Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hanen virkelig.....  (Læst 5991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Kan hanen virkelig.....
« Dato: 21 Juni , 2008, 21:43 »
Lave hul i hønen, når den bestiger den ?

Har her til aften været nødsaget til at slagte min ene høne. Som om de ikke er svære nok at få fat i. Jeg var inde for at aftenfodre da jeg ser lidt blod på den ene høne. Det viser sig at være en stor flænge i skindet. Et stort v formet hak. 5x5cm. Morten var selvfølgelig på job så jeg måtte banke på inde hos naboen for at spørge om han ville slagte den for mig. Ja, Ja jeg er en kylling....Men plukkede og rensede den selv sfterfølgende  :'(.

Nåå tilbage til spørgsmålet. Kan den virkelig ødelægge hønen så meget eller var det måske de andre høns ?

Cirk ;)
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2008, 21:52 »
Ja det kan den rent faktisk gdt, især hvis der ikke er høns nok, eller hvis hun er hanens favorit,,,

en anden gang hvis det er en høne du gerne vil beholde, så isoler hende, evt. med en anden høne som selskab, og så skyld revnen hver dag med klorhexidin, så bliver hun hurtigt fin igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2008, 22:00 »
jeg tror nu ikke at den kunne reddes. Det var ikke bare en flænge men en stor trekant der hang samt en del græs. Da hun var plukket kunne jeg se at der var en del flænger og sår på hende. Jeg har nu bare 3 høner til hanen. Er det så for lidt ?


Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2008, 22:12 »
er de alle bare på ryggen??
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2008, 22:33 »
ja. oven på ryggen. Gad vide om jeg skulle tjekke de andre damer efter for flænger.
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2008, 23:20 »
Tjek også hanens sporer, nu du er i gang
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2008, 11:08 »
Hvem var det der reddede en høne med halsskindet helt løs?

Det var vist med billeder på det gamle forum, eller er det blot noget jeg tror jeg har læst?
Hilsen Susanne

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2008, 13:06 »
Jeg har lignende problemer.
Hanen har gået med 2 høns og de har begge store bare pletter på ryggen, dog ingen skader.
Lige nu går Hønsene hver for sig med kyllinger i små bure. Hanen går sammen med kyllingerne fra marts måned og dem har han passet fint. Men nu er tøserne jo begyndt at være interessante for ham, han forsøger sig og det bekymre mig. Er jeg nu nød til at lave en 4.Hønsegård for at beskytte de store kyllinger, for hanen har jo været sulten længe?
De to skruk damer kan ikke tåle synet af hinanden så dem kan jeg ikke sætte sammen.
Og at isolere hanen syntes jeg ville være synd.
Bliver det til slåskamt hvis jeg sætter ham sammen med hanekyllingerne?
Jeg skal jo sælge en del af dem, men ikke før efter at Tommy har holdt forklaringsdag her.
Så gode forslag er dyre her.
Hilsen Maja

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2008, 20:09 »
Historien er desværre ikke slut her.....

Ringer i formidags på en annonce omkring Orpington kyller og han har stadig 6 stk tilbage. Skynder at pakke bilen og unger. Henter de fine små (2md) kyller. Ligger mindste mand i seng for at så lidt ro på til at ordne sammenførelsen. Alt går fint, jeg skal bare lidt ordne det sidste.....så er det at jeg glemmer at lukke for hundene. Mens jeg isdder i hønsehuset bliver der et vældigt påstyr i gården. Diva vores ene gravhund var allerede derude. Jeg greb unge og anden hund, smed dem ud af hønsehuset og løb råbende og skrigende ud til hønsegården. Og ganske rigtigt der var hun med en fjerbold i munden. Den ene høne ligger på jorden og ser færdig ud. Jeg haler hunden ud og smider den over hegnet til haven. Heldigvis har den ikke fået aflivet den. Den er plukket for en del fjer og har et par tandmærker. Nu har jeg så mentalt sparket mig selv i r...n 88gange og skyllet sårene med klorhexidin og så er det vist bare at krydse fingre.....

Ja det er vist rigtigt at en ulykke ikke kommer alene

Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2008, 20:46 »
Ja du er da godt nok uheldig, har du nu chekket om din hund har overlevet turen over hegnet.


Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #10 Dato: 23 Juni , 2008, 18:13 »
Hanenes sporer bliver skarpe som barberblade og kan sagtens skære dybe sår på høneren. Især de store tunge racer som orpingtons.

Allerede når hanene er 1 år er de spidse, så her skal man som Finn sørge for at tjekke dem jævnligt. Det er vigtigt!! - hønerne kan blive vældig tilredte!!

Klik på ordet sporer og læs artiklen i leksikon, bl.a om behandlingen af lange sporer.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #11 Dato: 23 Juni , 2008, 18:28 »
Jammen jeg har da længe haft lyst til at give hanen en tur med grovfilen...he he
så jeg må vist lige have fat i den unge mand.
Jeg fik ellers at vide at Silkehanen ikke plejer at være så slem ved hønsene.
Hvordan går det hos dig Cirkeline ?

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2008, 21:08 »
Hej med jer alle


Jeg har tjekket hanen og han har næsten ikke sporer så det kan vist ikke være andet end uheld ved parring.

Den ilde tilredte høne er stadig i live og sårene ser ikke betændte ud. Hunden overlevede turen over hegnet. (jeg satte den bare ind i haven. Men var godt knotten resten af dagen)
 Kyllingerne ser ud til at trives. Selv om den ene høne er lidt bestemt. Det er hende der ligger lige under hanen i hirakiet. Hanen er dog fin til at gå i mellem og passer nu bedre på sine høner efter hendelsen.

Tusind mange tak for alle jeres råd og for lån af et par ører.
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2008, 21:38 »
Mest til Maja: Prøv at lukke de to skrukhøns sammen. Der skal helst være plads til at flygte på - men jeg tror, du vil opleve, at de stirrer ondt på hinanden, måske hopper de mod hinanden - og så er det slut. Mine skrukker markerer bare - fordi de har små børn, de vil forsvare, og derfor skal de være stærke (aggressive).

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kan hanen virkelig.....
« Svar #14 Dato: 27 Juni , 2008, 00:28 »
Hej Helle
De sidste 3 dage har de gået frit samtidig og nu går det fin. Hanen er spærret inde i hønsegården og de store kyllinger hygger sig frit i haven. Men holder pæn afstand til skrukkerne. En venlig nabo har lovet at hjælpe med at lave en midlertidig løsning i weekenden. så jeg har et ekstra sted jeg kan bruge når der er brug for det. Så der er ved at være håb forude. <A De store kyllinger savner hanen, de hviler sig op ad hegnet ind til hanen. Så jeg tænker mig at han kommer til at gå med hanekyllingerne en tid, til jeg skal af med dem om ca 10 dage. Så må jeg se hvordan det går. Det er lidt sjovt for den ene hanekylling er meget tæt knyttet til hanefar, ligger og putter sig ind til ham somom han var hendes mor.