Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race?  (Læst 12696 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ogsånybegynder

  • Gæst
Hvilken race?
« Dato: 03 Februar , 2009, 20:13 »
Hej med jer,
Jeg har lige lånt en bog om at holde høns, men faldt så over dette forum, så nu vil jeg da lige spørge jer til råds også.  Jeg var ellers faldet over racen Orpington, men de er måske ikke så ligetil for nybegyndere?  Vi bor i en byzone, så det er mest for vores børns og hyggens skyld og selvfølgelig for at kunne hente egne æg. Vi havde forestillet os måske 4-5 høns og ifølge bogen kunne det være godt med dværghøns. Hvor går man egentlig hen og køber høns og ordentlig udstyr?  Og hvilken race ville I foreslå nybegyndere?
Mvh
Anja

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvilken race?
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2009, 20:29 »
 Velkommen til.
 Jeg vil nok mene at orpington er en god race men de er ikke de bedste æglæggere men trods alt er de rolige og nemme at gøre tamme. Men nu kender jeg kun til den store orpington, er ikke så begejstret for dværg hønsenes små æg. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race?
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2009, 20:33 »
Der er rigtigt mange racer som egner sig som begynder høns. Wyandotten er en af dem, den hører til de større dværghøns, den lægger godt med æg (med forholdvis meget blomme i) og så findes den også i rigtig mange flotte farver.

Men der er jo mange flere ............
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken race?
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2009, 21:03 »
Som en brgynder race vil jeg anbefale en dværg kochin. Hyggelig omgængelig og dejlig puttenuttet. Fra de tre høner jeg havde i sensommeren/efteråret fik jeg typsik 2 æg om dagen hvilket er ret godt eftersom at de var 1½-2½ år gamle ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvilken race?
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2009, 21:38 »
Anja
Velkommen her til  <I

Der er mange fine hønse racer til en lille have.
Prøv at kikke i bjælken øverst på siden, klik på galleri. Der finder du mange billeder og sommetider en lille beskrivelse. Så kan du jo se hvad du bliver forelsket i.
Under billedet fra de forskellige som er her og skriver, er der en linje som hedder - Vis eget galleri- trykker du der, kommer du til personens side med egne billeder. <A

Hvor man køber..... Tjaa hvor bor du ca i landet, det gør det jo lidt nemmere at hjælpe dig hvis vi vidste det. <: <:
Men: nogle køber privat af en anden her inde fra som måske bor tæt på. Andre bor tæt på et rugeri og køber der , det er meget forskelligt og lidt efter hvilken race du falder for.

Skriv endelig hvis vi kan hjælpe med noget  <P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken race?
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2009, 22:23 »
Tjaa, rådene er jo mange, og der findes mange racer.

Hvis du bor i byen og er nød til at tænke på naboerne, mht. hanegal, så er det bedst med store høns, de har en dybere og ikke helt så gennemtrængende hanegal.
Dværgene er mere skinger i deres gal.

Hvis det er både for æg og kød, så tror jeg at Australorps er en af de bedste, de leverer begge dele i overflod, men Orpington er nu heller ikke nogen dårlig begynderhøne, de er meget venlige, men lægger ikke helt så mange æg, til gengæld er de gode rugemødre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Ogsånybegynder

  • Gæst
Sv: Hvilken race?
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2009, 09:27 »
Tusind tak for alle jeres svar:o)

Vi bor i Ringsted, Vestsjælland. Og vi trænger til at gøre noget ved vores have og omsider få høns!  Min mand har før holdt duer og jeg er vokset op med høns, der løb frit rundt, inden ræven tog de fleste og mine forældre opgav.  Det bliver ikke til helt fritgående høns med en travl vej og nok heller ingen hane med naboerne rimeligt tæt på.  I har mange god bud og jeg er glade for at I siger at Orpington måske er en mulighed ;) Jeg læser lige videre i min bog, men som sagt tager jeg gerne imod råd om hvor man kan købe hønsene, priser og udstyr.   
På forhånd tak
Anja

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken race?
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2009, 15:01 »
Høns kan du efterlyse herinde, eller kigge lidt rundt på gul og gratis eller den blå avis. Hvis du bestemmer dig for en race kan du også ringe til special klubben og får navne og adresser på nogle i nærheden af dig ;)...

Udstyr kan købes på foderstoffen eller hos America eller mange andre steder :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken race?
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2009, 16:27 »
Velkommen. Hvis du går ind i vores leksikon, så er der en del racebeskrivelser, baseret på medlemmernes egne erfaringer
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser

Vedr. Udstyr så i venstre side er der et par annoncører.

Før du skal købe, så læs vejledningen til førstegangskøb
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=23
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvilken race?
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2009, 16:47 »
Hejsa og velkommen også fra mig  :)

Jeg holder (igen  ;)) med Mikkel B.S. Jeg synes klart, at du skal overveje dværgkochin. Specielt hvis du vil have hønsene gående frit i haven. Mine høns har hele haven som hønsegård og fjerene på fødderne gør, at de ikke skraber plæne og bede itu. Desuden flyver de ikke og kan blive rigtig tamme....bare lige for at nævne yderligere et par fortrin  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken race?
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2009, 17:07 »
Hehe, har altid haft en svaghed for de små dværg kochiner, og lige en ekstra ting til dem, så kan de blive "hva under armen" høns :D... Gik altid med min lille hvide dværg kochin under armen da jeg var lille, og hun var bare lige glad :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2009, 19:46 »
Vi bor i Ringsted, Vestsjælland.

Næææh, en RINGSTEDER mere!! :) Dejligt! Hvor bor I henne af, hvis man må spørge? :)

Mange hilsner fra Christina

Ogsånybegynder

  • Gæst
Sv: Hvilken race?
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2009, 20:06 »
Hej,
Vi bor i knap så skønne Benløse ;)  Og du?
Mvh
Anja

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken race?
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2009, 21:10 »
Uhm, Benløse Pizzeria :D :D Der har vi tit hentet pizza fra! :D Fedt du vil have høns der, det kan da gøre området skønnere :)

Vi bor lidt længere ude end Haraldsted Sø (Estrup), så vi kommer forbi stort set hver dag :) Er I tilflyttere lige som os (som flyttede hertil fra Amager), eller er I "ægte"? :D

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvilken race?
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2009, 08:04 »
Hej Anja,

Velkommen på forum - jeg synes også det lyder skønt med nogle høns i Benløse.
Det kan være vi skal købe nogle flere hønsebøger på Ringsted Bibliotek, hvor jeg arbejder  :)
Jeg bor syd for Ringsted og er københavner i eksil - ligesom Christina.



De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.