Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race?  (Læst 12692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #15 Dato: 05 Februar , 2009, 10:09 »
Hej Anja,

Velkommen på forum - jeg synes også det lyder skønt med nogle høns i Benløse.
Det kan være vi skal købe nogle flere hønsebøger på Ringsted Bibliotek, hvor jeg arbejder  :)
Jeg bor syd for Ringsted og er københavner i eksil - ligesom Christina.


Louise, jeg blev nødt til at købe et par(brugte) hønseboger selv, nu hvor du altid har hønsebøgerne fra biblioteket hjemme hos dig selv! :D

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvilken race?
« Svar #16 Dato: 05 Februar , 2009, 11:10 »
Hejsa
Jeg har tidligere haft Dværgwyandotter. Nemme og rolige dyr. Da jeg fik lyst til at have store høns (for at få nogle kyllinger med kød på  :D) flyttede mine dværge hjem til en kollega, der fik lyst til at have høns - og der bor de endnu. De er gode æglæggere, bliver nemt skruk og er gode kyllingeførere.
Jeg har nu store Wyandotter (og har just i den forgangne week-end udvidet bestanden med to skønne Orpingtondamer). Mine store wyandotter og er nemme, rolige og tillidsfulde dyr og aaalt for tunge i rumpen til at lette fra jorden. Dvs. et almindeligt havehegn kan holde dem inde og de kan derfor sagtens lukkes ud uden at gå ind til naboen eller ud på vejen. De store wyandotter har faktisk holdt os med æg hele vinteren uden af have ekstra lys. De skrukker dog ikke. Dvs. for at kunne få kyllinger skal man have en rugemaskine.
Jeg har nu haft fornøjelsen af mine Orpingtondamer i få dage, og jeg må sige at jeg simpelthen ikke tror, der findes nemmere hønserace  ;D. Den ene havde sågar lagt sit første æg igår!

... og så er jeg da også lidt ringsteder ;D; født i Køge, men opvokset i Ringsted ('Ringsted Mark'). Da gemalen og jeg var færdige med at studere og være hhv syd- og midtsjællænder i eksil i København ;) købte vi et hus i Sandby lidt syd for Ringsted. I 2005 flyttede vi til Lellinge v. Køge (vi pendler begge dagligt til københavnsområdet og turen fra Ringsted føltes liiidt lang i det).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvilken race?
« Svar #17 Dato: 05 Februar , 2009, 12:25 »
[indsæt smiley der rødmer overdrevent meget]

Jeg havde faktisk mit helt eget eksemplar af Liljensøe "Den store hønsebog" - men en af hundene har spist den  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken race?
« Svar #18 Dato: 05 Februar , 2009, 12:28 »

Det kan være vi skal købe nogle flere hønsebøger på Ringsted Bibliotek, hvor jeg arbejder  :)
Eller læg nogle foldere for forum på biblioteket...

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item21
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #19 Dato: 05 Februar , 2009, 13:08 »
... og så er jeg da også lidt ringsteder ;D; født i Køge, men opvokset i Ringsted ('Ringsted Mark'). Da gemalen og jeg var færdige med at studere og være hhv syd- og midtsjællænder i eksil i København ;) købte vi et hus i Sandby lidt syd for Ringsted. I 2005 flyttede vi til Lellinge v. Køge (vi pendler begge dagligt til københavnsområdet og turen fra Ringsted føltes liiidt lang i det).
mvh
Mette

Nå, så du har simpelthen svigtet Ringsted til fordel for Lellinge! :o :D Min mand arbejdede også i Kbh, men vi er for glade for Ringsted, så her blev det hans job der blev udskiftet med et der lå nærmere istedet :D Og jeg er dagplejer, så har ingen problemer med morgentrafikken -udover køen til vores eneste badeværelse :D

[indsæt smiley der rødmer overdrevent meget]

Jeg havde faktisk mit helt eget eksemplar af Liljensøe "Den store hønsebog" - men en af hundene har spist den  ;D

Haha :D Det er også en af hans bøger jeg har købt... "Høns i Haven" hedder den :) Og så en anden "Høns i baghaven"... Ved egentlig ikke hvorfor jeg lige skulle have 2 :D


Det kan være vi skal købe nogle flere hønsebøger på Ringsted Bibliotek, hvor jeg arbejder  :)
Eller læg nogle foldere for forum på biblioteket...

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item21

Jamen, så er hun jo afsløret, hvis alle lånerne kommer herind og læser sig frem til hvorfor der ingen hønsebøger er på biblioteket! :D

Ogsånybegynder

  • Gæst
Sv: Hvilken race?
« Svar #20 Dato: 05 Februar , 2009, 13:27 »
Hej med jer,
Jeg er oprindeligt fra Kbh, men er vokset op udenfor Ringsted, flyttet lidt rundt, senest Amager og er nu tilbage pga. mormor og morfar.  Vi ville gerne længere ud på landet, men her er nu praktisk med transport osv. Og jeg har også lånt en hønsebog på biblioteket:o)  Det hele er stadig på planlægningsstadiet, men jeg er vist allerede bidt af det....Kan lige se et par dværghøns i haven og så de der Orpingtons...
Mvh
Anja

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvilken race?
« Svar #21 Dato: 05 Februar , 2009, 18:09 »

Eller læg nogle foldere for forum på biblioteket...

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item21

Du har ret Finn! Det er jo ren folkeoplysning, så mon ikke vi kan finde en plads til folderne i nærheden af hønsebøgerne? Eller rettere, der hvor hønsebøgerne BURDE stå  ;D
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2009, 19:20 Fra Louise Sø »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvilken race?
« Svar #22 Dato: 05 Februar , 2009, 19:28 »
Nu ved jeg ikke om Ringsted og omegn har en lokal hønse(evt. -strikke)klub  ;), men der er da virkelig potentiale i det område. Gi' gas, piger.  8)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvilken race?
« Svar #23 Dato: 05 Februar , 2009, 19:44 »
Nu ved jeg ikke om Ringsted og omegn har en lokal hønse(evt. -strikke)klub  ;), men der er da virkelig potentiale i det område. Gi' gas, piger.  8)

Sjovt nok er der lige startet en strikkeklub på biblioteket  ;)

Men det kunne da være vi skulle overveje et hønsearrangement:
Havehøns til husbehov

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvilken race?
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2009, 20:32 »
Hej med jer,
Jeg har lige lånt en bog om at holde høns, men faldt så over dette forum, så nu vil jeg da lige spørge jer til råds også.  Jeg var ellers faldet over racen Orpington, men de er måske ikke så ligetil for nybegyndere?  Vi bor i en byzone, så det er mest for vores børns og hyggens skyld og selvfølgelig for at kunne hente egne æg. Vi havde forestillet os måske 4-5 høns og ifølge bogen kunne det være godt med dværghøns. Hvor går man egentlig hen og køber høns og ordentlig udstyr?  Og hvilken race ville I foreslå nybegyndere?
Mvh
Anja
Du skal da have Danske Landhøns, skal du ikke? De er altid gode: de lægger æg, de kan spises, de spiser ikke så meget selv (bonus!) og de ser hamrende godt ud. Og så er de nærmest lidt mere intelligente end så mange andre, eller det er min vurdering.
Desværre er de ganske ferme til at flyve.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvilken race?
« Svar #25 Dato: 05 Februar , 2009, 20:48 »
Citér
Postet den: Idag ved 19:44Postet af: Louise Sø 
Indsæt citat
Citat fra: Stinne på Idag ved 19:28
Nu ved jeg ikke om Ringsted og omegn har en lokal hønse(evt. -strikke)klub  , men der er da virkelig potentiale i det område. Gi' gas, piger. 


Sjovt nok er der lige startet en strikkeklub på biblioteket 

Men det kunne da være vi skulle overveje et hønsearrangement:

Havehøns til husbehov

 :D Det er da det I skal.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken race?
« Svar #26 Dato: 05 Februar , 2009, 20:52 »
Er også spændt på om jeg får svært ved at holde mine landhøns inde når jeg får dem engang ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #27 Dato: 05 Februar , 2009, 23:06 »
Gi' gas, piger.  8)

Som du dog kan sige det! :D :D :D


Sjovt nok er der lige startet en strikkeklub på biblioteket  ;)

Haha, det læste jeg godt om i lokalavisen! :D Ja, der sker vist ikke sååå meget i Ringsted, når de ligefrem skriver om en strikkeklub på biblioteket :D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #28 Dato: 05 Februar , 2009, 23:07 »
Hov, fik skrevet dobbelt, og ved ikke hvordan jeg sletter denne  ???

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvilken race?
« Svar #29 Dato: 06 Februar , 2009, 09:42 »

Nå, så du har simpelthen svigtet Ringsted til fordel for Lellinge! :o :D Min mand arbejdede også i Kbh, men vi er for glade for Ringsted, så her blev det hans job der blev udskiftet med et der lå nærmere istedet.
[/quote]
Desværre er der ikke så mange arbejdspladser for inden for vores fagområder i Ringsted og omegn.... Meeeen Køge er nu også en meget hyggelig by  :D. Og så har vi begge rødder i Køge idet begge mine forældre og gemalens far er født og opvoksede i Køge (vi købte faktisk i min mands farmor og farfars hus).

[/quote]
Du skal da have Danske Landhøns, skal du ikke?
[/quote]
Jeg startede selv i sin tid med Danske Landhøns (de kom fra Knuthenborg, så de var jo næsten adelige  ;D). De er livlige, smukke og virker bestemt klogere end mange andre racer. Minusserne er at de flyver ret godt - og gerne - og at de ofte holder en pænt lang vinterpause fra æglægningen.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier