Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mikkel røv - eh...ræv  (Læst 3474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kolhøne

  • Gæst
Mikkel røv - eh...ræv
« Dato: 02 Juni , 2008, 14:07 »
  :'(
Så skete det, jeg havde frygtet mest. Mit lille bitte hobby hønseri blev reduceret fra 3 til 2 i går som følge af Mikkel Røv Rævs sult. Min smukke cumulus-sky lignende, kridhvide Wyandot, putte-gok, høne var pist forsvundet - og her til morgen stod han så igen ved hønsehuset. Hr. Ræv. Provokerende og så direkte ind på mig i køkkenet. "Hvornår lukker du min morgenmad ud" - stod nærmest at læse i hans øjne.
Er der nogen, der ved, hvordan man slipper af med så uønsket en gæst?  >:(

Jeg er lige startet som hønse-ejer, og jeg holder allerede utroligt meget af mine "små damer". De trives så fint, de er så smukke og hyggelige, og de lægger så dejligt mange æg. Så skal sådan en slambert altså ikke tage glæden fra mig. 
Men jeg håber seriøst, at der er nogle, der kan give mig nogle gode råd til at holde ham for døren. Jeg vil gerne kunne lukke mine to tilbageblevne høns lidt ud i haven i ny og næ, sådan som jeg kunne - indtil i går.

Mange hilsener og tak for hjælpen på forhånd.
Ina

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mikkel røv - eh...ræv
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2008, 15:55 »
Velkommen til og lad endelig ikke Mr. Mikkel få overtaget.Hanne har lavet en rigtig fin beskrivelse omkring ræve og høns,
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=44

Og ham her gik ude på marken, da jeg var til guldbryllup i morges..ikke langt væk fra svigerfars hønsegård.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mikkel røv - eh...ræv
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2008, 21:09 »
Ina, ØV, øv, øv, hvor er det bare synd for dig. Jeg har jo også bare en lille hønsegård, så jeg kender også det der med at holde af sine høns.
Det jeg har hørt om ræve er dels, at de er meget sultne lige nu bl.a. fordi de har store unger, der skal fodres, men også, at de vender tilbage, når de har fundet "et godt sted".
Vi har også ræve i vores kvarter, men mine høns får alligevel lov til at gå ude, når jeg er hjemme, ikke at jeg holder øje med dem hele tiden, og der er jo ingen garanti, for at der ikke sker noget med dem selvom jeg er hjemme, bl.a. bed naboens lille puddel en af dem ihjel.
Jeg vurderer dog at livet som fritgående høne må være så meget lykkeligere, på trods af de farer det medfører.
Kunne du måske lukke dem ud senere f.eks. om eftermiddagen, og så sørge for at de kom nogenlunde tidligt ind?
Jeg kan sagtens få mine til at gå ind i hønsegården, hvis bare jeg lokker med lidt hønseguf. Det kan du også få trænet dine høns til.
Hvis du skal have øget din bestand nu, har jeg lært af bitter erfaring at man ikke skal sætte kun én høne ind til de andre, med to går det meget bedre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Mikkel røv - eh...ræv
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2008, 21:23 »
ÅÅÅ nej Ina <R
Det er så træls, vi er mange som har haft besøg af mikkel, så vi ved hvordan du har det  ØV ØV ØV man bliver så ked.
Han skal ikke have det sidste ord så op på hesten igen.
Du kan jo sætte strøm hegn rundt omkr der hvor de går, det virker for de fleste.
 <W kram herfra
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Mikkel røv - eh...ræv
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2008, 00:03 »
Ih og øv har selv haft besøg af Mikkel for en uges tid siden og der blev virkeligt rydtet, så jeg føler med dig, men jeg har ikke problemer med Mikkel når bare jeg først lukker hønsene ud når der er liv omkring huset og så lukker rigmeligt tidligt for dem igen, og Mikke har virkelig styr på mit hønse tag selv bord.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Kolhøne

  • Gæst
Sv: Mikkel røv - eh...ræv
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2008, 09:45 »
Kære alle, der har svaret på mit indlæg.

Tak for alle de gode råd og medfølelsen. Jeg har ikke set Mikkel mere siden i går morges, men mine to tiloversblevne høns er blevet så bange for at gå ud, at de kun opholder sig i hønsehuset hele dagen. Det synes jeg er rigtigt synd...Skal de lige have lidt tid til at "komme sig" oven på mødet med den barske natur? Deres angst går forhåbentlig over igen, for de skal da ud og have lidt frisk luft under fjerene...
Kan man gøre noget for at gøre dem trygge igen, andet end at tale til dem og lade dem vide, at man er i nærheden?  :-\

Vi bor på landet med have op til store marker på alle sider. Der er også en del skovbeplantning og krat. Jeg får meget svært ved at skærme helt af og sætte hegn op for at holde potentielle rovdyr på afstand, så jeg tror nok, at jeg må ty til den løsning blot at lade dem gå ude, når jeg selv (eller ungerne) er hjemme og i nærheden. Det gjorde vi også indtil i forgårs, hvor det alligevel gik galt.
 :'(

Nå, men livet går jo videre... ;) og min lyst til at have høns er ikke blevet svækket. Tværtimod.

Mange gode hilsener og ønsker om en god dag til alle.
Ina