Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad koster høns  (Læst 14915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvad koster høns
« Svar #30 Dato: 18 April , 2011, 22:37 »
Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, men vil da alligevel godt give et bidrag med.

Først synes jeg at prisen for de udbudte dværg Kochin er helt i orden, hvis det er dyr fra sidste år. Er de ældre er prisen måske lidt i overkanten.

En rimelig pris på en racehøne/hane er den pris som udbyder og efterspørger bliver enige om. Og bliver de ikke enige er der så ikke nogen handel.

Udbud og efterspørgsel bestemmer rigtigt nok prisen på kyllinger og voksne dyr. Men bliver prisen nogensinde udfordret. Sælgerne synes at følge 'standard' priser, selv om alt andet omkring os stiger og stiger. Der er så vidt jeg lige kan se, ved en hurtig gennemgang af tråden, flere der indikerer at priserne, generelt, er i den lave ende. Men hvis det forholder sig sådan, hvor opstår dette 'misforhold' så.

Umiddelbart kan det kun opstå et sted. Det må skyldes at udbyder sætter priserne for lavt!!

Nogen vil så straks sige at sætter man prisen højere kan man ikke finde aftagere. Og det er måske også rigtigt for en stund, men hvis udbuddet af billige dyr, der sælges til eller måske endda under produktionspris, stopper, så vil der automatisk komme aftagere til de lidt højere priser.

Jeg har aldrig prøvet at lave regnestykket for produktion af gode dyr der kan bruges til videre avl, evt med udstilling for øje, men jeg ville umiddelbart tro at den lå over 100 kr/stk, indregnet selvfølgelig hvad der må frasorteres af dyr der ikke klarer standarden.

@Bettina
Er da ked af at du følte behov for at slette dine tidligere indlæg. Som andre skriver er der her på Forum normalt højt til himlen, og plads til alle meninger. Og skulle du blive misforstået med et eller andet du har skrevet kan du altid 'ændre' dit indlæg eller smide et nyt ind med forklaring på hvad du mente. 

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvad koster høns
« Svar #31 Dato: 18 April , 2011, 22:42 »
Produktions prisen er det samme hvad enten det er dårlige dyr eller topdyr.
« Senest Redigeret: 18 April , 2011, 22:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvad koster høns
« Svar #32 Dato: 18 April , 2011, 22:49 »
Lene

Ikke helt.

Ihvertfald ikke hvis du indregner omkostninger forbundet med de 'ikke egnede' dyr som en del af prisen for at producere 'egnede' dyr.

De 'ikke egnede' er selvfølgelig ikke kun udgifter, da de i det mindste er egnede til at spise.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvad koster høns
« Svar #33 Dato: 19 April , 2011, 08:55 »
På Fuglebjergudstillingen var der en dværglandhane til salg for 100 kr. En mand som stod ved siden af os spurgte hvad den kostede "100 kr. sagde jeg"... "Det er sgu' 90 kr. for meget" var svaret... En trist holdning.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvad koster høns
« Svar #34 Dato: 19 April , 2011, 09:09 »
Tager man f.eks og kigger i det "Grønne Blad" fra 50'erne og ser annoncerne, så er priserne på racefjerkræ fra 10,- og helt op til 100.- pr. stk. afhængig af race !!

Og dengang var 100,- vist noget mere være end nu her i 2011.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: hvad koster høns
« Svar #35 Dato: 19 April , 2011, 09:54 »
Lene

Ikke helt.

Ihvertfald ikke hvis du indregner omkostninger forbundet med de 'ikke egnede' dyr som en del af prisen for at producere 'egnede' dyr.

De 'ikke egnede' er selvfølgelig ikke kun udgifter, da de i det mindste er egnede til at spise.
Her i UK selger jeg nemt hoener der ikke skal bruges til avl som "bag-gaards-hoener" (af ren race) for 25 pund, altsaa 250-300 kroner stk.  Dyr der egner sig til udstilling/avl kan hurtigt koste 2-4 gange det her, saa i Danmark er det utroligt billigt. En hybrid POL koster 7-10 pund pr styk. "Mislykkede" farve-kombinationer af dverg-kochin vil koste 15-20 pund, medens en vellykked farved hoene, 6 maaneder, selges nemt for det dobbelte.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hvad koster høns
« Svar #36 Dato: 19 April , 2011, 10:06 »
Jeg husker at for omkring 25-30 år siden, når jeg dengang købte avlsmateriale ind til blodfornyelse, til mine dengang Sorte Hvidtoppede Hollænder dv. og Sorte Kochin dv. så var det ofte 200kr. for en god hane.
På samme tid havde jeg lidt overskud af ungdyr, og satte 50 x 1,2 til salg i det Grønne Blad til 300kr. pr. stamme. De var væk på nogle få uger. /o
Så vi må vel konkludere at vi næsten er på samme pris-leje som dengang - for 25-30 år siden. Og de forder priser jeg husker fra dengang, var kun det halve ca.  :-\