Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane overfalder høne  (Læst 3904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Hane overfalder høne
« Dato: 07 Juni , 2008, 14:26 »
Her til morgen da jeg lukkede høns ud, var den ene af mine orpington høner blevet hakket til blods i hovedet af vores Sumatra hane. Efter jeg havde set at han direkte gik efter hende ligemeget hvor hun var, blev hun sat ind til de store kyllinger jeg har. Men men hun smuttede bare over hegnet og straks var hanen på hende igen.

Det foregår på denne måde :

Han basker med vingerne render efter hende og overfalder hende så med både næb og kløer, hopper på hende og går efter hendes hoved...det ser meget voldsomt ud. Hønen reagere ved, at hun ser ham komme og lægger sig ned mens hun breder vingerne foran sig. Ser ud som om hun prøver og gøre sig større....

Han holder konstant øje med hvor hun er, og render from og tilbage foran det sted for og kunne få fat i hende...

Jeg aner ikke hvad der er sket, og hvad årsagen er til det, der har ellers aldrig været noget.

Forøvrigt bliver han meget parringslysten overfor de andre høner bagefter, i hvertfald efter hvad jeg har kunnet se de par gange han nåede det inden jeg fik hende fjernet.

Nogen der kender til noget lignende ? eller ved hvad der foregår ??



Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hane overfalder høne
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2008, 18:00 »
Det er ikke for at undervurdere dig. Jeg ved jo ikke hvor meget erfaring du har inden for høns. Men kunne din høne være en hane? Hvor længe har du haft den? Og har den lagt æg?
Men det kan da også være at han bare er "racist" hvis du kun har en enkelt orpington blandt en "masse" sumatra høner. Og hun på denne måde skiller sig meget ud fra resten af flokken.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hane overfalder høne
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2008, 19:04 »
Ork jo Danny, jeg ved skam det er en høne  ;)

hun har lagt æg siden januar, så der er ikke meget hane over den.

Jeg har 2 orpington gående, den anden af dem går han med som han plejer. Så jeg tvivler på det er et raceproblem....

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hane overfalder høne
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2008, 20:37 »
Hej Nielsen.

Min hedengangne dværgkochin hane, Tage, opførte sig ligesådan overfor en dværgorpington høne, som rent faktisk havde været en del af flokken, siden de var små kyllinger og hvad der lige "tændte" ham aner jeg ikke ??? Jeg valgte at finde et nyt "hjem" til hønen. Det var ikke rart at se på, hvordan den lille høne hele tiden skulle holde øje med, hvor hanen var for at være parat til at flygte - fik han fat i hende, hakkede han hende til blods :(

Tage smagte senere øksen  <B da han var aggressiv overfor mine kyllinger. Jeg kan da godt have mine tvivl om, om det var fordi han var "racist" eller om han bare var "tosset", at han var efter dværgorpingtonen. I min flok i dag har jeg også 2 wyandot høner og de går fint i spænd med min nye hane Batman.

Hvorom alting er, så tror jeg, at du kommer til at træffe et valg.....hane eller høne  <A
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hane overfalder høne
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2008, 21:52 »
Enig Anette!

Her fra siger jeg høne!

Jeg ville ikke avle videre på så ond en lille skiderik ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hane overfalder høne
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2008, 22:56 »
Jeg har også en gang haft en høne som hanen pludselig ikke kunne lide,,,, Jeg forærede hønen væk og der blev ro i flokken, hvad årsagen var ved kun hedengangne hane.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn