Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!  (Læst 13022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Dato: 06 Juli , 2012, 18:58 »
Jeg er begyndt at samle rugeæg fra mine skønne små Hollandske Dværge, og idag er der kommet golfbolde i deres ynglingsrede....så nu venter vi spændt på om én af trunterne lægger sig skruk *k *k *k

Spændende!

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2012, 19:06 »
Jaaahhh, det lyder interessant! Jeg krydser fingre for at det alt sammen lykkes, gerne samtidigt. Og husk at tjekke for utøj i god tid inden kyller og mor forenes!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2012, 20:13 »
Stadig ingen skruk....desværre ???
Der ligger dog stadig golfbolde i reden...

Det ser ud som om hanen er begyndt at fælde. Er det ikke lidt tidligt??
Hans flotte lange halefjer er alle faldet af :(

Kan hønerne stadig nå at lægge sig skruk?
Eller begynder de også at fælde snart? Kan ikke se at de fælder endnu...

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2012, 07:58 »
Er der høner der går og siger små klukkelyde? Hvis der er kunne du evt isolere den sammen m redekassen m alle golfboldene. Kluklydene ligner dem hanen bruger til at hidkalde resten af flokken til lækkerier.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2012, 09:24 »
Vi krydser fingre   *k <L <L
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2012, 16:41 »
Er der høner der går og siger små klukkelyde? Hvis der er kunne du evt isolere den sammen m redekassen m alle golfboldene. Kluklydene ligner dem hanen bruger til at hidkalde resten af flokken til lækkerier.

Jeg har kun 1,2.
Jeg har kun haft dem i ca 5 uger, så jeg må indrømme at jeg ikke helt kender deres lyde (som jo er ret meget anderledes end den mine store høns siger) endnu ;)
De lægger fint med æg. Jeg kan som regel hente 1-2 æg dagligt fra de to små damer :D

Jeg må bare prøve at være tålmodig.....Ville jo bare gerne have små kyllinger før vi kommer for langt hen på efteråret ::) :D

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2012, 16:49 »
Jeg har kun 1,2.
Jeg har kun haft dem i ca 5 uger, så jeg må indrømme at jeg ikke helt kender deres lyde (som jo er ret meget anderledes end den mine store høns siger) endnu ;)
De lægger fint med æg. Jeg kan som regel hente 1-2 æg dagligt fra de to små damer :D

Jeg må bare prøve at være tålmodig.....Ville jo bare gerne have små kyllinger før vi kommer for langt hen på efteråret ::) :D

Karoline

Det nemmeste er en rugemaskine.Så er man uafhængig af hønsenes luner .
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2012, 17:00 »
Det nemmeste er en rugemaskine.Så er man uafhængig af hønsenes luner .

Ved det godt, men jeg har ingen rugemaskine, og det er kun for hyggens skyld jeg ønsker kyllinger.
Har kun haft et hold kyllinger, og de havde deres skrukmor. Det synes jeg nu er mest naturligt, og jeg elsker at se på den omsorgsfulde skrukmor med hendes kyllinger :D

Hvis jeg havde avl/udstilling osv for øje ville jeg nok også skaffe mig en rugemaskine :D

Hvis jeg havde en rugemaskine nu, ville det nok bare tage overhånd med mængden af kyllinger ::) ;D

Karoline
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2012, 17:01 Fra karoline »
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2012, 14:11 »
UPDATE!!!

Har været på ferie (Langelandsfeastival) hele sidste uge, og derfor har min veninde passet hønsene.

Jeg kom hjem til den dejlige overraskelse at begge mine 2 små Hollandske Dværg høner har langt sig skruk *o *o *o

I går fik de så rugeæg (6 stk hver).
Nu er der jo så bare at vente, vente og atter vente!

Er meget spændt på resultatet! Ved jo slet ikke om hanen befrugter æggene... :o

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2012, 18:34 »
 <M uha, hvor spændende. Så glæder vi os til at høre hvad der kommer ud af eventyret  /o
Min silke skulle gerne være klar til at gå af reden sidst på ugen. Så i morgen, onsdag eller torsdag skulle der gerne komme 8 små Araucana kyller her  *p
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #10 Dato: 03 August , 2012, 13:50 »
Rugningen kører nu på 5. dag.

De 2 Hollandske damer insisterer desværre på at tandemruge :-\. Har forsøgt at rykke den ene flere gange, men den rykker bare tilbage til den anden igen med det samme... :(

Til gengæld er min araucana Anna også blevet skruk, så hun har fået halvdelen af æggene (håber så der bliver en bedre klækningsprocent?!?)
Dvs de 2 små deler 6 æg og Anna har fået 6 æg.

Overvejer nu om jeg skal give dem lidt vagtelæg hver især. Hvis de kommer under skruk idag, kommer det nemlig til at passe med at de klækker samtidig med kyllingerne....Hvad siger i?? God eller dårlig ide?

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #11 Dato: 03 August , 2012, 15:23 »
Var lige ude og se til alle hønsene..

Desværre havde Anna forladt "sine" æg, og et var gået i stykker :'(
De resterende 5 æg var stadig lune, men Anna gjorde ingen tiltag for at lægge sig på dem igen...
Derfor har jeg nu lagt de 5 æg tilbage under de Hollandske damer, og så må vi se hvordan det går med deres fælles-rugning....

Vagtel-æggene bliver nok ikke udruget i denne omgang (medmindre der er andre høner der beslutter sig for at skrukke...)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lone kühnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #12 Dato: 03 August , 2012, 16:30 »
Hvor er det bare super spændende, følger lige med ;)

Har du planer om at lyse æggene inde for de næste par dage og tjekke frugtbarhed???
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #13 Dato: 03 August , 2012, 16:33 »
Tja....jeg kan jo nok ikke lade være ;)

Men nu må jeg hellere give damerne lidt ro, jeg har jo taget æg til og fra et par gange allerede!

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lone kühnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Projekt Hollandsk Dværg-skruk er startet!
« Svar #14 Dato: 03 August , 2012, 16:37 »
God ide.. Jeg lyste mine om aftenen efter hun vr gået til ro. Snuppede æggene bag fra og der var fuld befrugtning på dag 5-6 stk..
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver