Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mad til orpingtons vs. New Hampshire  (Læst 2447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jebber123

  • Gæst
Mad til orpingtons vs. New Hampshire
« Dato: 30 Juli , 2008, 22:39 »
Har nu i fem år haft New Hampshire til at forsyne mig med æg og glæder. Har lige slået besætningen ned da de var syge. Nu mens jeg renser og desinficerer kommer jeg på at jeg vil have orpingtonner.

Kiggede lidt rundt og ser at hvis de bliver for fede lægger de ikke æg. Der står osse visse steder at de ikke må få mere at spise end de kan spise op på 5 minutter. Jeg har været vant til at mine høns bare spiser af truget, og de selv styrer det til de er mætte. Vil det betyde at hvis jeg skifter til orpington at de man skal stå og passe på at de ikke æder sig en pukkel til :o)

Hvor stor er en orpington i forhold til en New Hampshire - 120% ???? 100%??
Ville jeg skulle ændre på hønsehuset (hvis de er meget større?
Hvor store er æggene i forhold til?

Er det mon muligt at få unge dyr så sent på året?? - bor i Kolding

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Mad til orpingtons vs. New Hampshire
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2008, 07:30 »
Hej  Jesper og velkommen til forum!

Det er rigtigt at orpingtons har en kedelig tendens til at blive for fede, for det er rolige høns. Keder de sig, f.eks hvis de går i en bar hønsegård uden grene at flyve op på og ting de kan gå at rode i, ja så æder de på livet løs og kan blive så fede at de sejler i fedt til slagtning ;). Og hanerne kan dratte om af dårligt hjerte hvis de anstrænger sig meget.

Kommer de derimod ud i haven/gårdspladsen/markerne, ja så kan de, næsten glemme deres foder i ren henrykkelse over det de finder der ude.

Jeg fodrer efter råd fra en gammel avler af orpington. Mine får ca 100 g pr dyr. En blanding af 1 del hvede, 1 del byg (eller havre), og 1 eller 2 dele æglægningsfoder, alt efter årstid.

En god tommelfingerregel er at de skal have spist op på 10 minutter. Jeg fjerne nu ikke maden da jeg synes de 100g er passende.

Majs er efter min erfaring ikke hverdagskost til dem, men kan gives som slik, hvis det er.

Uden for bøgerne, findes der to typer orpington. De der bor i haverne som hyggeorper og som er avlet uden tilførelse af udstillingsorper.
Haveorperne er ikke så store og firkantede som udstillingsorperne, og nok også knap så klodsede. Der er mange typer haveorper, så hvor store de er afhænger af om de er krydsede med andre have orper eller de er tilført lidt 'ægte' stor orp.

De 'ægte' orper vejer således: Hane 3,5-4,5 kg, Høne 3,0-3,5 kg.

Ægget vejer omkring 60g.

Som jeg skrev i PB'en vil jeg anbefale dig at kigge ind på Orpington.dk. Det er en super side, både til at finde avlere og læse mere om fodring.

Held og lykke!!