Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vil have kyllinger...  (Læst 3360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Vil have kyllinger...
« Dato: 15 Juni , 2008, 20:12 »
Ihh vi vil så gerne at vores orper begynder at ruge. De har boet hos os siden den 26 maj og lægger allerede 2 æg om dagen. Vi har ladet dem ligge i reden for at se om de ikke kunne blive skruk af synet. Der ligger 8 æg i hver rede. Hidtil har de dog ikke giddet andet end at lægge sig for at komme af med ægget og så gået igen. Så er spørgsmålet: Kan man trylle dem skruk eller gøre andet. Der er rimeligt lyst i deres hus men dog skygge i rederne som er foret med spån og hø.

Fra den halvskrukke begynder kylling.
 ;)
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Vil have kyllinger...
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2008, 21:29 »
Jeg ved ikke om det er rigtig men jeg har fået fortalt af en som gør således, kan giver sine høns en snaps, og vupti så er de skruk, om det er sandt det ved jeg ikke, men han fortæller det alle der vil høre hvad han siger.
Så du må ud med snapsen  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vil have kyllinger...
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2008, 22:41 »
Jeg ville nu nok skifte de æg ud til enten kunstige, eller nogle hårdkogte, som er mærkede, og så hele tiden have en redefuld æg taget fra til at lægge ind til den der først skrukker.
Så er man sikker på, der ikke er nogle æg der er for gamle, og hvis du f.eks. kører med to 10 stks. bakker, så har du fuld styr over, hvor gamle de er, og hvilke æg du kan tage ind i husholdningen.
Hvis du lader dem stå, så der er en temperatur omkring 15 grader, vil det være fint, og de skal helst stå med den ene ende løftet omkring 5 centimeter, og så vender du bakken 1 til 2 gange om dagen. Husk at æggene står med den spidse ende nedad, hvis du ikke allerede vidste dette.
Når den første begynder at skrukke, så lad hende lige ligge indtil du er helt sikker på, at hun bliver liggende, kik i leksikon under skruk, der står det sikkert.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vil have kyllinger...
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2008, 23:15 »
Jeg har ladet mig fortælle at majs skulle gøre hønsene skrukke.
Held og lykke 8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vil have kyllinger...
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2008, 09:14 »
jeg tror ina vil være helt enig med mig i at orpinttons ikke alene er tunge høns, men også lidt tunge til at blive skrukker.

Hos mig har der kun været én og det er jeg mega træt af, for der er så mange der gerne vil købe mine kyller.

Jeg tror at når vi kommer til juli, så lægger de sig alle på stribe og så er det slut med æg for resten af sommeren :)

Så tålmodighed.... ;)

Snaps kender jeg ikke, men majs er det rene fedt for orper ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vil have kyllinger...
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2008, 09:45 »
Ingen tvivl om det,
Jeg har kun endnu haft en orpington skruk, men til gengæld to sussex og tre blandinger, men jeg er da sikker på at mine orpington bliver skruk inden for den næste måned, for det plejer de ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn