Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse på RIR kyllinger  (Læst 4619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Kønsbestemmelse på RIR kyllinger
« Dato: 18 Oktober , 2009, 10:30 »
Mine  rir kyllinger er nu fuldfjerede, halvdelen ca har den dybrøde farve de skal have, den anden halvdel er rød med hvide pletter. Er det mon fordi at der er noget mix ind over ? eller skal det være sådan ? Og hvordan og hvornår kan jeg se hvad der er haner? Det er jo altid spændende

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Kønsbestemmelse på RIR kyllinger
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2009, 18:57 »
Det eneste jeg kender til RIR, er farven ;) Har nu aldrig hørt at de kunne ha' hvide fjer, men måske de ender op som helt røde efter første fælning.
Hvis du har mulighed for at tage billeder, vil jeg meget gerne se hvordan de ser ud.
Mener at RIR er lige så nemme at kønsbestemme som Sussex. Hanerne er meget hurtigere til at udvikle en mere rød og større kam, samt hagelapper, end hønerne er.
Nu ved jeg ikke hvord RIR sætter fjer i forhold til Sussex, men ved mine satte hønekyllingerne halefjer meget hurtigere en hanekyllingerne.

Jeg har vedhæftet 2 billeder.
Det første er en hane og en høne 6 uger gamle
Det andet er den selv samme hane 4½ uge gammel
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Kønsbestemmelse på RIR kyllinger
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2009, 20:45 »
Hej

RIR skal være røde uden hvide fjer eller hvide pletter, så de er måske ikke helt "rene", er det ruge du har fået eller har du selv avlsdyrene.

Tommy

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse på RIR kyllinger
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:07 »
Jeg vil nu ikke være nervøs for hvide fjer, når de stadig er kyllinger, for det svarer vel til at sorte høns også har hvide fjer som helt små.
Og det er med til at give dem den grønne glans, som de sorte dyr skal have, så mon ikke det samme gælder for R.I.R erne, de skal jo have en lak glans.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kønsbestemmelse på RIR kyllinger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2009, 12:36 »
Jeg havde en næsten hvid porcelænsfarvet kylling i sommers, men nu er der bare enkelte hvide fjer på ham og han har fået en flot fjerdragt. Og ja, min var en hane. Af mine kyllinger vil jeg sige at de mørke var hønerne
Nu tilbage som Johanne Schiødt