Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til race valg  (Læst 8405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #15 Dato: 12 August , 2008, 11:49 »
Nybegynder til nybegynder...så kan vi sige at vi er super glade for vores Orpington. De er dejlige fredlige, er ikke flyvske og lægger gode æg. Vi har købt vores høns hos en udstiller så det er den store dunede salgs. Vi har 2 der lægger æg i øjeblikket og vi har 3 æg hver 2 dag. Som salgte kyllinger er det vigtigt ligesom vildt at lade det "hænge" et par dage eller lade dem ligge i fryseren et par md så er det meget bedre. Min veninde har blomsterhøns og de er ret flyvske de har været nødt til at bygge en overdækket gård til dem ellers sov de i hækken eller var inde hos naboen. Generelt skal du vælge de høns du synes passer til dit temperament. Det er jo dig og ikke os andre der skal have dem gående....

Held og lykke med det Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #16 Dato: 12 August , 2008, 11:54 »
Undskyld jeg lige forlader trådens emne her..... men hvad er det med at behandle høns som vildt. Er det alle høns eller kun orpington...for det har jeg da aldrig hørt om ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #17 Dato: 12 August , 2008, 12:07 »
@ søsrose

kød generelt har bedst af at hænge og (undskyld udtrykket) rådne lidt. Det er årsagen at det kød du får hos slagteren er super mørt og som oftest smager bedre. Kød skal efter salgtning nedkøles langsomt ellers vil der ved nedfrysning dannes krystaller i køddet der kan få det til at rådne (i fryseren). Min mand er jæger og her i huset hænger alt kød ude i stallen et par dage eller 40 delt med dagens gennemsnits temp= antal dage. Det er en formel for vildt kød så alm kød skal nok ikke hænge så længe.Men en dag eller 2 er ikke dårligt. Sørg selvfølgelig for at der går fluger i køddet, brug evt en vildt sæk under hængning.

velbekomme Cirk 
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #18 Dato: 12 August , 2008, 12:14 »
jamen tak for svaret. kaniner og fasaner hænger også gerne her med hovedet nedad. Så må vi prøve det med en høne en dag også.
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #19 Dato: 12 August , 2008, 12:36 »
Nybegynder til nybegynder...så kan vi sige at vi er super glade for vores Orpington. De er dejlige fredlige, er ikke flyvske og lægger gode æg. Vi har købt vores høns hos en udstiller så det er den store dunede salgs. Vi har 2 der lægger æg i øjeblikket og vi har 3 æg hver 2 dag. Som salgte kyllinger er det vigtigt ligesom vildt at lade det "hænge" et par dage eller lade dem ligge i fryseren et par md så er det meget bedre. Min veninde har blomsterhøns og de er ret flyvske de har været nødt til at bygge en overdækket gård til dem ellers sov de i hækken eller var inde hos naboen. Generelt skal du vælge de høns du synes passer til dit temperament. Det er jo dig og ikke os andre der skal have dem gående....

Held og lykke med det Cirk




Også nybegynder her.
Vi har også som den første race Orpingtons og er faktisk rigtig glade for at vi valgte den race.
Vi har 5 høner og de lægger mellem 2-4 æg hver dag i øjeblikket og begyndte faktisk ret hurtigt efter vi havde fået indlogeret dem, med at lægge æg. Det er en dejlig rolig race, flyver ikke gerne, faktisk er de lidt tunge i gumpen  :D, men de er fantatisk rolige af sind og temperament, også hanen.
Lisbeth

julius77

  • Gæst
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #20 Dato: 12 August , 2008, 16:20 »
Tusind tak for de rigtig mange svar - det er da godt nok over alt forventning :o

Ja så er det jo næsten endnu mere spændende hvad man skal vælge... i skrivende stund er det jo næsten lige før, man skal gøre som børn i en slik-forretning - tage en af hver  ;D

Men nu har vi da i hvert fald fået lidt mere konkret at tænke over.

endnu engang mange tak. <E

Jeg vender flittigt tilbage!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til race valg
« Svar #21 Dato: 12 August , 2008, 17:30 »
det jo det jeg har gjort...leget slikbutik. så finder jeg nok mine yndlings på et tidspunkt. Eller også beholder jeg lidt af hvert men køber renracede rugeæg til dem. de er jo så dejlige allesammen med hver deres særheder og egenskaber. Men til ikke flyvende havebrug vil jeg foreslå de store tunge racer som fx brahma (som er utrolig smuk ) eller orpington (som er så´n en nuttet klump)
Med venlig hilsen Søs