Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor kan man opbevare sine rugeæg  (Læst 12992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Dato: 04 Marts , 2012, 21:36 »
Hej
Hvor kan man opbevare sine rugeæg, en til de skal under hønen og vis man kan hvor lang tid ?? :D
Mvh Adam :D 
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 21:45 »
Dine æg skal helst under hønen 10-12 dag senest, men der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelse.

Dine æg kan fint stå i værksted eller garage, eller køligt rum ca. 15 grader, men igen de er ikke så sarte, men skal det være optimalt, så er det sådan.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 21:46 »
Rugeæg må maks være 10 dage gamle og skal stå i stue-temperatur hvis klække % skal være høj.
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 21:53 »
Okay tak for hjælpen :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 22:21 »
Så lidt - skulle det være en anden gang så hjælper vi gerne  ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 22:24 »
Så det vil faktisk sige at man kan gemme de befrugtede æg i et par dage og så når man har nok, kan man ligge dem under skrukhønen :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 22:33 »
Eller man kan have dem stående i køleskab ved max +5 C i op til 14 dage og stadig opnå et godt resultat.

Dette skal ikke tages som en anbefaling men blot som en illustration af at rugeæg ikke er så sarte som nogen gerne vil gøre dem.

Og nej første linie skulle hverken forstås som en spøg eller en provokation. Jeg har prøvet det af, og det virkede.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2012, 22:41 »
Her gik det også fint da de sidste pladser i maskinen blev fyldt af æg fra køleskabet.
Mine står i en automatisk vender i en gl. staldbygning, pt 6 grader. det går fint.
Har i dag lyst 20 sussex æg, 18 ok, 2 i tvivl.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2012, 23:04 »
Hvis man tænker over det er der en hvis logik i at rugeæg ikke er så sarte endda.

De vilde fugle forbereder forplantning i det tidlige forår. Alle, uanset race, samler et vist antal æg inden de påbegynder rugning. Småfugle typisk 3-6 æg, ande og hønsefugle typisk nogle flere, måske 8-12 æg. De lægger vel i snit max lidt under ét æg pr døgn. Så for feks ænder eller fasaner er de op til 14 dage om at fylde reden, så de er klar til at begynde rugning. De først lagte æg ligger altså i reden i op mod 14 dage, ved temperaturer fra hvad? 0 grader? - op til hvad? 15 grader i dagtimerne? - og stadig er disse vilde fugle ikke uddøde.

Det må da være det tydeligste bevis for at rugeæg ikke er sarte.

Selvfølgelig vil nogle forhold så være mere optimale end andre og derved give et bedre klækningsresultat. Det vil jeg ikke betvivle.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2012, 09:12 »
Det er rigtigt, at man kan få kyllinger, selv om æggene ikke har været opbevaret optimalt eller er halvgamle.
Men for at få bedst muligt resultat bør æggene være så friske som muligt, her menes op til ca. 8 -10 dage, ligesom æggene opbevares bedst ved ca. 15o. Endelig skal æggene anbringes med den "runde" side op og vendes to gange dagligt.
Morgen:


Aften:


Når alt det er sagt, kan man være heldig at få kyllinger fra æg, der har stået i køleskab og er flere uger gamle, men resultatet er langt mere usikkert, og klækningsprocenten vil være meget lavere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2012, 23:25 »
Jeg vil straks hænge anvisningerne ud til de vilde fugle.  ;) ;)

Jeg er ikke uenig i at man sikkert kan optimere resultatet af rugning ved optimering af opbevaring og håndtering af æggene i vente perioden. Men er der nogen der har tal på hvor meget der kan optimeres?

Taler vi feks om at vi ved rugning af 100 æg kan optimere fra 65 til 70 % vellykket rugeresultat?

Måske man skulle lave et forsøg med rugning udelukkende på æg der har stået urørte 14 dage i køleskab. Bare for at se. Jeg ved godt at et enkelt forsøg ingenting beviser. Det skal prøves om og om igen for at få et brugbart statistisk materiale. Men.

Jeg synes egentlig at de vilde fugle klarer det meget godt.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2012, 05:49 »
Du kan roligt spare din sarkasme, Erik.
De vilde fugle lægger æg på en årstid, hvor der er relativt køligt og de vælger omhyggeligt redepladser med en optimal placering, de lægger ikke deres æg ind i stuetemperatur eller i køleskab. De vilde fugle flytter på æggene i tiden inden rugningen.
Jeg opbevarer mine æg på den beskrevne måde, dog bruger jeg en automatisk æg-vugge, det giver mig en rigtig god udklækningsprocent på nær de 100. Hvis du er tilfreds med 65 % - Be my guest. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2012, 08:55 »
Her må jeg altå give Marianne ret. Jeg har hos en ven, som har opsat redekasser til forskellige vilde fugle, med indbygget webcam. Opserveret hvordan fuglene flere gange dagligt flytter rundt på æggene. Det samme sker faktisk også hos mine Vagter som konstante vender dem under sig.

Så det optimale er vel at forsøge at efterligne dette mest muligt.
 ;)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2012, 00:31 »
Ok, jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor meget vilde fugle vender æg mens de forbereder rugning.  Det har jeg ikke undersøgt, så hvis nogen har 'bevis' for at de faktisk gør det hyppigt, så er det jo det.

Med hensyn til opbevaringstemperatur. De fugle der påbegynder rugeforberedelser i marts/april opnår jo ihvertfald ikke stuetemperatur mens de samler æg til rugning. Míddeltemperaturen er måske en anelse højere end køleskabstemperatur og evt chill faktor kan undgås ved at lægge æggene beskyttet, men det forhindrer ikke meget svingende temperaturer og nattemperaturer ned i nærheden af frysepunktet.

Jeg tror ikke jeg udtrykte noget om hvad jeg var tilfreds med af klækningsprocent (som jo i høj grad også er afhængig af befrugtningsprocent - 65 procent befrugtede æg giver sjældent tæt på 100 procent klækning  ;)). Det jeg søgte var den procentvise optimering af klækning ved optimal behandling af æggene.

Men der kræves jo sikkert en del forsøgsarbejde for at kunne konstatere hvor meget man gennem behandling af æggene kan forbedre resultatet af en rugning.

Jeg betvivler på ingen måde heller at man kan optimere resultatet ved optimal behandling af æggene inden rugning. Det jeg forsøger at få lidt klarhed over er, om det ekstra arbejde, faktisk lønner sig. Og det er så igen en individuel vurdering afhængig af hvor meget tid man kan afse til projektet. For nogen vil 5 kyllinger mere ud af 100 æg være 'besværet' værd, for andre ikke (ikke fordi de ikke gerne vil have 5 kyllinger mere, men fordi de har anden prioritering eller er nødsaget til at prioritere anderledes).
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor kan man opbevare sine rugeæg
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2012, 07:13 »
Jeg har lige fået kyllinger i går, æggene var opbevaret, som jeg beskrev tidligere, af 23 æg klækkede 23 kyllinger.
Jeg er tilfreds. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk