Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor kan man opbevare sine rugeæg  (Læst 12991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2012, 08:42 »
@Marianne,

Det må da siges at være en god statistik.

Vi har 20 æg i maskinen og har lige lyst dem 20 var befrugtet men 1 var meget svagt. Men jeg håber sku da på at jeg kan få 19 til at klække og holde en god statistik også. Det er opbevaret ved ca 18 grader. De ældste er ca.  1 uge gamle.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2012, 10:23 »
Jeg har lige fået kyllinger i går, æggene var opbevaret, som jeg beskrev tidligere, af 23 æg klækkede 23 kyllinger.
Jeg er tilfreds. :)
Ha ha Marianne, det er da godt du er tilfreds, du ville da være et skarn  hvis ikke, og 24 kyllinger ud af 23 æg, er da ikke set endnu, så det kan du jo arbejde på :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #17 Dato: 07 Marts , 2012, 11:55 »
Nu ved du jo, at jeg kan være en skarnsunge ind i mellem, Ina *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #18 Dato: 07 Marts , 2012, 21:51 »
Mine rugeæg står i stalden i et gammelt køleskab.Der er ikke tilsluttet strøm.Så de står mørkt og
lidt mere beskyttet for kulde end hvis de stod ude i et staldrum.Ved ikke hvad temperaturen er.
De står i æggebakker som vist  oven over et sted.Dog er det først når de kommer i maskinen jeg sørger for at den tykke ende vender lidt op.
Jeg har i dag fået 8 kyllinger af 8 æg...under en skruk.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #19 Dato: 07 Marts , 2012, 22:51 »
Dejligt at se gode klækkeprocenter, hvad enten man gør det ene eller det andet. Tillykke med det.

Men det efterlader stadig mit oprindelige spørgsmål hængende i luften!

Er der nogen (ikke nødvendigvis her fra Forum) der har lavet lidt forskning i hvor meget man kan optimere rugeresultatet ved 'korrekt' behandling af rugeæg.

Det jeg læser af dagens indlæg er:

23 topforkælede æg har givet 23 kyllinger = 100 % resultat     
og
8 'misrøgtede' æg har givet 8 kyllinger = 100 % resultat

Umiddelbart ikke den store forskel i min optik, MEN også for lidt til at drage nogen som helst konklusion af.

Så det ville være rart hvis der fandtes resultater af eksperimenter med lidt mere baggrundsmateriale inden for området. Det ville gøre det lettere at afgøre hvor meget der er 'ammestuesnak' og hvor meget der er reel viden.

Nu er jeg lidt frimodig at tale om ammestuesnak, men en stor del af os der har lidt år på bagen, ved også at ihvertfald en del af gamle overleveringer og hvad man ellers skal kalde det, ikke holder ved et nærmere eftersyn.

Igen skal jeg pointere at jeg tror på at man kan optimere sit rugeresultat, men for at vurdere om det er indsatsen værd, behøves der lidt fakts på bordet.

Og jeg beklager naturligvis min stædighed. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #20 Dato: 08 Marts , 2012, 06:18 »
Jeg har ikke lyst til at eksperimentere, for jeg gør det, der virker for mig.
Jeg har ikke lyst til at "spilde" mine rugeæg på at finde ud af, at hvis jeg gør det anderledes, får jeg (måske) et ringere resultat. Dette resultat vil heller ikke være ret meget værd, da der stadig vil være tale om et alt for lille materiale, til at man kan konkludere noget.
Jeg vil så ikke sige, at Vickis rugeæg har været "misrøgtede", temperaturen i stalden er højst sandsynligt noget nær den optimale, æggene er vendt morgen og aften; den eneste forskel har været, at de måske ikke har haft luftblæren op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #21 Dato: 08 Marts , 2012, 06:56 »
Marianne hvorfor også eksperimentere når du har fundet det der virker for dig :)
Uden at ha målt temperaturen ude i det slukkede køleskab, vil jeg gætte på den er ca 10 grader.Jeg må hellere få det målt én af dagene.
Min plan er også med tiden at få en vender til æggene, da jeg kan mærke at seriøsiteten begynder at snige sig ind ;)
Drømmer om ny rugemaskine SNART.Jeg er ikke tilfreds med godt 50 % ved færdig resultat af rugning.
Jeg ønsker flest mulig af min dotte(guld)æg skal blive til noget.
Det er jo trods alt også små liv man har med at gøre og for mig er det liv før de er ude af ægget  !a
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #22 Dato: 08 Marts , 2012, 22:36 »
Jeg tror vi lukker tråden og konstaterer at der synes at være flere måder at opbevare rugeæg på. Nogle metoder vil muligvis (læs: sandsynligvis) give et bedre resultat, end andre.

Ingen ved tilsyneladende om 'optimal' behandlig af æggene har nogen betydning for klækkeprocenten. Når det er sagt er der nok en overvejende sandsynlighed for at 'optimal' behandling af rugeæggene vil resultere i et bedre resultat af rugningen. Dette kan så ikke kvantifiseres.

Jeg ville nu umiddelbart tro at dette var noget der var efterprøvet allerede af andre, men ingen synes at kende til sådanne tests eller resultaterne af dem.

Jo, her var nok et gran af sarkasme med i indlægget, men det skyldes udelukkende at jeg fornemmer en hvis 'talen udenom'.

Mvh
Erik Andersen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #23 Dato: 09 Marts , 2012, 07:01 »
Ser ingen grund til at lukke tråden.Jeg læser den for at lære mere.Og mon ikke der er mange flere muligheder/måder at opbevare sine rugeæg på ?
Jeg syns da man skal  fortælle hvad man gør så kan andre gøre det efter hvis det er det de har lyst til :)
----------------------

Til emnet:Mon det betyder noget særligt om æggene vendes glidende over tid.Er det ikke lige så godt på en manuel måde hvor man trækker i én eller anden anordning 2-3 gange dagligt.Jeg har lidt svært ved at tro at hønemor gør det glidende over tid ??
Spørger fordi jeg skal ha fundet ud af om jeg skal ha én til strøm eller én hjemmegjort i stil med den min lokale hønsemand har lavet og brugt i mange år.Han siger det er nemt og virker.
Hans  hænger i loftet .Forestil jer to træpinde hvor der hviler 5 eller 6 trærammer.I hver ramme passer en 30-stks æggebakke.Der er små kæder som går ned ved alle hjørner og det er dem han hiver i når de vendes.Et
træk og alle er vendt.Snildt.
Hvad tror I ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #24 Dato: 09 Marts , 2012, 07:44 »
Jeg tror, det er ganske udmærket, Vicki.
Kunne du mon få lov til at tage et billede?
Når man siger temperatur omkring de 13-15o og vending, samt ikke for gamle æg, er det jo nok fordi, avlere over tid har erfaret, at det giver bedst resultat, uden at de har lavet nogen videnskabelig rapport med talmateriale.
Det er nok lidt lige som med rugning, hvor man i hvert fald med maskiner prøver forskellige metoder, og finder frem til, hvad der virker bedst for den type æg, man nu en gang har. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #25 Dato: 09 Marts , 2012, 08:05 »
Jeg synes tråden her var omkring en  interessant vinkel - og jeg har også læst hvert eneste ord med interesse.

Der har været en lignende - også tankevækkende - tråd om, hvor vidt æggene i en rugemaskine skal vendes eller ej. Underbygget af et kæmpe anlagt forsøg, der viste helt modsat af, hvad vi går og gør. (men mine æg bliver vendt alligevel  :D )

Og held og lykke til dig, Vicki   /o

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #26 Dato: 09 Marts , 2012, 08:16 »
der synes at være flere måder at opbevare rugeæg på. Nogle metoder vil muligvis (læs: sandsynligvis) give et bedre resultat, end andre.

Ingen ved tilsyneladende om 'optimal' behandlig af æggene har nogen betydning for klækkeprocenten. Når det er sagt er der nok en overvejende sandsynlighed for at 'optimal' behandling af rugeæggene vil resultere i et bedre resultat af rugningen. Dette kan så ikke kvantifiseres.

Jeg ville nu umiddelbart tro at dette var noget der var efterprøvet allerede af andre, men ingen synes at kende til sådanne tests eller resultaterne af dem.


Jeg synes faktisk, at det er en meget interessant diskussion og er tilbøjelig til at hælde til Eriks teori !!

Det tætteste på en "test" jeg kan kommme er, da jeg sidste år samlede æg, mens der stadig var nattefrost, og lod dem ligge i samme bygning som hønsehuset, hvor der så absolut er hundekoldt. Æggene lå i en balje med korn og var kun halvt dækket. Jeg vendte dem tre gang i alt i løbet af en uge, før jeg lagde dem i maskinen........der kom en kylling ud af hver eneste af de æg !!
Og mht de "vilde" fugle, så havde vi en vildand i søen, hvis rede blev total oversvømmet og vi måtte fiske hendes æg op af det iskolde vand....alligevel kom der de fineste ællinger ud af de æg ! Der var faktisk kun et enkelt, der gik til !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #27 Dato: 09 Marts , 2012, 09:07 »
Her er lidt info fra et australsk forsøg
http://www.publish.csiro.au/nid/40/paper/AR9600664.htm
60F (=15.5C) gav det bedste resultat for opbevaring af rugeæg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #28 Dato: 09 Marts , 2012, 17:12 »
Ja, ja, men der må også gerne være lidt religion inde over synes jeg. Der har altid være held ved min mand fertilitetsmæssigt, så mine rugeæg har stået under hans seng, naturligvis m bunden op, og vippet 2 gange dagligt. Temp. 15-20 grader. Foreløbigt ser det fornuftigt ud  /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #29 Dato: 09 Marts , 2012, 17:15 »
Da jeg har altid Orpington´er på 2 adresser, har jeg kunnet konstatere at rugeæg er ret hårdføre. Det eene sted opvares de ved ca. 12-15 gr. og det andet sted ved ca. 8 gr. kun lidt mere end køleskab. Jeg mærker ingen forskel når jeg lyser.