Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvid italienere nu med billed  (Læst 12106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #30 Dato: 29 Juni , 2012, 16:47 »
Kunne umiddelbart godt ligne Hellevad høns. Ikke en desideret race, blot en "type" som er en af de få typer som er godkente til at holde af økologiske ægproducenter.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #31 Dato: 29 Juni , 2012, 16:54 »
men hvad skal den sidste ligne..den er meget større og har en lille kam forskell til de andre
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #32 Dato: 29 Juni , 2012, 16:56 »
Jo, men selv disse "øko-æglings typer" kan jo også sagtens være blevet krydset med et eller andet på et tidspunkt.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #33 Dato: 29 Juni , 2012, 17:15 »
:-) ja så har jeg også lært en masse i dag :-)  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #34 Dato: 29 Juni , 2012, 18:00 »
ha ha tak.. ja de kloge nare de mindre kloge... de ligger flotte hvide æg ..

jeg skal lige tilføje at jeg ikke ved hvilken race han udstillede, da han havde vildt mange slags...

men en ting er sikkert så længe de ligger godt med æg er jeg glad.. me det er da træls at tro man har købt en bestemt race og så er man blevet snydt

Specielt hvis,du i din uvidenhed avler videre på dem, og sælger overskudet som italienere, altså hvis du havde en flok med en hane, der bliver det virkelig ukontrolabelt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #35 Dato: 29 Juni , 2012, 22:20 »
jeg mener at italiener har været en del af projektet med hellevad hønsene. Hvis du prøver og kigge på deres hjemmeside kan du finde ud af lidt mere om det skulle være sådan nogle
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Serama

  • Gæst
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #36 Dato: 29 Juni , 2012, 22:41 »
Hvis du vil vide mere om Hvide Italienere, så kan jeg da kun råde dig til at kontakte:

Specialklubben for Ancona, Italienere og Legbar
     
Formand:
Kjeld Sørensen
Kannevej 6
8355 Solbjerg
86 53 12 91

Serama

  • Gæst
Sv: hvid italienere nu med billed
« Svar #37 Dato: 29 Juni , 2012, 22:47 »
Hellevad hønen er en hybrid, som alle de andre racer der findes. Den er opdrættet med det formål, at avle en god æglægger (og kødproducent), som ikke er særlig modtagelig for fjerkræsygdomme. Avlsarbejdet er fortrinsvis baseret på selektion, således at alle "svage" individer, gennem længere tid er fjernet fra avlsstammerne.

Jeg er sikker på at Hellevad Hønen sagtens kunne anerkendes som en selvstændig race under D.F.f.R., hvis avlsformålet og udseendet var veldokumenteret fra avlerens side og dyrene var nogenlunde identiske (hvad de iøvrigt er både ved den hvide og den sorte).