Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Får I æg for tiden?  (Læst 17300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Får I æg for tiden?
« Dato: 01 November , 2011, 11:02 »
Som overskriften siger, vil jeg høre, om I andre får æg i disse mørke tider. Jeg får nemlig ikke nogen! Vi har lys fra kl. 5 om morgenen hos de fleste, d.v.s. "kyllingerne" fra dette forår. De er jo gamle nok, men kun landhønsene lægger et i ny og næ, og det er miniæg på 30 g. Kunne men ikke forvente at der kom gang i de andre også?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #1 Dato: 01 November , 2011, 11:20 »
vi har max fået 20 æg de sidste 1.5 måned, og vi har 9 høns. men ser vist ud til at de lige så stille begynder igen, der var 2 æg igår, dog var det ene et vindæg /d men vil gerne snart til at have nogle æg igen, var nød til at købe æg sidste weekend da vi skulle holde fødselsdag, det er bare ikke det samme med købe æg /d
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #2 Dato: 01 November , 2011, 11:30 »
Ja men for nedsat kraft. Tror, der er 5-6 æg dagligt fra de 9 gamle høner (fra 2009 og 2010). Til gengæld er de unge så begyndt - så vi mangler ikke ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #3 Dato: 01 November , 2011, 12:00 »
Nope...  ::)

Et hver anden dag fra Sonja (hybrid) og Vimse (e. araucana) Så må de resterende 15 være klar til at gi den gas igen til foråret  *k  *f
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Almo

  • Gæst
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #4 Dato: 01 November , 2011, 12:15 »
Vi har ca. 18-20 høns i alderen ½-3 år og får kun  :'( 1 æg om dagen, så de må godt oppe sig. Tilgengæld begyndte gæssene ag lægge aæg i sidste uge  :o ??? - skal, skal ikke...

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #5 Dato: 01 November , 2011, 12:24 »
Mon ikke de er i fældning? Jeg får 4 æg dagligt med lys i huset /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #6 Dato: 01 November , 2011, 12:28 »
Der er ej heller gang i den helt store æggeproduktion her hos os disse dage  :( vi får på skift henholdsvis 2-4 æg om dagen (dvs. hver 2. dag er der kun 2 og så næste dag måske 4) fra 21 høns !!. Ud af de 21 er de 14 høns fra 2009 og 2010, dvs. høns der har været igang med æglægning tidligere - og så har vi 7 fra i år, hvoraf de 2 lagde kortvarigt og 4 ikke er gået igang endnu. Vi har en masse der er i fæld og jeg håber at nogle af dem vil starte op igen så de evt. producerer lidt her i vinter, og så regner jeg ellers med at dem fra i år kommer til at give lidt den kommende periode. Sidste år gav sabelpoot'erne faktisk lidt hele vinteren igennem, de andre racer kender jeg ikke så godt mht. at lægge æg i de koldere perioder
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #7 Dato: 01 November , 2011, 12:29 »
Jeg har også ca. 20 høns, lys på fra kl 05,00 og ikke et eneste æg /d
Kun en masse fjer  <A
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 12:33 »
De sidste par dage, har der kun været et æg om dagen - og i sidste uge havde vi gerne 3-5 æg om dagen... Håber dog at der kommer lidt mere gang i dem igen, så der er bare 2-3 æg om dagen her hen over vinteren, men ellers klarer vi os jo nok :)

De fleste af de ældre høns fælder lige i tiden, så det er ikke dem der kommer æg fra, så når de er færdige med det, så tror jeg, at der nok skal komme gang i æggene igen - og så hjælper det nok også, når vi får slagtet kalkunerne snart, så der ikke er så meget stress.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #9 Dato: 01 November , 2011, 12:45 »
Det er helt normalt, (naturens gang) at man får betydelig mindre med æg på denne  og kommende årstid. Hvis man da overhovedet får æg, det er for mange høns højsæson for fældning. Og produktion af nye fjer kræver enormt meget protein, ligesom det gør at producere æg. Så der kan altså ikke blive til begge dele  ;)

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #10 Dato: 01 November , 2011, 13:51 »
7 høns (nærmere store kyllinger) hvoraf en startede æglægning for 20 dage siden. Siden har den trofast lagt et æg om dagen, pånær 2! Det er da vist ganske godt af en "nybegynder" og endda helt uden kunstigt lys! /o
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #11 Dato: 01 November , 2011, 14:11 »
Ja, du er heldig Søren, for når du har hønniker, så slipper du for den trælse og lange periode med fældning og ingen æg.
Men med de samme høns til næste år, så stifter du bekendtskab med problemet  ;D

Offline Helle Ludvigsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
  • Chabo
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #12 Dato: 01 November , 2011, 14:19 »
Wyandotterne og Chaboerne strejker her. Men min ene silkehøne lægger trofast sine ca 5 æg om ugen.
Jeg undskylder de andre med at der har været en del ud og indflytning i hønsegårdene, men silkemor er fuldstændig ligeglad med forandringerne og lægger bare æg som en høne bør gøre  <M
 *h *h *h
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Anja Østedgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 222
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #13 Dato: 01 November , 2011, 14:26 »
Har 4 høns og får 2 æg om dagen :) Har lys fra 07.00-08.00 og igen fra 17.00-20.00..
Anja Østedgaard

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #14 Dato: 01 November , 2011, 19:13 »
nej !!!! mine har holdt pause i 6 uger... og så begyndte en enkelt at ligge æg igen.... men desværre kun i 4 dage og har nu ikke lagt i en uge...så har 14 høner til at gå..uden æg :-\
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder