Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silker og hunde  (Læst 3275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Silker og hunde
« Dato: 25 Juli , 2008, 07:07 »
Hanne du skriver:

Har man ikke ræve eller hunde i nærheden, er silker perfekte i haven. De kan gå bag et 50 cm højt hegn, uden at flyve over - de kan sagtens, men de gør det ikke.

Mit spørgsmål er: Er det genrelt at silker er bange for hunde, er de mere bange for hunde end andre høns ?



med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Silker og hunde
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2008, 11:05 »
Handler det ikke mere om, at en hund nemt kan hoppe over et 50 cm højt hegn og at der dermed er en stor risiko for, at man derefter ikke længere har nogle levende silker tilbage?
Venlig hilsen
Liv

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Silker og hunde
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2008, 16:44 »
Jo lige præcis, det er ikke kun i forhold til silker, det gælder alle der har angrebslystne hunde som naboer, hvilket enkelte er så uheldige at have ;)

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Silker og hunde
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2008, 18:44 »
Nåh ja selvfølgelig  ;D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Silker og hunde
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2008, 20:31 »
Nogle hunde kan nu godt med høns, se her fra galleriet

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Silker og hunde
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2008, 22:13 »
Gid det var min hund der var sådan sammen med hønsene :-[
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Silker og hunde
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2008, 22:45 »
For et par dage siden havde vi besøg af en ung hund på 8 måneder, lige pludselig fik den øje på høns og kyllinger inde i hønsegården. Den løber med fuld fart ind i hegnet, som får en ordentlig bule og åbner sig ind til hønsegården nede i bunden. (Vi har ikke fået gravet hegnet ned i jorden endnu. :-\ ) Men heldigvis er hunden så velopdragen at den kan stoppes med et nej inden den løber ind under hegnet, så jeg har alle mine høns endnu. Men jeg fik et kæmpe chok!!!! Vores hund ligger tit ved hønsegården og kigger på hønsene, når vi andre er i haven, men ellers gør han dem ikke noget. Jeg havde desværre lige glemt, at ikke alle hunde er som ham, så jeg må huske at være på vagt næste gang vi har andre hunde på besøg.... >:(
Venlig hilsen
Liv

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silker og hunde
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2008, 02:56 »
Vores hund er jo en meget meget faaarlig stor muskelhund  ::) Hun aner ikke hvad jagtinstinkt er. Vi har set hende vise tænder een gang (hun skulle nyse ;D)Gø og holde vagt hører heller ikke med i hendes verdensopfattelse :-\
Men HØNS ååååh altså. At begrave sin store brede snude dybt ned i deres fjer og bare snøffe DET er sagen. At putterne så ikke lige deler det synspunkt er så en helt anden sag. Hvis de bliver fodret så er de optaget af maden (de er jo ikke klogere end.....høns!) Men ellers løber de og så tror hun de vil lege. Så nu er haven hegnet ind så der går hunden. (så skal vi heller ikke hente hende ovre ved rævegraven igen igen ,,,,,den tror hun også vil lege ::)) Hønsene har deres gård men går ofte frit rundt på vores gårdsplads. Jeg har snart lidt af hvert hvad angår racer...og de er lige lidt glade for hunden alle sammen. Men har man kyllinger der bliver vænnet til hunde fra start af så er det jo en hel anden sag. Den eneste der kan sætte hunden på plads er den mindste af alle fjerkræ...vores lille moskusand Sine. Hun puster sig bare op og stirrer stift på hunden.....så er der ro.
Nu holder jeg mest af store høns og især brahma er meget rolige. Og jo roligere en race jo bedre forhold til andre dyr.
Nu bor vi også ude på herrens mark uden naboer tæt på så hunde kommer her ikke. men ræven skal vi jo passe på ...og han kan da også nemt komme over et lavt hegn ..i by som på land. Så vi har nu et 2 m højt hegn om gården.....så kan vi lukke hønsene derind når ræven lusker rundt og hvis der kommer gæster med medbragt hund. Skulle der smutte en høne eller and i ny og næ....ja så må det bare på tabs listen. Naturens gang skal der også være plads til.
Jeg havde fornyligt besøg af en veninde med en lillebitte langhåret gravhund. den er trænet til jagt og hun holdt den konstant i line. den er så lille at den ville kunne smutte ind mellem maskerne i hegnet. Og selvom hønsene er 4 kg større end den kan den nemt knække halsen på dem.
Så alt i alt gælder det om at bruge sin sunde fornuft i forhold til det man synes er nødvendigt. men en forskrækkelse kan jo nogle gange lige sætte tankerne i gang  :)
Med venlig hilsen Søs