Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder I at ruge?  (Læst 12525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #15 Dato: 07 Januar , 2012, 14:54 »
Vi har godt nok kun dværge, men vi er også så småt gået i gang. Det har flere grunde til at vi begynder tidligere for de første kyllinger kommer normalt først i slutningen af febuar.

Den første grund er at mine Antwerpener skæghaner tager længere tid om at blive færdige ordenligt og få den sidste fylde med, samt haleafslutning. Derfor mange i Tyskland udstiller haner der også er to og tre år gamle, da de tit er bedre her og fuldt færdige i fjerdragten.
Den anden grund er at de sidste to år er fjerfældningen kommet senere end den plejer(både høns og duer). Dette har resulteret i flere ting, som er at de ikke har haft hele fjerdragten under udstillingerne eller at vi ikke har kunne tage de bedste med fordi de fældede. Det er rigtig træls når det er dem man helst vil have en bedømmelse af.
For det trejde er det rart hvis de er gået i æglægning inden vinteren starter for så holder de os med æg hele vinteren og foråret med uden at de behøver lys.

Derfor er vi allerede startet med at ruge nu for gider ikke de samme problemer som sidste år. Selv vores Dværg Wyandotter har drillet sidste år og de plejer først at blive lagt til så de kommer i slutningen af marts måned. De plejer normalt ikke at tage så lang tid om at blive færdige og begynde æglægning. Begynder æglægning ved de 5 måneder og er fuldt ud færdig til udstilling med fylde når de er omkring de 6 måneder. Så når det ikke er lykkedes må vi prøve noget nyt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #16 Dato: 07 Januar , 2012, 15:36 »
Jeg brugte en dag i mellemdagene på at bygge rugemaskine med en kammerat. Umiddelbart var det en hel del nemmere end jeg havde turdet håbe og tro.
Jeg satte den over med 28 æg af blandet herkomst d 31/12-11, og sjusser mig lidt frem til hvordan og hvorledes.
Jeg synes der er så mange forskellige meninger og vejledninger, så mon ikke en smule fingerspitzgefühl er vejen frem tænker jeg.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #17 Dato: 07 Januar , 2012, 16:02 »
Jeg brugte en dag i mellemdagene på at bygge rugemaskine med en kammerat. Umiddelbart var det en hel del nemmere end jeg havde turdet håbe og tro.
Jeg satte den over med 28 æg af blandet herkomst d 31/12-11, og sjusser mig lidt frem til hvordan og hvorledes.
Jeg synes der er så mange forskellige meninger og vejledninger, så mon ikke en smule fingerspitzgefühl er vejen frem tænker jeg.
Hej  ;D

Må vi se nogle billeder af vidunderet  ??? Og du har helt ret med fingerspitzgefühl er vejen frem. Når man selv har bygget den er der meget der skal rettes til hen af vejen. Men det er jo så også det sjove efter min mening.

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #18 Dato: 07 Januar , 2012, 16:11 »
Hej KS. Jeg er helt enig med dig! Meget af den sjov og ballade der er, er lige præcis i opbygnings- og læringsprocessen.
Jeg lover at gå på tur i nær fremtid, og få billeder lagt ind, både af "vidunderet", dyrene, deres hus mv.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #19 Dato: 07 Januar , 2012, 16:45 »
Jeg har skilt sussex'erne (1,4) fra de øvrige her for en uges tid siden, i håbet på at samle rugeæg.
Så vi kunne ruge nogle slagtekyllinger.
Men måske det er for tidligt at jeg forlanger det af dem, for har kun fået 2 sussexæg  :-\  De er fra april sidste år!
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #20 Dato: 07 Januar , 2012, 17:22 »
NU, jeg skal lægge æg i maskinen i aften.  ;) /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #21 Dato: 07 Januar , 2012, 21:41 »
Jeg har skilt sussex'erne (1,4) fra de øvrige her for en uges tid siden, i håbet på at samle rugeæg.
Så vi kunne ruge nogle slagtekyllinger.
Men måske det er for tidligt at jeg forlanger det af dem, for har kun fået 2 sussexæg  :-\  De er fra april sidste år!

Og så skal du nok lige lade dem gå adskilt i 2-3 uger hvis du skal være sikker på at æggene er 'rene'. Der kunne have været en 'fremmed' hane på dine Sussex lige inden du skilte dem fra.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #22 Dato: 07 Januar , 2012, 22:01 »
Første kuld er ved at klække her :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #23 Dato: 07 Januar , 2012, 22:03 »
Samler æg nu - starter maskinen torsdag eller fredag  :D Glæder mig.
Mvh Marianne

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #24 Dato: 08 Januar , 2012, 11:27 »
Og så skal du nok lige lade dem gå adskilt i 2-3 uger hvis du skal være sikker på at æggene er 'rene'. Der kunne have været en 'fremmed' hane på dine Sussex lige inden du skilte dem fra.  ;)

De 2 æg er også blevet sat sammen med æggene til husholdingen :)
Også må de sammen en 3 uger mere, for at se hvad der sker.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #25 Dato: 08 Januar , 2012, 12:13 »
I aften eller imorgen skal de sættes sammen i de rigtige stammer. Alle de høner, der skal ruges fra, går dog allerede hos den rigtige hane. Så mangler vi bare ro i gårdene og lidt flere æg, så startes maskinen /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #26 Dato: 08 Januar , 2012, 12:36 »
I aften eller imorgen skal de sættes sammen i de rigtige stammer. Alle de høner, der skal ruges fra, går dog allerede hos den rigtige hane. Så mangler vi bare ro i gårdene og lidt flere æg, så startes maskinen /o



@Tanja...lige et sidespring....har du spist Naboens børn  ??? :o ;)?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #27 Dato: 08 Januar , 2012, 12:39 »
Hvor lang tid går der fra i har sat i stammer til i begynder at samle æg?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #28 Dato: 08 Januar , 2012, 12:47 »
Hvids nogle af hoenerne har havet "tilgang" til en anden hane, boer du lade det gaa tre uger.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hvornår begynder I at ruge?
« Svar #29 Dato: 08 Januar , 2012, 13:09 »
@Tanja...lige et sidespring....har du spist Naboens børn  ??? :o ;)?

Nix, ræven spiste en der ikke var gået ind til aften. En anden kom i en anden hønsegård og den sidste går hos mig, er noget så fin og lægger fine æg. Hun bliver boende ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk