Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme høns??  (Læst 9872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Dumme høns??
« Svar #15 Dato: 20 ſeptember , 2011, 11:37 »
Citat: De to gange, jeg har fået nye høns, er de blevet sat i huset.. De er ude i løbet af 30 sekunder og har så svært ved at finde ind, når mørket melder sig...så den teori holder vidst ikke helt


Ideen er jo altså at de ikke kan komme ud i en dag eller to. SÅ virker det. :)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Dumme høns??
« Svar #16 Dato: 20 ſeptember , 2011, 18:46 »
da vi hentede vores maraner blev de sat i hønsegården, og de fandt selv ind til aften. De små kyllinger vi havde indendøre under varmelampe blev osse sat udenfor deres hus, og fandt selv ind. Det var så lidt mere problematisk da de skulle sammenføres i det store hus, der måtte de hjælpes de første 2 aftener
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Dumme høns??
« Svar #17 Dato: 20 ſeptember , 2011, 18:50 »
Da vi af hensyn til vore naboer (Hanen galede tidligt) har blokket vinduet om aftenen/natten, Så ville de ikke ind i huset og sove, da de ikke kan finde op på pindene i mørket. Derfor har vi nu sat lys i huset om aftenen når vi lukker skoderne for vinduet lyset slukker så selv kl. 22.00 og der er hønsene faldet til ro på deres pinde.

Så måske mangler de lidt lys til, at finde sig til rette.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Dumme høns??
« Svar #18 Dato: 20 ſeptember , 2011, 19:00 »
Ja det kunne godt være, for jeg har ikke lys i huset endnu.
Det må jeg få sat op hurtigst muligt og så tror jeg at jeg prøver at holde dem inde en dag eller 2.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Dumme høns??
« Svar #19 Dato: 20 ſeptember , 2011, 19:28 »
he he nu har jeg ikke læst alle de andre indlæg.. men men jeg fik også orpington 4 stk...og hvis jeg skal være ærlig tror jeg bare de er små dumme  ::)
mine var inde nogle dage men turde så ikke gå ud da deres hus er i en meters højde.. da de endelig var kommet ud, turde de ikke gå ind igen.... og har haft dem siden foråret og der er stadig en der skal løftes ind om aftenen
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Dumme høns??
« Svar #20 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:48 »
Så har en af dem fundet ud af at gå ind selv :)
Men de andre skulle løftes ind, men det går da fremad ;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dumme høns??
« Svar #21 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:59 »
Ja lys i huset er nok en forudsætning for at (nye) høns vil søge ind om aftenen. Ellers er der jo sikkert mørkere indenfor end udenfor indtil det bliver egentlig nat.

De to gange, jeg har fået nye høns, er de blevet sat i huset.. De er ude i løbet af 30 sekunder og har så svært ved at finde ind, når mørket melder sig...så den teori holder vidst ikke helt  ;)

Tja, ingen regler uden undtagelser. Men så er det måske en god ide at lade dem blive indendøre et par dage (som Soffy foreslår). Måske er det nogen specielt sprælske høns du har anskaffet. Jeg har brugt metoden ihvertfald 15 gange og endnu aldrig oplevet problemer.

Og logisk set burde det være den optimale måde at gøre det på. Høns er tryghedsnarkomaner , som de fleste andre dyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline ssi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dumme høns??
« Svar #22 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:21 »
Nå, jamen det var da egentlig dejligt at høre at jeg ikke er den enste som ikke syntes det går helt som det skal med de høns :)
Jeg fik 12 daggamle kyllinger - Orpinton (6 gule, 2 røde, 2 sorte og 2 legbarfarvet) mest fordi jeg gerne ville ende ud med 5-6 høns og 1 hane. Nu er jeg så der at de er 4 måneder gamle og jeg mener at kunne kende forskel på haner og høns og skal jo til at vælge til og fra. Jeg tror jeg har 4 haner men har ingen ide udfra hvilke kriterier jeg skal vælge?
Og så er der lige det der med at de ikke siden de var små og var under varmelampe har været inde i deres hønsehus. De sover hver nat udenfor (de har et hønsehus forbundet med et rævesikret volier og derfra igen adgang til en stor hønsegård) Jeg har også båret dem ind til natten den seneste tid uden den store succes.
de har sidde-pinde men når de endlig har fundet balancen så sidder de der også om morgenen og så må jeg bære dem ned igen - virker lidt tåbeligt. Måske mine sidde-pinde sidder for højt?
Jeg har vist brug for noget af alt den hjælp det lyder som om man kan tigge om herinde

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dumme høns??
« Svar #23 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:34 »
Velkommen på forum, Susanne :D
Ja, orpington er vist ikke så meget for siddepinde, der sidder for højt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dumme høns??
« Svar #24 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:38 »
Ikke alle orpington gider sidde på pind, jeg har haft gule i 16 år, og ikke mange af dem har sidet på pind om natten, de blå jeg har haft har sidet på pind, og jeg har ingen forklaring på hvorfor.

Hvis dine kyllinger ikke har lært at gå ind, så gør de det jo ikke af sig selv, men nu bliver det jo koldt og blæsende, og høns tåler ikke så godt træk, så nu er det nok en god ide, at få de små til at forstå at de skal gå i seng ved mørkets frembrud.

sørg for at der er lys i huset når det begynder at blive mørkt, sæt deres mad og vand ind i huset, så de er nødt til at gå ind for at spise.
Ved skumring går du ud og sætter dem ind i huset, skidt med pinden, ellers sæt dem op hvis du synes.
Lad dem blive inde et par dage så de ved at det er der maden er, giv dem evt. lidt ekstra guf i de dage, så de synes det er et godt sted at være.
Luk så efter et par dage døren op så de kan gå ud, det tager den tid det tager, men høns er nysgerrige, og de skal nok gå ud på et tidspunkt, og se s om de ikke går ind ved aftenstide hvis der er lys derinde, eller må du genne dem ind, ligeså stille, prøv at lade dem gå selv mens du skynder lidt på dem... det skal nok komme, det kan tage lidt tid....
de skal helst lokkes i seng lige inden det bliver mørkt lige i øjeblikket er mine inde senest kl 19,00

Og velkommen til, det skal nok løse sig  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Dumme høns??
« Svar #25 Dato: 21 ſeptember , 2011, 09:13 »
Citat: De to gange, jeg har fået nye høns, er de blevet sat i huset.. De er ude i løbet af 30 sekunder og har så svært ved at finde ind, når mørket melder sig...så den teori holder vidst ikke helt


Ideen er jo altså at de ikke kan komme ud i en dag eller to. SÅ virker det. :)

Ja, det kunne jeg så forstå :) Men jeg har ikke noget imod at hjælpe dem op et par dage, indtil de selv klarer det..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Fristed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
    • Fristedsgalleri
Sv: Dumme høns??
« Svar #26 Dato: 21 ſeptember , 2011, 10:17 »
hmm ja jeg har klikker trænet mine høns til at komme når jeg klikker  ;D
mine går frit i haven, men skal jeg afsted i længere tid en dag, så "kalder" jeg dem ind med klikkeren....
men man kan bruge hvilken som helst lyd... f eks en klokke, en ske på et grydelåg , en fløjte mm.
det jeg har gjort er at jeg har lavet en stor portion hønseguf (efter opskriften herinde) og så har jeg haft en skål med ud til hønsene... så har jeg klikket og givet dem lov til at spise lidt af skålen...taget skålen væk, ventet få sekunder klikket igen og givet dem lov til at spise.... nu kan jeg klikke dem ligegyldigt hvor de er på grunden og de kommer alle løbende  /o
det kan også bruges til at få dem ind i huset om aftnen.. jeg bruger det også hvis vi skal i byen og kommer sent hjem, så synes jeg det er skønnest de er inde i huset..

men husk de skal altid have en godbid når de kommer... ;D og det behøver ikke være hønseguf...tit bruger jeg også bare havregryn.... men indimellem skal de være ekstra lækkert, så de gider blive ved med at løbe efter klikkeren.... :D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Dumme høns??
« Svar #27 Dato: 21 ſeptember , 2011, 11:19 »
hmm ja jeg har klikker trænet mine høns til at komme når jeg klikker  ;D


DET er godt nok smart!  :D Jeg har hørt om klikkertræning med mange andre dyr men har slet ikke tænkt tanken at det kunne bruges til høns også. Ski'go ide! :D


Metmus: De høns jeg fik er slet ikke tamme, så jeg turde slet ikke lukke dem ud før de vidste hvor de skulle hen.  ;D
Det går bedre nu, men jeg er ikke sikker på jeg kan få fat på dem udenfor.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Dumme høns??
« Svar #28 Dato: 21 ſeptember , 2011, 11:20 »
majs kan gøre underværker! :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

suham

  • Gæst
Sv: Dumme høns??
« Svar #29 Dato: 21 ſeptember , 2011, 11:44 »
@Pilegaarden: Jeg har i de 10-12 år jeg har haft høns, holdt nye hold inde i hønsehuset de første 10 dage. De første par dage herefter, når de skal til at gå i hele haven, så lukker jeg dem ud tidligst en time inden skumring. På den måde går de ikke på opdagelse uden at de kan finde hjem og derfor oplever jeg heller ikke, at de fristes til at sove i træerne/buskene (ja undtagen den ene sussexkylling, som insisterede på at være undtagelsen).

Mht kaldelyde, så har jeg "trænet" mine høns til at komme, når jeg laver kysselyde, for så er det madtid :D