Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 200124 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #330 Dato: 30 ſeptember , 2010, 21:21 »
De skiftes nok til at ligge yderst  /o det har jeg da set at kyllingerne gør
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #331 Dato: 01 Oktober , 2010, 14:43 »
Jeg ved ikke om i har lagt mærke til at Bob White, Skælvagtler og lignede vagtler der samles i flok, altid sider rundkreds og med rumpen ind mod midten.
Dette er for at holde øje med evt. fare der nærmer sig flokken.

Dette gør især Skælvagtlerne kun når de om efteråret samles i store flokke.
Når foråret nærmer sig gør deres temprament og pardanelse at de ikke samles på samme måde længere og så er det tid for at skille parene ud hver for sig inden det går galt.

Bob White vagtlerne kan godt gå flere par sammen også i sommerperioden uden problemmer. Dog kan der opstå problemmer når en høne i en flok kommer med kyllinger der ikke acepteres af de andre vagtler i flokken.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #332 Dato: 01 Oktober , 2010, 22:41 »
Jo, det har vi bemærket, Bjarne. Selv ungerne deltager i vagterne  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #333 Dato: 02 Oktober , 2010, 08:46 »
Her sidder jeg så og piver lidt  <W <W <W
I går var der igen en der hang, så det var med bange anelser jeg gik over til drivhuset her til morgen.
Der lå to døde, store kyllinger. Jeg har lige vejet dem, de vejer henholdsvis 71 og 75 g og virker tunge og faste i det.
De sidste 12 er til gengæld friske og sultne, men nu er jeg for alvor ved at blive bekymret, for det var ikke nogle af de små, der lå døde.
De er rene ved kloakken, så intet tyder på dårlig mave.
Jeg ved ikke, om jeg skal prøve at skære dem op, men jeg ved jo heller ikke, hvad jeg skal se efter.
Æv, Æv, Æv.
Cry to Me
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2010, 08:49 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #334 Dato: 02 Oktober , 2010, 08:58 »
 *t
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

GKV

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #335 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:00 »
Det var da trist læsning og meget overraskende efter at alt har gået så fint i så lang tid.

Håber det ikke fortsætter.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #336 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:05 »
Jeg er også rigtig ked af det, for jeg troede virkelig på, at de var sikre nu. Men det må være fordi kuldet er kommet for sent på året.
Jeg kunne jo vælge at give dem varme, men det er jo ingen løsning, for så bliver de måske endnu mere sarte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #337 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:13 »
Åh for pokker <W.

Er der på nogen mulig måde en risiko for lidt træk, en sprække, den kan være aldrig så lille så er den alligevel dødbringende, for det der er ikke normal, der skal ikke ligge 2 fugle der tilsyneladende ikke fejlede noget i går, 1 kunne have en naturlig årsag, men ikke 2.
Prøv at kravle runde med et tændt lys og se om flammen kan blafre nogle steder.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

GKV

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #338 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:14 »
Jeg ved ikke hvor disse vagtler hører til i naturen, hvilket klima de oprindeligt er programmeret til.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2010, 16:18 Fra GKV »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #339 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:23 »
Øv, Marianne, det er godt nok synd for dig og møgærgerligt!  <W

Men jeg håber det er en engangsforeteelse, der er jo stadig flot mange tilbage - jeg krydser fingre for dem alle !

Som John siger har de måske ligget i træk, hvad med døren, kan det trække ind omkring den? Jeg tænker om du kunne lægge sådan en stribe vinduesramme isolering rundt langs kanten af hele drivhuset..
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #340 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:46 »
Bobwhite vagtler er naturligt hjemmehørende i det meste af Nordamerika i den østlige del fra  Massachusetts i nord til Florida i syd og langs kysten til Mexico. De kan ikke tåle fugt, man har flere gange forsøgt at udsætte dem i Danmark på lignende vis som fasaner, men de uddør efterhånden som de gamle går til, for ynglen kan ikke klare vores fugtige klima. Kulde er derimod ikke noget problem, bare de ikke har våde fødder.
Jeg vil prøve at tjekke, om der skulle være træk.
Jeg spekulerer på, om det måske skyldes, at de er ved at skifte fjer igen, det kræver jo nogle ressourcer, og når nætterne så samtidig er blevet noget køligere, er det måske lidt hårdt for dem. Det er ikke sådan, at de er bare, men jeg kan se fjerpikke der stritter lidt hist og pist på dem.
Jeg er simpelthen så ked af det og ærgerlig, for jeg troede virkelig, de ville klare sig.
Heldigvis skulle det blive lunere igen nu.
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2010, 10:58 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #341 Dato: 02 Oktober , 2010, 11:04 »
Vagtlerne har hele tiden haft sådan et lille halvtag, så jeg kunne være sikker på et godt skyggefuldt sted i den varme tid. Nu har jeg taget en lille styropor kasse, hvor jeg har fjernet den ene af de korte sider, den har også et låg, i bunden har jeg lagt et tykt lag EasyStrø, og den har jeg stillet under deres lille halvtag, så kan jeg bare håbe og *k for, at de er så kvikke, at de kan se, at her har de et dejligt isoleret og lunt soveværelse.
Umiddelbart var de lidt skeptiske over, at der kom noget nyt ind, men efterfølgende har de taget den i øjesyn.
Så skal vi har have en god lang Indian Summer (dog uden forudgående frostnætter). Det ville være mig svært tilpas.  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #342 Dato: 02 Oktober , 2010, 11:08 »
ihhh hvor er det sindsoprivende med de vagtler, jeg kan slet ikke tåle alle de op og nedture...  :'(
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #343 Dato: 02 Oktober , 2010, 11:26 »
 *t åhr Marianne, det er jeg virkelig ked af at læse. Du har jo gjort alt og langt mere for de vagtler, hvor kan det dog bare være hårdt.

Jeg håber de alle tager det nye lune soveværelse til sig og kommer godt og stærkt gennem efterår og vinter.

Jeg krydser det hele  *k , og nu hvor mine egne 2 zebrafinkeunger døde i nat, kan jeg koncentrere mig fuldt ud om at krydse for dine!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #344 Dato: 02 Oktober , 2010, 11:26 »
Hvad med at lave noget lys til dem, så de får længere tid at spise i om dagen? Det bliver jo tidligt mørkt nu og da det er et sent kuld kan det jo være at de har sævrt ved at få nok at spise.

Enig i at det nok ikke er en god ide at gi dem varme, men kunstigt lys burde kun være en fordel?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi