Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme høns??  (Læst 9872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Dumme høns??
« Dato: 19 ſeptember , 2011, 19:59 »
Hej

Hentede 4 smukke orpington høns i fredags. Ham jeg købte dem af sagde at jeg ikke behøvede holde dem inde nogle dage, for når de skulle gå i en hønsegård, hvor de havde frit adgang til hønsehus, så ville de gå ind når det begyndte at blive mørkt.
Men det gør de ikke. De sætter sig på en sten alle sammen og så løfter jeg dem ind lige inden det er helt mørkt. Hvad gør jeg, for det er ved at være lidt træls??

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Dumme høns??
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2011, 20:05 »
Du holder dem inde i nogle dage ..prøver igen ....og holder dem inde lidt dage igen ...prøver igen indtil det lykkes.

Eller du fortsætter med at bære dem ind til de har fattet det (men det du jo allerede træt af)

Nogle har haft succes med at tænde lys i huset så de søger der ind når det bliver mørkt ...men jeg har ikke selv nogle erfaringer med det.

God fornøjelse  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Dumme høns??
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2011, 20:40 »
Eller bare hold dem inde én dag.. Gør det lidt hyggeligt, lækkert med lækre sager derinde, så kan det være de finder ud af det. Jeg gjorde det med mine egne (slagtekyllinger), at jeg blidt jagede dem ind ved at puffe lidt til dem, og jeg puffede dem også op af trappen til "hullet" i huset  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Dumme høns??
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:20 »
Tak for svar :)
Jeg prøver at holde dem inde en dags tid.
Jeg tænker mere på dem. Det kan jo ske at man en aften ikke lige er hjemme til mørket falder på og så er der jo efterhånden koldt, men det er ikke sikkert de tager skade af det??? Bare de kommer ind på et tidspunkt til nat?
Tænker også lidt på foder, for de går heller ikke i huset i løbet af dagen. Skal jeg sætte et fodertrug udenfor?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dumme høns??
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:29 »
Hønsene fryser ikke, så det behøver du ikke være bekymret for.

Nej, du skal ikke fodre udendørs. Hønsene skal lære at gå ind til foderet.

Jeg har aldrig oplevet de problemer som I andre beskriver!!

Når I bringer nye høns til matriklen hvor sætter I dem løs? I gården eller i huset?

Jeg sætter dem altid løs i huset. Og så kan der godt gå flere dage inden de vover sig ud i gården. Men det er jo deres problem.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dumme høns??
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:31 »
Fra i fredags til i dag, er jo ingen tid, der er nogen der bære deres kyllinger eller høns ind i flere uger, før de forstår det.
Du skal ikke lade dem sove ude med mindre din hønsegård er 1000 % rævesikret, for så mister du dem.
Kulden er ikke et problem, kun træk er ikke godt for dem.
Du kan prøve at gå ud til dem når dagen går på hæld, og så genne dem roligt mod døren til huset, og som en anden skrev evt tænde lys derinde, og sluk når de lige har haft tid til at finde sig på plads mellem hinanden.
De skal nok lære det, og hvis du kan få dem til at gå inde selv, så lære de det hurtigt. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dumme høns??
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:46 »
Kunne godt tænke mig lidt tilbagemeldinger på nedenstående:

Når I bringer nye høns til matriklen hvor sætter I dem løs? I gården eller i huset?

Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Dumme høns??
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:53 »
Jeg sætter altid mine nye i huset, og nogle blir derinde et par dage, andre er ude samme dag. Og jeg har aldrig båret høns / kyllinger ind. Kun få gange, hvor jeg ville lukke lemmen, inden alle var inde. Som regel teenagerne, der ynder at blive ude længst. I det tilfælde har jeg skubbet lidt til dem. Men jeg har lys i huset, som jeg først slukker, når jeg putter dem.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Dumme høns??
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2011, 23:07 »
Nu har jeg jo kun fået høns "til huse" en gang. (Dværg Wyandotter)
Da kom de ind i huset og blev der i ca. 1½ dag, så har de fundet ud af hvor de hører hjemme.

Så får de lov at komme ud i haven når jeg er hjemme og hvis ikke de er gået ind når jeg kommer for at lukke så siger jeg "så er det sengetid" og så går de ind.  ;D
De ved godt der altid er en lille godbid at gå i seng på.  ;)
Jeg må tilstå at jeg har glemt dem et par gange og kommet derud efter det var blevet mørkt, men da var de altså også gået ind.
De er nu bare søde og nemme.  :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dumme høns??
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2011, 23:20 »
Grunden til at jeg spurgte efter tilbagemeldinger fra andre er, at jeg tror 'nøglen' til en nem indordning under nye forhold, er at sætte de nytilkomne løs inde i huset. 
De lærer at blive trygge ved de nye indendørs faciliteter inden de vover sig udendørs, og disse vil være de trygge rammer de søger tilbage til når mørket falder på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Dumme høns??
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2011, 08:22 »
Grunden til at jeg spurgte efter tilbagemeldinger fra andre er, at jeg tror 'nøglen' til en nem indordning under nye forhold, er at sætte de nytilkomne løs inde i huset. 
De lærer at blive trygge ved de nye indendørs faciliteter inden de vover sig udendørs, og disse vil være de trygge rammer de søger tilbage til når mørket falder på.

Jep  /o  Jeg tænkte ikke nærmere over det da jeg fik hønsene, for sådan har jeg altid gjort med undulater, parakitter og hvad jeg ellers har haft i voliere. Det er vigtigt de tør gå ind. Ud skal de nok komme når de føler sig hjemme.   :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Dumme høns??
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2011, 09:17 »
jeg har  også brugt det med lige at lade dem få et par dage inden for , med masser af besøg hvor der altid har været lidt guf involveret

så lærer de mig at kende som hende med slik skålen , og det eer meget nemmere at kalde dem hjem , hvis de er nødt til at skulle tideligt hjem fra haven og markerne, en aften ,  så går jeg ud med en dåse majs og kalder , en håndfuld majs kastet ind af lemmen og i løbet af minutter er alle inde  ;D
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Dumme høns??
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2011, 09:20 »
Grunden til at jeg spurgte efter tilbagemeldinger fra andre er, at jeg tror 'nøglen' til en nem indordning under nye forhold, er at sætte de nytilkomne løs inde i huset. 
De lærer at blive trygge ved de nye indendørs faciliteter inden de vover sig udendørs, og disse vil være de trygge rammer de søger tilbage til når mørket falder på.

De to gange, jeg har fået nye høns, er de blevet sat i huset.. De er ude i løbet af 30 sekunder og har så svært ved at finde ind, når mørket melder sig...så den teori holder vidst ikke helt  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Fristed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
    • Fristedsgalleri
Sv: Dumme høns??
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2011, 09:23 »
Jeg sætter dem ud inde i hønsehuset. Jeg har et ekstra hus hvor nye høns bor det første stykke tid, så de kan vænne sig til mig  ;D og jeg kan tjekke at de er helt friske og raske inden de kommer sammen med de andre høns. Det giver mig så indimellem det problem at de vil tilbage til det første hus, når de er blevet flyttet, så der må jeg tit hente høns, der putter sig foran døren til det første hus. Men ofte kun et par dage til en uge  :)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: Dumme høns??
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2011, 09:36 »
Nu er jeg nybegynder og havde overhovedet ikke overvejet hvor jeg skulle sætte mine høns ud, den første dag...

Så jeg satte dem ud i volieren. Første aften klumpede alle hønsene sig sammen i smuthullet. Dvs. halvt inde i huset, halvt ude. Jeg løftede dem ind på siddepindene og siden har hønsene selv kunne finde ud af det  :)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!