Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran  (Læst 12098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #15 Dato: 28 Oktober , 2014, 14:01 »
Bimse

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #16 Dato: 28 Oktober , 2014, 14:19 »
Det er høner alle sammen. Deres hoveddele er små. Altså ikke rigtig nogen kam og hagelapper af betydning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #17 Dato: 28 Oktober , 2014, 14:26 »
Hej Raziel,
Ih hvor dejligt at høre, så må vi snart svømme i æg ;-)
- Jeg var sikker på at den med de hvide ben, Tartelet, var en hane, fordi den 'puster sig op' overfor vores Maranhane der er samme alder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #18 Dato: 28 Oktober , 2014, 14:33 »
De gule er høner og den stribede er en hane. Men de er ikke ægte Maran eller Orpington.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 14:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2014, 14:55 »
Hej Lene,
Jeg mener også bestemt at den sorte/spættede (maranen) er en hane :-) Godt at høre at det er som jeg troede så - og positivt at alle de gule er høns!
Jeg har godt nok købt dem som ægte fransk maran (den du kalder stribet) og ægte orpington, men hvordan kan du se de ikke er det? Bare så jeg ved hvad jeg skal kigge efter en anden gang... :-) De er søde og fine ligemeget hvad jo ;-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:48 »
Jeg kigger på typen (kropsformen/racepræget) og der er de gule alt for kleine og smalle. For en Orpington skal have facon, som en firkant. Endvidere har de også gule ben, hvor den gule Orpington har lyse kødfarvede ben.

Den stribede ligner heller ikke en Maran, jeg tænker nærmere at der kunne være noget Brahma i den. 
For hovedet og kropsformen er ikke typisk Maran og den har alt for meget fodbefjering.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 15:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #21 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:30 »
Hej Lene, tak for det :-) Så blev jeg meget klogere :-)

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #22 Dato: 28 Oktober , 2014, 19:24 »
Hej Marieholm.dk
det er godt at du er glad for dine høns,men jeg er ikke glad for at du har købt dem ,som racehøns.
desværre er der nogle derude ,som snyder og bedrager
nybegyndere ,som dig.
Jeg mener der bør sættes en stopper for denslags.
at sælge krydsninger/fabrikshøns,det er ok men manskal informere om det.
DET ER BARE MIN MENING-andre har åbenbart en anden.
vh bjarne m

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #23 Dato: 28 Oktober , 2014, 19:54 »
Kære Bjarne,

Jeg er enig med dig - det er noget rod. Har selv gjort det meget i kaniner før, og gjorde meget ud af at holde racerne rene, så kan sagtens forstå hvad du mener. :-)
Nu ved jeg så bare, at jeg ikke skal købe der igen en anden gang - og efter jeg har fundet Fjerkræ forummet her, kan jeg heller ikke forestille mig at købe nye kyllinger et andet sted ;-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #24 Dato: 29 Oktober , 2014, 09:03 »
Ja, det er trist at det sker.

Spørgsmålet er så bare om det sker i uvidenhed, ligegyldighed eller det bare er simpelt snyderi, når folk gør det?

Men det er nok meget svært at komme til livs, da folk jo er frie til at gøre hvad de vil.

Man kan jo så selv være med til at dæmme op for det. For man kan som køber sætter sig lidt ind i de racer man vil have, så man kender de vigtigste racekendetegn ( er dog svært med rugeæg og kyllinger).
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2014, 09:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MarieHolmDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skal vi have tarteletter? Orpingtons og maran
« Svar #25 Dato: 29 Oktober , 2014, 11:17 »
Hej igen Lene,

Jeg tror og håber, at det er uvidenhed - sælger virkede i hvert fald rimelig tilforladelig og seriøs i forhold til sine høns, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det :-)

Du har ret i, at man med fordel kan sætte sig ind i hvad det er man køber. Selv undersøgte vi længe på nettet hvilke racer vi var interesserede i, men da vi har købt de pågældende kyllinger meget tidligt, var vi simpelthen ikke i stand til at se, at de ikke var 'rigtige' ;-)

Vi så dog også de voksne høns da vi købte kyllingerne, og jeg må blot erkende, at selvom vi havde studeret racekendetegn på billeder, så havde det nok krævet besøg på et par dyrskuer eller hos lokale avlere, så jeg havde set den rigtige race 'live' for at jeg på daværende tidspunkt kunne have gennemskuet et problem. Men vigtige pointer I kommer med, og jeg er glad for, at jeg nu kender dette forum, så jeg næste år kan få mig et par 'rigtige' maraner ;-)

Tak for jeres hjælp med kønsbestemmelsen!