Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår slagter vi kyllinger?  (Læst 19770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Hvornår slagter vi kyllinger?
« Dato: 17 Juni , 2008, 19:37 »
Hej alle, vi har blandingskyllinger af racerne stor gul orpington og stor lys sussex og vi vil gerne vide, hvornår en kylling smager bedst. Altså, hvor gamle skal de være, når vi slagter dem?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2008, 19:46 »
Jeg vil tro du skal slagte når de er 16 uger, eller deromkring,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2008, 12:16 »
Vi har lige slagtet en bl.hane (Orpington/Sussex) den var 12 uger og vejede 1400 g (flået) Meget mør og lækker!

Prøv at få fat i dyret og mærk om der er noget på brystet og lårene. Ellers er det lidt en temperamentssag!
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2008, 22:41 »
Jeg tror da at mine haner får for meget motion, til at veje 1400g slagtet, og de er netop 12 uger ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2008, 09:46 »
Det kommer helt klart an på hvor meget plads de har + foder.

Som Ina, kan mine heller ikke mønstre så høj en vægt så hurtigt. Det må skyldes at de render meget + får fedtfattigt foder.

Her fodres der ikke specielt efter alder. Jeg kværner selv foderet og den eneste (næsten) forskel er at helt små kyllinger får lidt ekstra majs.
Hilsen Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2008, 14:16 »
Heyyyyyyyy  ;D

Damer I får det til at lyde som om jeg holder dyrene indespærret og fodrer med rent fedt.  ;D Det er faktisk fordi det er en blandingshane, han er så stor. Min rene Sussex-hane er mindre og noget mere tilbage i udviklingen, den anden Orpeblanding er den dominerende, men kun en kort tid endnu, for gryden venter.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2008, 15:49 »
hej, vores går også frit ( går i hele haven på ca. 5000 m2 og lidt på markerne) og spiser det de finder udenfor og derudover æglægningsfoder, lidt hvede, byg, havre samt hvad de snupper af starfoder/voksefoder samt lidet rester fra os. De ældste er lige nu 11 uger.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2008, 23:56 »
Jette jeg er enig, i at blandingerne bliver meget større, jeg har 11 blandingshaner og  de er store, jeg har bare ikke tænkt på om de nu også vejer så meget, men det må jo komme an på en  prøve.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvornår slagter vi kyllinger?
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2008, 11:40 »
Jette jeg er enig, i at blandingerne bliver meget større, jeg har 11 blandingshaner og  de er store


Se dog at få dem slagtet, de må da æde helt vanvittigt! Jeg har pt. 10 høns og de tømmer en sæk voksefoder på ingen tid. Her i weekenden står den igen på hane her på parcellen :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!