Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Serama en mini race  (Læst 16844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #15 Dato: 04 ſeptember , 2008, 19:48 »
For dem der er interesserede, er der nu lagt nye billeder op af mine Serama. 2 af de største haner samt en høne, der kommer flere når jeg har fået taget af de sidste.

Billederne må anvendes til racebeskrivelse hvis man synes de er gode nok.



Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Serama en mini race
« Svar #16 Dato: 05 ſeptember , 2008, 08:59 »
Ham her er jeg bare vild med


Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Serama en mini race
« Svar #17 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:03 »
Han er da også meget flot, sikke farver han har.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #18 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:17 »
Ja han er flot, og en meget kæk hane også  ;)

Han kan godt li og vise sig selv for fremmede, ved og puste sig lidt op. Og så følger han mig rundt omkring hvis han får lov, og viser mig godbidder  :D

Han er lidt stor for racen men har så mange gode egenskaber som Serama skal ha, samt en god holdning. Så ham skal der nok blive kyllinger fra på et tidspunkt.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Serama en mini race
« Svar #19 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:39 »
For dem der er interesserede, er der nu lagt nye billeder op af mine Serama. 2 af de største haner samt en høne, der kommer flere når jeg har fået taget af de sidste.

Billederne må anvendes til racebeskrivelse hvis man synes de er gode nok.




Super - Tak Nielsen!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #20 Dato: 26 ſeptember , 2008, 11:56 »
Så er det tid til en opdatering igen...

Jeg tror det er på tide jeg laver en eller anden form for dagbog/hjemmeside/blog i den kommende tid, det er vist det nemmeste i det lange løb.


Jeg har haft et par rigtige uheldige uger, i sidste uge fandt en af mine 3 høner en udvej af buret i toppen ved og hoppe op gentagne gange(aner ikke hvorfor) Så hun var løs i haven, og da vores 2 hunde så det, ja så var hun død i løbet af 2 sekunder. Det er et stort tab da jeg jo kun havde 3 høner i alt, et lille lyspunkt i det var at samme aften begyndte de 2 andre at lægge deres første æg.


Det skal lige siges at for og komme ud i haven er hønen smuttet igennem 2 hegn, og alt uden for det yderste hegn mener hundene åbenbart er deres spisebord. Kommer de med ind i hønsegården(mest den gamle af dem) ja så er hønsene uinteressante, så render de bare rundt og snuser og går ud igen....men surt er det.

Så havde jeg en lille serama kylling som klækkede, men efter en uge fandt jeg den død om morgenen  :'(


Her i går klækkede der så 2 nye kyllinger, og nu håber jeg jo at de for det første klarer den. Og for det andet at de begge er høner, men det får tiden og vise om 4-6 ugers tid.


Jeg har over 2 gange modtaget 20 æg fra en avler i udlandet, og ja ud af det kom der altså i alt kun 3 kyller, hvoraf den ene døde. 2/3 dele af dem var ødelagte under transporten som har været ret hård da luftlommen i dem var ødelagt.

Jeg har nu samlet 6 æg på 5 dage fra de 2 resterende høner, og de ryger i rugeren. Havde regnet med at først begynde igen efter nytår, men som tingene er har jeg valgt og tage chancen. Især fordi de æg jeg har er meget små og det er dem man skal bruge helst da de giver de mindste serama´er.
De æg avlerne sender/sælger er ikke de mindste æg, af den grund de er langt mere skrøbelige og chancen for kyllinger er langt mindre af de æg.

Nogle vil nok sige at de æg burde kasseres, men det gør man ikke i serama verdenen da man jo skal ha dem så små som muligt. Dermed ikke sagt man ikke kan få små af de større æg, for det kan man skam godt men chancen er større fra de helt små æg.


De 2 som klækkede i går vejer i dag 15 og 17 gram og forskellen er tydelig, jeg har dog hørt om avlere med kyllinger på 9 gram....se det er små kyllinger  :o


Så engang i weekenden ryger de æg jeg har i rugeren, og ja så må jeg jo holde dem i varmen vinteren over. Hvis der atlså kommer noget ud af dem.




Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Serama en mini race
« Svar #21 Dato: 26 ſeptember , 2008, 12:21 »
Jeg vil da håber du får held med de æg du lægger i rugemaskinen, for de små kræ er da godt nok søde  <.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Serama en mini race
« Svar #22 Dato: 26 ſeptember , 2008, 19:43 »
Uha sikke nogen dage du har haft... jeg krydser fingre for vintergenerationen :)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #23 Dato: 24 December , 2008, 11:47 »
Så er det ved og være noget tid siden jeg sidst har skrevet lidt, men der er nu heller ikke sket ret meget.

Jeg havde et par klækninger hvor der kun kom en enkelt kylling ud af det, og de var begge meget små med en vægt på 8-9 gram 1 døgn gamle. Begge endte med at dø efter ca 5 dages tid, trods jeg gjorde mit bedste for og pleje dem.
Begge kom fra et par som ellers ikke er lykkedes at give kyllinger fra, æggene døde alle ved enten 9 dage eller umiddelbart inden de skulle klække. Så jeg har valgt at dele dem op da de åbenbart ikke fungerer godt sammen som par, jeg har læst at sådan er det nogen gange blandt høns så foråret vil vise om det er det som var galt

Siden da har jeg klækket 3 æg mere som heldigvis alle er høner de er ca 5 uger gamle nu og kommer fra samme par allesammen.

Jeg lægger lige et billede op som viser hanen fra de sidste billeder i kan se ovenover, han er nu 14 uger gammel og er en kæk ung herre som jeg har store håb til selvom han virker lidt stor i det.

Forresten har jeg valgt at udstille 1,2 af mine serama her i januar ved udstillingen i Boestoftehallen så kan interesserede sem dem der.


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Serama en mini race
« Svar #24 Dato: 24 December , 2008, 14:03 »
Spændene fortælling du her har ;)...

Hvor mange haner og høner er du oppe på nu så :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #25 Dato: 24 December , 2008, 14:12 »
I øjeblikket har jeg 5 haner og 6 høner hvis jeg tæller kyllingerne med  ;)

Jeg regner ikke med jeg skal have flere haner gående, medmindre de er en forbedring i forhold til de nuværende.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Serama en mini race
« Svar #26 Dato: 24 December , 2008, 14:51 »
det lyder ellers som en del :D.... Skriv endelig når du har opdateringer :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama en mini race
« Svar #27 Dato: 05 Januar , 2009, 12:38 »
Så har jeg fået en hjemmeside op og køre og synes den ser fornuftig nok ud til, at jeg ville smide linket op i forum.

Der er selvfølgelig stadig en masse som vil blive tilføjet med tiden.


www.serama.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Serama en mini race
« Svar #28 Dato: 05 Januar , 2009, 14:13 »
Det er en god hjemmeside :D! <M
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.