddet "Etiske overvejelser om hybridhøns" så var der nok blevet et ramaskrig. ;D ;D ;)

Jeg startede tråden som et resultat af den drejning, der opstod i tråden "hvem er populær?"

Jeg ville ikke forstyrre afstemningen yderligere.

Formålet var netop at undgå denne kløft.

Der bliver ofte skrevet kritisk om hybridhøns - og indimellem af gode grunde. Jeg ønsker at få fokus på, at der også er etiske tvivlsspørgsmål i racehønsenes verden - for at hjælpe til at skabe en slags ligevægt eller ligeværdighed.

Med det ene formål, at alle skal føle sig endnu mere velkommen her på forum - uanset om man har racefjerkræ, hybridfjerkræ, blandingsfjerkræ, havefjerkræ eller en hvilkensomhelst anden slags fjerkræ.

Jeg synes, der er kommet særdeles gode indlæg her i tråden, og jeg håber, vi langsomt kan bevæge os hen mod endnu mere "plads til alle". At vi i stadig højere grad kan være  saglige og rummelige overfor hinanden uanset, hvordan vi går til hønseriet. Med den viden i baghovedet, at der er moralske og etiske overvejelser i alle lejre :)

« Senest Redigeret: 29 Maj , 2013, 22:33 Fra Susanne »

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #36 Dato: 29 Maj , 2013, 23:03 »
Lene - Personligt synes jeg det er underligt at være irriteret over en SÅ naturlig ting for høns, som at skrukke - det er vel en del af det at være høne  ;)

Men sådan er mennesket jo, vi "laver" tingene som vi vil have det, så de passer ind til det vi ønsker og vil have.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #37 Dato: 30 Maj , 2013, 06:36 »
Og ja jeg synes stadig at det er irriterende med alle de skrukker. Jeg forventer forøvrigt heller ikke 365 æg om året fra hver høne, som mange andre gør.

Så måske er jeg underlig.  ;) ;) 

Og igen, så tror jeg at de høns, som IKKE skrukker er lige så lykkelige som dem som gør. De opfører sig ihvertfald som høns (selvom jeg ikke lurer på dem 24/7) og de ser ikke ud til at lide noget afsavn og tænke "uhh hvor er det trist at jeg ikke kan blive mor".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub