Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til ensom kylling  (Læst 8289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lee

  • Gæst
hjælp til ensom kylling
« Dato: 09 Juni , 2008, 17:39 »
for at gøre en lang historie kort, sidder jeg her ved computeren med en sovende nyklækket kylling, den ligger her i solstrålen, og er ved at være tør. Jeg er udgået for varmelamper, sort, rød eller blå tusch, så jeg kan heller ikke improvisere, men hvad pokker gør jeg for at holde liv i skravlet,indtil jeg kan forsøge at koble den på sin mor og søster/bror. Hjælp modtages med kyshånd :)

hilsner,
Lee

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2008, 17:57 »
Du kan i en snæver vendig godt bruge en alm 60 W pære. Det burde være nok, specielt i denne varme tid.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2008, 18:27 »
Hej Finn
Tak for hurtigt svar :)
Jeg har nu opstøvet en gammel Nettokurv, foret den med aviser og sølvpapir og halm, derefter lagt en stor plastic urtepotte i og foret den med halm, derefter placeret skravlet ;) længst inde med lidt halm over, den snorksover og pipper fornærmet, når jeg lige skal tjekke om der er liv. Jeg ved ikke rigtig med tres W, hmmmmm. Med vores jagthund er jeg nød til at ha` skravlet på sengebordet ellers er den væk imorgen, og jeg kan ikke sove ved lys. Mon ikke det går med ovenstående arrangement?

hilsner,
Lee

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2008, 18:37 »
Hvis jeg var dig ville jeg lægge den under dens mor her til natten, så opdager mor det ikke  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2008, 19:01 »
Hej Berit
Den tanke har jeg selv tænkt, men ? ville det være sikre at vente til i morgen, hvor den har samlet flere kræfter, og så måske kan følge med sin, et par dage dage ældre bror/søster. Jeg forsøgte tidligere i dag, at lægge den under hønen, men hun skrabede den bare væk, men d
ér var det jo også lyst. Hvis jeg gør det til natten nu, har den ingen chancer, hvis det ikke lykkes, det har den så måske mere i morgen, hvor den nok er mere veludhvilet.

hilsner,
Lee

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2008, 19:06 »
Hej Lee
Jeg har prøvet det indtil flere gange, og når man gør det til natten, så er der ingen problemer, jeg tro den hurtig skal følge sine søsken, så megen forskel er der vel ikke på dem, og er det kun et par dage så ser jeg ingen problem, så held og lykke med sammenføringen  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2008, 19:40 »
Hej Lee
Hvis du gør det i aften, når mutter er gået til ro med alle de andre små, så har den lille hele natten, i en god varme, til at komme sig samt komme til at lugte som dem.
Så vil den ikke være så nem for mutter at spotte.
Det er klart at du skal blive en stund efter du har puttet den lille HELT ind under mutter, for at være sikker på at hun finder roen igen efter dit besøg.
 ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2008, 20:48 »
Hej Line og Berit
Okay, jeg vover forsøget i aften, hvis jeg ellers kan holde mig vågen :) Venter til det er godt mørkt, og vender tilbage i morgen med resultatet med mindre der ikke er kommet mere liv i skravlet, så venter jeg til i morgen, tror jeg - jeg vender tilbage. Tak for svar

hilsner,
Lee

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2008, 07:58 »
Brug en varmepude på trin 1, pakket ind i en plasticpose og et viskestykke (ikke frotté, det kan tæerne hænge fast i), det har holdt liv i mange kyllinger her i huset..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2008, 15:51 »
Tak for hjælpen til alle, men  >:( desværre lykkedes projektet ikke. Kyllingen kom fint ind under hende igår aftes, men i morges lå den og var kold og meget død, så nu håber jeg bare at den ene der er tilbage IKKE er een hane

Lee

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2008, 15:56 »
Øv det er ellers sådan jeg plejer at gøre, når mutter ligger og sover lister jeg hånden ind med kylle og bliver og ser om hun reagere, sover hun videre så går jeg, det har lykkes for mig hver gang.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2008, 16:33 »
Hvorfor var den ikke hos sin mor fra starten af?
Hilsen Susanne

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2008, 21:40 »
Hej Susanne
Det skyldes, at hun havde gemt sig i drivhuset, hvor hun bag kasser havde lavet en rede med mange æg. Desværre havde hun brugt grønt bast til at fore reden med, så den kylling hun har nu, måtte jeg bruge ret lang tid på at få viklet ud. Da der er temmelig varmt og ikke ret stor luftfugtighed i vores hus, valgte hun ca. 2 dage efter 1. kylling var klækket, at forlade reden med kyllen. Jeg ventede et par timer, for at være sikker på, at hun nu også var gået fra den, og det var hun, så jeg iførte mig spand og handsker for at få æggene væk, og så var det jo lige at der var hul på det ene og kyllen var levende. Problemet med den lave fugtighed er jo så desværre det, at hinden er sej og kyllen kan ikke komme ud. Jeg hjalp hullet noget større så den selv kunne komme ud, hvilket lykkedes fint, men hønen værdigede den ikke et blik, derfor valgte jeg at give det en chance ved at få den varm og tør inden den skulle forsøges genforenet med sin mor. Det lykkedes jo så desværre ikke :(

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2008, 21:42 »
ØV ØV ØV :'(
Det var træls, det plejer at gå godt når jeg gør det  :'( ØV
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #14 Dato: 11 Juni , 2008, 08:40 »
Hej Lee.

Det er jo trist når det ikke går. Og normalt lykkes det jo med sunde raske kyllinger.

Kyllingemor har nok allerede første dag konstateret at kyllingen ikke kunne klare det og har valgt at forlade den.
Dyr kan altså noget vi ikke kan. Hunde, katte, fugle osv. fornemmer hurtigt om der er problemer med deres afkom.
Hilsen Susanne