Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Angående "Det store Krydsningsvanvid"  (Læst 11563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Dato: 31 Juli , 2008, 11:04 »
På Specialklubben for Danske Landhøns' hjemmeside står skrevet under 'Racens historie':
Citér
Indtil begyndelsen af 1800 tallet kendte man stort set ikke andre høns i Danmark end netop landhønsene. På det tidspunkt begynder det der i fjerkrækredse kaldes " det store krydsningsvanvid". Kæmpe store asiatiske racer var bragt til Europa, og i håbet om mange og store æg indkrydsede disse racer overalt i de eksisterende landhøns til ubodelig skade for disse.
Først fra midten af århundredet kom der rigtig gang i indkrydsningen, og allerede i 1875 udviste hønsegårdene et broget skue af krydsningsprodukter af langt ringere kvalitet end 25 år tidligere.
Ligeledes i Flemming Schiøtte's 'DANSKE LANDHØNS i fortid og nutid':
Citér
Siden århundredets midte var en række udenlandske racer kommet til Danmark. Dels havde de mange steder erstattet de almindelige danske høns, thi alt nyt var jo spændende, og dels, hvad der var langt alvorligere, var racerne blevet krydset hæmningsløst, således at hønsegårdene omkring 1875 udviste et broget skue af krydsningsdyr af langt ringere gennemsnitskvalitet end blot 25 år tidligere.
I bladet 'Landhanen' fra August 2005, er formuleringen at danske høns var blevet "krydsningsprodukter af en betænkelig værdi."

Det er klart at en sådan mani var ødelæggende for de lokale landhøns overalt i Europa, og vi danskere har været svineheldige at vores ikke gik tabt for evigt. Til gengæld er nogle af de bedste produktionsracer i verden skabt ud fra disse krydsningshøns (såsom Sussex, Barnevelder, Welsumer, Wyandotte, sandsynligvis også Orpington, Faverolles og Rhode Island Red).
Imidlertid mener jeg at have set negativ omtale af dette "vanvid" andre steder end indenfor Lanshønseklubben.

Og desuden er alle sådanne oversigter ganske uklare. Efter min mening giver det ikke sig selv hvorfor hønsenes kvalitet blev forringet af denne uhæmmede krydsning, undtagen naturligvis deres udstillingskvalitet (det er klart at sådanne høns må have været mindst ligeså uensartede som Skånske Blomsterhøns eller Islandske Landhøns).

Og så er det jeg vil spørge om følgende: bliver hønsenes æglægning, kødkvalitet og livskraft forringet - i det lange løb - af at blive blandet i én stor pærevælling?
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2008, 11:06 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2008, 21:19 »
Når man krydser rene racer med andre racer får man det der bliver kaldt krydsnings frodighed. Det indebære typisk at afkommet bliver mere frugtbare og producere mere.
De højestydende "racer" som isa warren, isa brown, røde amerikanere og hvad de ellers bliver kaldt er også krydsninger mellem flere højtydende racer.

Det ses også inde for andre dyr. Eks. er hovedparten af alle søer (grise) i danmark krydsninger af Landrace og yorkshire. På denne måde får man et dyr der får flere grise end sine forældre og typisk er bedre til at malke. Afkommet bliver teoretisk set også stærkere som individ da genpuljen er "frisk".

Så mit svar ang. forringelse vil være at det teoretisk set burde blive stærkere, mere frugtbare og og højere ydende dyr der vil komme ud af krydsninger.

Og selfølgelig er der undtagelser. Hvis man har en meget højt ydende race og krydser den med en, anden, meget lavt ydende race. Så vil det selfølgelig gå den gale vej.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #2 Dato: 01 August , 2008, 10:42 »
Ja, alt det ved jeg jo godt. Men trods krydsningsfrodigheden (latin: heterosis) hedder det Det Store Krydsningsvanvid, og intetsteds har jeg hørt det omtalt som noget udpræget positivt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #3 Dato: 01 August , 2008, 11:27 »
Hvis du godt viste det så forstår jeg ikke dit spørgsmål....?

Hvis stort set alle racer bliver krydset på kryds og tværs så ville jeg nu også se det som noget negativt da mange racer evt. vil forsvinde.
Men det kan du måske ikke se noget negativt i?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #4 Dato: 01 August , 2008, 11:33 »
Hvis du godt viste det så forstår jeg ikke dit spørgsmål....?

Hvis stort set alle racer bliver krydset på kryds og tværs så ville jeg nu også se det som noget negativt da mange racer evt. vil forsvinde.
Men det kan du måske ikke se noget negativt i?

Danny
Formuleringen af det med dårligere kvalitet forvirrer mig. Det kunne lyde som om danske høns var blevet nogle skvat, værre end både de udenlandske og de oprindelige danske.

Og forresten... Nogle racer ville jeg personligt bedre kunne undvære end andre. Forsvandt den Danske Landhøne, var det forfærdeligt. Forsvandt Malay'en, var det et hårdt slag, da den har været her altid, men til at bære, da det ikke er min yndlingstype. Forsvandt Nøgenhalset Siebenburger, ville det ikke røre mig det fjerneste.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #5 Dato: 01 August , 2008, 15:52 »
Det vil sige at du mener at alle de dyr du kan lide skal have lov til at overleve og resten kan bare uddø som de nu vil?
Sikke da en holdning!
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #6 Dato: 01 August , 2008, 19:34 »
nogle kan li de gule andre de blå

Men jeg er sikker på at "kvalitet" i den her forbindelse skal forståes som racerenhed. Hvis man krydser landhøns med alt muligt er de ikke racerene mere, det kan opfattes som dårlig kvalitetl
Kvalitet er i ordets betydning subjektivt. Kvalitet defineres som den oplevede kvalitet i forhold til den forventede. Hvis man forventer at en høne er rceren og har de særlige kedetegn for en dansk landhøne, vil en landhøne der er krydset med en hvid italiener være af dårlig kvalitet. Hvis man forventer at den lægger mange æg, ja så må kvaliteten være god!
Da de nævnte hønsebøger tager udgangspunkt i racerene høns (som jeg har opfattet det - enhver misopfattelse er utilsigtet og beklages på forhånd), vil enhver krydsning af landhøns med noget andet resultere i afkom af dårlig kvalitet.
Danske landhøns er oprindelig et resultat af diverse krydsninger med vilde og tamme høns. Det har så endt op i nogle fine høns, som man kan typebetegne og kalde renracede.

I øvrigt er avl af produktionsdyr mindst ligeså spændende og avanceret som avl af racehøns. Men det kan måske blive en anden gang.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #7 Dato: 02 August , 2008, 21:51 »
Danske landhøns er oprindelig et resultat af diverse krydsninger med vilde og tamme høns. Det har så endt op i nogle fine høns, som man kan typebetegne og kalde renracede.
Mig bekendt var Danske Landhøns da oprindeligt vilde høns, som igennem årtusinder blev gjort tamme af omgang med mennesker. For "oprindelig" eksisterede tamme høns jo ikke...

Citat fra: Sussexmor
Det vil sige at du mener at alle de dyr du kan lide skal have lov til at overleve og resten kan bare uddø som de nu vil?
Sikke da en holdning!
Jeg må indrømme at det lyder noget brutalt. Synd ville det da også være om de mange, sjove, og vidt forskellige racer forsvandt helt. Men de mere bizarre racer - som mangler halsfjer, halefjer, eller lign. - er mig mere til undring end til glæde. Og projektet om at fremavle nøgne høns - altså helt uden fjer overhovedet - fylder mig med decideret afsky. Dette rænser til dyrplageri.

Man må naturligvis gerne holde luttehøns, gumpehøns, silkehøns, høns med fodbefjering, høns med krøllede ("friserede") fjer, og høns uden fjer på halsen, hvis det er det man vil. Det skal jeg ikke blande mig spor i. Og er de på retur, er det næppe mig man skal vende sig til.

Selvom jeg må indrømme at de har deres fortrin hver især. Luttehøns skraber og flyver knap så meget, og de flygter ikke så nemt, så de er nemme at få tamme. Silkehøns er bløde at røre ved, og ser søde ud, men de er ikke ligefrem regntætte, og de kan næppe flyve ret højt. Og hvad angår nøgenhalsede, så er de da nemme at slagte.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #8 Dato: 02 August , 2008, 22:28 »
Nøgne høns fyldte også os med gru da nyheden ramte forummet for mange år siden... heldigvis var der ikke penge nok i forsøget, så det har vi ikke hørt mere til.
Hvor der er mennesker indblandet vil der altid fremavles pudsige farver og tegningsformer, det er en del af sporten ved at opdrætte racehøns.
En gang for mange år siden, tror ingen gang at hverken du eller jeg var født, blev der udført et eksperiment på en af de små øer ved Australien. Der blev udsat mange forskellige tamhøns ud, efter 20 år var der kun junglehøns tilbage...

Der er ingen dyr der fylder mig med afsky, men menneskets omgang og genmanipulation det kan fylde mig med afsky.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #9 Dato: 02 August , 2008, 22:36 »
Nøgenhals er  altså en af Ungarns gamle nationalracer. De har faktisk i Ungarn et stort bevaringsarbejde med den race som de startede op i 1930'erne..
og en rigtig flot hjemmeside om projektet.
http://www.mge-hu.com/webset32.cgi?MKNGE@@EN@@5@@768376784
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #10 Dato: 02 August , 2008, 22:50 »
Det er denne her fyr jeg talte om


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #11 Dato: 02 August , 2008, 22:59 »
Nøgne høns fyldte også os med gru da nyheden ramte forummet for mange år siden... heldigvis var der ikke penge nok i forsøget, så det har vi ikke hørt mere til.
Hvor der er mennesker indblandet vil der altid fremavles pudsige farver og tegningsformer, det er en del af sporten ved at opdrætte racehøns.
En gang for mange år siden, tror ingen gang at hverken du eller jeg var født, blev der udført et eksperiment på en af de små øer ved Australien. Der blev udsat mange forskellige tamhøns ud, efter 20 år var der kun junglehøns tilbage...

Der er ingen dyr der fylder mig med afsky, men menneskets omgang og genmanipulation det kan fylde mig med afsky.
Det er helt rigtigt. Mennesker elsker simpelthen alt hvad der er særligt. Det er den absolut eneste grund til at lokale Landhøns ikke stadig er de eneste høns i Europa. Det er sådan set både godt og skidt. Muligvis mest godt, jeg ved det ikke...

Og du kan naturligvis have ret i, at hønsene ikke kan gøre for, at de ikke har fjer. Ikke desto mindre burde de udryddes hurtigst muligt. Fugle har altid haft, og bør altid have, fjer.

Mener du at tamhønsene var blevet vildhøns? Eller mener du at der også var vildhøns, og at kun disse overlevede?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #12 Dato: 02 August , 2008, 23:00 »
Helen ! du må love mig at den der lysserøde fyr, der ligner noget man kan vinde på bakken, ikke findes i det virkelige liv  <W det er virkelig uhyggeligt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #13 Dato: 02 August , 2008, 23:22 »
Tamhønsene blev vilde, jeg vil kigge dybt i mine kasser har en artikel om det jeg fik af Flemming Schiøtte for 1/4 århundrede siden .... uha lige med et er jeg jo gammel...


Jo Ina det var et Israelsk universitet der fremavlede den, også der har jeg et sted en artikkel.... en dag det regner vil jeg puste støvet væk fra kasserne og finde det frem.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Angående "Det store Krydsningsvanvid"
« Svar #14 Dato: 02 August , 2008, 23:45 »
Magnus her er en afhandling om fjer, du er sikkert en knag  ;D  til engelsk http://www.mcorriss.com/Prum_&_Brush_2002.pdf

om høns stammer fra dinasaurer ved jeg ikke om man er færdig med at diskutere men på vores gamle forum havde vi en meget spændende tråd om emnet, den mangler jeg dælme nu  :'(

men læse lige her, hønsenes forfædre har ikke altid været befjeret http://www3.interscience.wiley.com/journal/109577500/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Caudipteryx&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dcaudipteryx%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7DVXE