Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal æg under Skruk  (Læst 22070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Antal æg under Skruk
« Dato: 17 April , 2008, 00:17 »
Hej med jer, mangler lige lidt hjælp?

Hvor mange æg vil det være passende at lægge under Skrukhønen?

Min høne er en blandingshøne, af en ret god størrelse, hun er halvt silkehøne, er ikke sikker på den anden halvdel, her kan Danny måske hjælpe, men hun er betydeligt større end en silkehøne.
Æggene er alle fra Silkehønsene i stor.

Jeg tænker her mest på, hvad hun kan udruge, ikke om hvad hun kan føre frem, det er jo heller ikke noget problem nu, hvor varmen kommer.

Hun kan ses her: Asta
Det er hende der står bagest til højre.
« Senest Redigeret: 17 April , 2008, 00:20 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #1 Dato: 17 April , 2008, 08:54 »
Hun ser ud til snildt at kunne tage 12 æg. Held  og lykke med projektet <I

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #2 Dato: 17 April , 2008, 08:57 »
En god tommelfingerregel er 10 af hønens egne æg, er hun større end de høns, æggene kommer fra, lidt flere. Er det koldt, lidt færre, da et æg nemt kommer ud at rotere i kulden, og på den måde kan hele kuldet gå tabt.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #3 Dato: 18 April , 2008, 22:12 »
Ja, jeg plejer også at give dem ca. 10 æg der hvis de har samme størrelse som dem hønen selv lægger. Jeg har før i tiden prøvet med 12-13 og det er aldrig gået godt.
Men nogen har held med at hønen kan ligge på flere end 10. Blandt andet Susanne herinde.
Hellere 2 for lidt end 1 for meget. Som Lone også skriver så kan hvert enkelt æg få kulde hvis hønen har for mange og derved går alle æg til.
Jeg har faktisk snakket med flere "nybegyndere" gennem de sidste par år som ikke forstår hvad der går galt. De plejer at sige noget med "jamen hønen fik 22 æg fordi så regnede vi da med at der ihvertfald ville komme et par stykker ud af det".

Danny 
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #4 Dato: 18 April , 2008, 22:16 »
Jeg vil også sige at 8-10 egne æg er optimalt.

Men jeg stopper gladeligt selv flere æg under  ;D Hende der fik 15 æg, fik dem fordi jeg lige havde en bakke. Men har tidligere lagt 12 stykker under. Synes det passer fint til en punkteret sussex.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #5 Dato: 18 April , 2008, 22:22 »
Eftersom hønen er større end silkerne, ville jeg ikke være bekymret for 12.

Mine silker fik konsekvent 12 under sig og det gik fint. Mokka på billedet her fik 12 æg og 12 kyller ud af det ;) .

http://fjerkrae.dk/cpg1416/albums/userpics/10003/511403415_d1694dc1f6.jpg

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #6 Dato: 18 April , 2008, 22:54 »
Jeg håber at en af mine kommende høns bliver skruk i år. Hvis det sker kunne jeg godt tænke mig, at den skulle ruge på æg af en stor race. Hvor mange rugeæg fra store høns kan der lægges under en dværghøne? Og hvor mange æg kan den ruge på, hvis halvdelen af æggene er fra dværghøns og halvdelen fra store høns?
Venlig hilsen
Liv

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #7 Dato: 18 April , 2008, 23:53 »
Jeg ville nok vælge enten store eller små æg. Ellers bliver det en noget ujævn fornøjelse for hønemor  ;D

Mon ikke en wyandotdværg kan ligge på 6 store æg  ??? Men kun et gæt fra min side.
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #8 Dato: 19 April , 2008, 00:13 »
Jeg ville også kun ligge 10 æg for at være sikker. Istedet ville jeg være omhyggelig med at udvælge gode æg til hende.

Susanne: jo en wyandottedværg kan sagtens have 6 store æg under sig.

Jeg tror det med mængden af æg under en høne kan variere lidt, både fordi hønens størrelse er forskellig men også hvordan de ruger. Nogle ligger let og andre ligesom klistrer sig omkring æggene. jeg har haft begge slags skrukker. Tommy har også engang fortalt om en høne han havde som lettede røven for meget(tror det var det ordvalg). Jeg har haft nogle mille fleur engang som var to om at dele æg og rede- og det var ligesom vingerne kunne nå hen til naboens æg. Jeg har aldrig set så flade skrukker. Hovedet forsvandt helt ned i maven og det havde ikke undret hvis jeg havde set benene stikke bagud fordi de nærmest lå på maven som når vi andre gør det.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #9 Dato: 19 April , 2008, 01:19 »
Tak for svarene.

Jeg prøvede at lave et forsøg, og puttede 14 æg under, og checkede så efter lidt tid, og der var der to æg, der næsten lå frit, så jeg fjernede 3 æg, så det totale antal nu er 11.

Så må vi se, hvordan det går.

Iøvrigt har jeg også en silkehøne, der er blevet skruk, så der er nok der ligger på æg lige nu, skal lige have lavet lidt plads til dem. Heldigvis er der da tre uger, til de klækker, det giver jo lidt tid til at ordne det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #10 Dato: 19 April , 2008, 10:53 »
Hej, har lige et spørgsmål. Mimi skriver, at hun vil udvælge gode æg. Mit spørgsmål er så. Hvad er et godt æg?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #11 Dato: 19 April , 2008, 11:07 »
Efter min bedste overbevisning, er det et æg, der har den rigtige vægt, facon og farve for racen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #12 Dato: 19 April , 2008, 12:33 »
Efter min bedste overbevisning, er det et æg, der har den rigtige vægt, facon og farve for racen.

Nemlig Børge + overflade.
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #13 Dato: 19 April , 2008, 19:53 »
Nørgaard-ja præcis som Børge og Susanne siger det. Og så overfladen eller strukturen i skaloverfladen. Et godt rugeæg er værd udvælge sig hvis man vil have et godt resultat. Et undervægtigt æg kan give en svagelig kylling indenfor min race ihvertifald. Et for tykskallet æg kan kyllingen ikke bryde igennem og omvent for tyndskallet bliver slet ikke udviklet osv..
Farven har ikke noget at gøre med om det bliver en sund kylling men fordi skalfarven også er arveligt er det hensigtsmæssigt at udvælge den for racen ønskede farve når man ruger-hvis man "blot" har høns til havebrug har det jo ingen betydning.
Om vinteren kan jeg have æg som har en ujævn struktur, ikke samme tykkelse på hele ægget og/eller små kalkknopper udenpå mest i den ene ende. Disse er heller ikke egnede til rugning.
Man bestemmer jo selv hvor meget man vil gå op i at udvælge æg for nogle ukurrante æg kan såmænd også godt klække trods alle odds hvis det er en god rugning-og skrukker er jo gode til det der  :D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Antal æg under Skruk
« Svar #14 Dato: 19 April , 2008, 19:56 »
Iøvrigt så var det da smart Børge-det med at lure på skrukken om der er æg udenfor hende når de lige er lagt. Det skal da huskes som et fif til dem herinde som spørger.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.