Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dagens nybegynder :D  (Læst 2016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Dagens nybegynder :D
« Dato: 26 Maj , 2008, 10:16 »
Hejsa

Hermed mit første indlæg på denne side !

Vi har netop lavet vores hønsegård færdig, har købt foder og alt det andet, og har bestilt 15 daggamle kyllinger til på torsdag. Er vokset op i et fjerkræ hjem men nu er tiden kommet til at jeg selv vil igang med familien. Vi gør det primært for hyggen, for vores landsted og for børnene og de gode æg ;)

Og så til mine spørgsmål :

1) Hvor meget plads skal man give dem i starten, skal de have hele gården eller en mindre ramme/kasse ved varmelampen ?
2) Hvor længe skal man holde dem under varmelamper(cirka uger) ? Og må de komme ud i den udvendige gård i starten ?
3) Vi har købt noget start foder fra møllerens(Fjerkræ start), samt andre vare af samme mærke til når de bliver større. Men hvorledes med skaller/kalk, hvad kan anbefales at købe og gøre der. Der er jo en del kalk i det foder så kan man dertil bare strø skaller i huset eller ?
4) Hvor lang tid går der typisk til de begynder at ligge æg ?
5) Jeg har valgt at køre 5cm sand ind i den indvendige gård oven på betongulvet, og så en gang halm derpå. Har siden hen ladet mig fortælle at det er dumt med sandet da det vil give udmugningsproblemer. Syntes bare beton gulvet er lidt trist - hvad kan anbefales ?

Kommer nok flere spørgsmål i løbet af dagene - tak for nu !

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dagens nybegynder :D
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2008, 10:31 »
Hej ? og velkommen til

du vil blive overasket over at dine 15 kyller, kan side i en skotøjsæske, og ikke fylder meget, så som du forslår, en ramme på størrelse med en palleramme vil være fin, så der ikke er nogen der kan fare vild og komme for langt væk fra varmen.
De vil i starten være meget tæt og under lampen, så mad og vand skal stå lige ved siden af, og så kan du efterhånden som du ser de bliver mere modige og kommer mere omkring, flytte maden længere væk, og hvornår du kan slippe dem ud i den store verden giver sig selv.

Jeg ville ikke være så ked af sandet, men jeg ville fjerne halmen,,,,,, halm suger ikke og små kyller kan forsvinde i det.  sandet kan rives så man får lortene med, men det ville måske være bedre at smide spåner på, det har jeg og det har altid fungeret godt.

Skaller kan du sætte i en skål, så tagerde selv af det.


God fornøjelse ;D
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2008, 10:33 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Dagens nybegynder :D
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2008, 10:54 »
Jeg vil også fraråde at strø halm over det hele. Det sviner så meget og jeg synes også det er svært at muge ud i, for det fylder så meget.
Mine kyller var i kassen til de var 2 uger ca, så blev døren åbnet, og de udforskede hønsehuset i et par dage. Stadig med mulighed for at smutte ind i kyllingegården når de store kom trampende, eller de blev sultne, eller frøs. Så efter det smuttede de ud under åben himmel. Så skal man lige tjekke at de rent faktisk kan finde ind igen, men eller går alt af sig selv herefter. De er nu 4 uger, og er begyndt at sidde på en lille pind 30 cm over jorden.
Så hvis man bare tager en lille bid af gangen skal de nok klare sig.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth