Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Etiske overvejelser om racehøns  (Læst 16680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Etiske overvejelser om racehøns
« Dato: 28 Maj , 2013, 09:04 »
Dette indlæg komme som direkte resultat af diskussion i tråden "Hvem er populær."

Jeg vil ikke forstyrre afstemningen om hvilke racehøns, der er populære , men det er ikke uden grund, at den har taget den drejning, den har.

Jeg kan stadig huske, da jeg var ny på forum. Jeg havde Isa Brown og overvejede at anskaffe silkehøns.

Jeg kunne læse, at det på en måde, som jeg ikke helt forstod, var "andenrangs" at have hybridhøns. Jeg var meget forvirret og jeg skrev en pb til et af de gamle medlemmer på forum for at spørge om man blev regnet som "helt forkert på den" hvis man havde hybrid høns. Hun svarede "selvfølgelig ikke" men jeg har aldrig siden været rigtig overbevist.

Og jeg tænker også, at hvis vi er ude i de store spørgsmål (hvad der kan være ret sundt af og til) - så mangler vi stadig en grundig stillingtagen til hvorvidt det er etisk korrekt at fremavle fjerkræ med så racetypiske kendetegn, at de ikke længere er i stand til at formere sig selv. Jeg mener - hvad er der tilbage, hvis evnen til reproduktion er væk? Bortset fra, at vi mennesker synes det er sjovt at opfinde nye sjove former og farver?

Jeg ved ikke helt, hvad jeg selv mener, men jeg undrer mig over, at det ikke er et større diskussionsemne end tilfældet er.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 09:13 »
Hybriderne er jo også fremavlet til ikke at skrukke. Det kan ikke betale sig i produktionen. At nogle hybrider og racehøns som normalt ikke skrukker så gør det alligevel, viser vel bare at naturen ikke sådan lige lader sig knægte, lige meget hvor meget vi mennesker prøver at pille ved den. Heldigvis.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 09:34 »
Hybriderne er jo også fremavlet til ikke at skrukke. Det kan ikke betale sig i produktionen.

Ja, og det er netop et af de store kritikpunkter!

Denne kritik høres aldrig eller ihvertfald sjældent når vi taler om racehøns. Hvorfor ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 09:45 »
Det er så heller ikke specielt naturligt at høns skal kunne lægge 365 æg på 365 dage eller kunne fodres op på 32 dage.

De fleste racer er i tidernes morgen lavet enten med æglægning for øje, eller slagtedyr eller begge dele, for rigtig mange racer er kombiracer. Og mange af dem har også været brugt i industrien og de er endvidere også stamfædre til hybrider, som vandt indpas i landbruget i slut 60érne. Da landbruget skulle optimeres.

Der er så også racer som "kun" er pryd eller som sportsracer.

Hvis vi alle skulle have det mest naturlige, så skulle vi have brune Danske Landhøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 09:48 »
Jeg tror, det er meget med følelser, når nogen opfatter hybridhøns som andenrangs, måske er det "hybrid" som har en negativ klang?
Men jeg har kikke flere af trådene igennem, hvor emnet er poppet op, og som jeg læser det, er det oftest ejere af hybridhøns, der først kommer med bemærkninger om at racehønsejere er "snobbede" og hybrider "andenrangs", og så kører diskussionen der fra, i grunden på et forkert grundlag, da racehønseejerne jo netop ikke har udtalt, at hybridhønsene er andenrangs og racehøns bedre.
Det er med hybrider, uanset om det er tomater, tulipaner eller høns, at man kan vide, hvad 1. generation, F1, giver, men 2. og efterfølgende generationer, F2 osv, har man ikke styr over, oftest giver det et ringere resultat end forældre-planter/dyr, hvilket kan være medvirkende til, at det f.eks. frarådes at samle frø fra F1-hybridplanter og også at avle på F1-hybridhøns. Det kan f.eks. nævnes, at mange (alle?) hybridkyllinger er kønsvisende ved klækningen, hvilket er avlet frem, så man straks kan gasse alle hanekyllingerne hos æglægningshybriderne, og derfor slippe for at fodre på dem. Men denne kønsvisning er væk i de efterfølgende generationer.

Endelig er jeg meget enig med dig, Susanne, at det er skidt, når vi fabrikerer dyr, som enten har helbredsproblemer, eller ikke kan reproducere sig selv.
Nævnes kan:
Scottish Fold katte, som lider af en smertefuld sygdom (Osteochondrodysplasia) som giver degenererede og deforme knogler og led, og hvor nogen mennesker synes, det ser sødt ud, og derfor avler vider på dem.
Fransk bulldog, som skal både insemineres og føde ved kejsersnit.
Hårløse katte og hunde, som ikke selv kan holde sig rene, og skal bades ofte, samt ofte får tøj på for ikke at fryse.
Mange forskellig katte- og hunderacer med "fladt" ansigt, som giver vejrtrækningsproblemer og problemer med tårekanalen.
King Charles cavalier hvor hjernen er for stor i forhold til kraniet, så de har ulidelig hovedpine, der kun kan afhjælpes med en operation, hvor man laver en revne i kraniet (ikke alle ender med godt resultat).
Bengalkatten og nu Toygerkatten er et blandingsprodukt af vildkatte og tamkatte, utallige tamkatte døde, fordi vildkatten (han eller hun) efter parringen dræbte og åd partneren.
Hos andre dyr kan også nævnes mange eksempler, men der er jeg ikke på hjemmebane.

Vi mennesker blander os sommetider i naturen på en meget uetisk måde. Meget trist!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2013, 10:11 »
@Marianne Vedel - Du har så evigt ret !!! Det er også derfor jeg tit roder mig selv ud i skænderier med folk, da jeg som regel altid stiller spørgsmålet : Hvem/hvad har givet os mennesker ret til at bestemme over/pine "andre" dyr ?? For dyr, er vi jo i princippet selv !!
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Susanne

  • Gæst
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2013, 10:17 »
Ja, det er måske følelserne, der spiller et puds når vi taler hybridhøns - jeg tror dog stadig, at når emnet popper op igen og igen er det af en årsag. Jeg må også sige, at jeg synes det er blevet bedre med tiden :)

(Jeg er selv indehaver af dværgsilkehøns til seriøs avl, useriøse dejlige maraner til brune æg og tre hybrid-grønlæggere, så jeg er "med" i alle tre grupper)

Men med hensyn til racehøns og de etiske overvejelser:

Endelig er jeg meget enig med dig, Susanne, at det er skidt, når vi fabrikerer dyr, som enten har helbredsproblemer, eller ikke kan reproducere sig selv.

Herefter nævner du hunde og katte, med tydelige problemstillinger, som er nemme at forholde sig til (for mig ihvertfald)

Men hvad med hønsene?

Det er aldrig rigtig blevet diskuteret!

Måske er det ikke et problem?

Måske vil vi ikke træde hinanden over tæerne?

Måske er vi flokdyr og gør bare det, som resten af flokken gør?

Måske rangerer høns så lavt, at det kan være ligemeget med etiske overvejelser ? (undtaget hybrider - der kommer etikken i højsædet i mange diskussioner)

Måske noget andet?

Mulighederne er mange, og jeg forventer ikke nogen fællesholdning - og slet ikke idag, hvor Finn og Tanja skal ind og slå deres vigtige slag mens vi holder vejret.

Jeg savner dog stadig argumenter for og imod fremavl af så mange forskellige farver og former på bekostning af dyrets naturlige adfærd, som vi ser i racehønsenes verden.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 10:24 Fra Susanne »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2013, 10:36 »
Jeg ved ikke hvor du helt vil hen Susanne. For er det ting som udseende eller manglende flyveevner eller manglende skrukevner. Eller måske det hele du er inde på ??

For eks. med de toppede hønseracer, står der i standarden " at toppen skal være så højt placeret og ikke alt for stor, så det frie udsyn hæmmes" og jeg ved at der i Europa udvalget, hvor Danmark også er repræsenteret, der bliver der også fokuseret på dyrevelfærd og etik.

Jeg tror forøvrigt heller ikke at problemet med overtypede racer er særligt stort indenfor høns. Som f.eks hos katte og hunde. Men igen det kommer jo an på om det f.eks er manglende skrukevner som er "problemet" eller manglende flyveevne, som man synes er væsentligt.

Angående reproduktion, så går jeg heller ikke ind for f.eks kunstig befrugtning og det mener jeg indenfor alle racer inkl. os selv.

Om at lave kyllinger med maskine ser jeg heller ikke noget problem i, og at lave kyllinger på maskine, forhindre jo ikke hønerne i at blive skrukke, hvis de er ud af stammer som skrukker.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 10:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 10:48 »
Jeg vil gerne prøve at forklare min helt personlige holdning.
1. Jeg har racehøns, fordi jeg gerne vil have nogle pæne høns at kigge på. Ad åre måske udstille. Jeg synes helt generelt at hybriderne er grimme. Når jeg har hønsene gående frit i haven nyder jeg at kigge på mine smukke dyr. Selv om hybrider kan være nok så søde og tamme, ville fornøjelsen ikke være den samme for mig.
2. Jeg vil gerne kunne sælge mine kyllinger til videre avl og selv arbejde med at bevare racerne. Hybridblandinger er der ikke særlig stor afsætning på, og man ved intet om egenskaberne.
3. Jeg slagter de fleste hanekyllinger og de gamle haner og høner. Med de høns jeg har nu får jeg glimrende slagtedyr ud af både de unge og gamle dyr. Æglægningshybrider er dårlige slagtedyr, og kødhybriderne har en del medfødte skavanker så som dårlige ben m.m. Det gider jeg ikke døje med.
4. Jeg vil selvfølgelig gerne have rimeligt med æg, og selv om racehønerne lægger knap så mange æg som hybriderne, så får jeg rigeligt med æg til både min egen husholdning og lidt til (ulovligt) at sælge eller forære væk.

Så mit valg er at jeg har racehøns. De er valgt fordi de opfylder mine kriterier. De er valgt fordi jeg synes det er smukke høns. De giver gode slagtedyr og de lægger æg nok til mit forbrug.
Andre kan have andre kriterier at vælge ud fra, og det respekterer jeg fuldt ud. Der er en race eller hybrid der passer til alle der har lyst til at have høns i haven. Det er bare at sætte sig ind i hvad man ønsker sig. Mange æg, hurtigt tilvækst og store slagtedyr, et specielt udseende, en speciel æggefarve, høns der enten kan eller ikke gider ruge m.m.
Her på forum er der for tiden stor interesse i blå/grønne æg og mørkebrune æg. Derfor er der stor efterspørgsel efter araucanaer, grønlæggere og maraner. For et par år siden var det vildt populært med silker og brahmaer. Det ændrer sig hele tiden, og der er helt klart modeluner inden for hønseverdenen også. Men man skal altså bruge lidt tid på at undersøge og vælge hvad man vil have gående i hønsegården. Læse på forum, nettet og i nogle af de glimrende hønsebøger der findes. Tage på udstillinger, spørge herinde, snakke med avlere m.m.

God fornøjelse til alle der har eller ønsker sig høns i haven.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2013, 10:50 »
Jeg tror nu heller ikke at en høne har et ringere liv, hvis den ikke bliver skruk end hvis den bliver skruk. Det er vist kun menneskelig tankegang som mener det.

Ligesom med dem som siger " åh min hunkat skal lige prøve at have killinger og at være mor, inden den skal steriliseres"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2013, 11:08 »
Jeg ved ikke hvor du helt vil hen Susanne.

Det kan jeg sige meget præcist!

(Mener også, at jeg skrev det længere oppe i tråden)


Er det ok/ønskeligt fortsat at avle/vedligeholde forskelligheder indenfor racefjerkræ på bekostning af den enkeltes evne til at reproducere sig selv? Dvs  bekostning af skrukke- og/eller rugeinstinktet?

Det har været en lang historisk proces, der er foregået indenfor hønseavl - det ved jeg, og jeg ved også, at der både i den danske DfFR og i sammenhænge udenfor landets grænse er udvalg, der beskæftiger sig med etiske overvejelser såsom overtypning mm.

Udviklingen og kontrollen er sandsynligvis både velorganiseret og i bedste hænder.

Alligevel undres jeg af og til når jeg ser hvor mærkværdige egenskaber, der er ønsket videreudviklet - nærmest til det groteske - og jeg vil ikke nævne konkrete eksempler, da jeg ikke ønsker fokus på en bestemt race eller variant, men mere et kig - generelt - på, hvad det er, vi holder igang.

Jeg nyder selv synet af alle de forskellige sjove dejlige varianter når jeg er på udstilling, men jeg tænker stille ved mig selv, om det nu også er en helt ok tilgang til dyrene.

Er jeg den eneste?


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2013, 12:00 »
Jeg synes nu ikke selv at mangel på skrukkeevner er en fejl. Tværtimod synes jeg det er s.... irriterende at hønsene skrukker hele tiden, hvilket jo også er en fejl, idet der så ikke komme æg til at lave kyllingerne med.

Men HVIS vi alle sammen kun skulle lave høns på naturmetoden, så var høns hurtigt oppe i en luksus pris og nok nærmest umulige at fremskaffe. Jeg tror også at det ville blive enden på udstillinger, mangfoldigheden og efterspøgslen på racehøns.

Og industrien, sikke med rugehøns de skulle have, for at levere efterspørgslen på kød og æg. Nå nej nu er det ikke industrien og deres høns vi drøfter her. Undskyld.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2013, 12:03 »
Jeg tror nu at for at få fat på nældens rod, så er du nødt til at præsicere hvilke racer, som du synes er groteske.

For så kan avlere måske forklare nærmere om der er hold i det.

For selvom man f.eks måske synes at en Nøgenhals er en stakkels høne, som HELT sikkert må fryse, så er den faktisk en meget robust og sund race af landhønetype.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2013, 12:05 »
Jeg lader mine damer få et kuld på den "naturlíge" måde hver sæson, når jeg har sikret mig mit arvemateriale. Jeg har mange der køber mine racedyr som havehøns, og jeg ønsker de får den største fornøjelse af dem. Dog er det noget bøvl ifht. vaccinationer mv. men jeg får enderne til at nå sammen. Jeg har valgt racer der ikke er generet af deres racebeskrivelse.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Etiske overvejelser om racehøns
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2013, 12:17 »
Jeg har valgt racer der ikke er generet af deres racebeskrivelse.

Øhhh mine høns fungere nu også meget godt som høns....Der er selvfølgelig forskel i temperament (livligt/roligt) racerne imellem. Men dette er vel ikke en fejl eller ??
 
Og nogle flyver også bedre end andre. Men der er skrukker iblandt dem alle.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 12:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub