Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger (nu med billeder)  (Læst 9291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
På fredag skal jeg ud og hente 4 sølv/sortrandet dværg wyandott kyllinger på 5 uger.
Jeg har læst stort set alt her på forum om kønsbestemmelse og føler jeg har fået styr på hvordan man kan kende haner fra høner. Mit spørgsmål er nu om det overhovedet er muligt at se disse kendetegn på så små kyllinger? Jeg skal "plukke" 4 i en flok på 15, så vil høre om jeg bare skal vælge 4 sunde kyllinger eller om jeg også har mulighed for at vælge 4 høner?
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2014, 15:46 Fra mgs »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2014, 17:59 »
Det er nok lige tidligt til at der er den store forskel på dem. Men gå efter ben-størrelsen og evt. hagelapper. Kammen er ikke så meget forskel på når det er wyandotter. Du kan være heldig/dygtig men også det modsatte. Overvej at tage et par ekstra med og så slagte overskydende haner.. (selv om det er dværge kan det godt lade sig gøre)

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2014, 18:08 »
Jeg skal egentlig kun bruge to. Er fire så ok eller ville du stadig tage et par ekstra med?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2014, 19:29 »
Mgs du skal vælge dem med så små hoved dele som muligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2014, 19:37 »
Dem med smallest og mindst tydelig kam og ingen ansats til hagelapper. Hønekyllinger kan også have lidt mere mørkere anstrøg på næb og ben.

Så nok det jeg ville gå efter.
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2014, 21:52 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2014, 19:45 »
Jeg skal egentlig kun bruge to. Er fire så ok eller ville du stadig tage et par ekstra med?
Lidt sandsynlighedsregning kan måske vejlede dig.
Hvis du vælger "frit" altså med 50% chance for høne eller hane, så hvis du tager 4 så er der 31% sandsynlighed for at du ender med 0 eller 1 høne. Hvis du tager 6, så er der 10% sandsynlighed for at du ender med 0 eller 1 høne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2014, 19:48 »
Hvis du senere på sommeren står med haner, du ikke kan bruge, så ku' jeg godt finde på at være intereseret ;). Jeg "kom til" at købe to høner, som ikke kunne blive hos den tidligere ejer, og de er altså det smukkeste, jeg har set længe. Og smaskcharmerende! Så jeg pønser på at skaffe dem en hanefar.
 ;D
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2014, 21:50 »
Tove jeg skal nok huske dig hvis jeg står med for mange haner :)
Lille kam og ingen hagelapper er noteret.  /o
Tak for hjælpen!

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2014, 07:39 »
 :D
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger (nu med billeder)
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2014, 15:12 »
Så fik vi hentet et par kyllinger. Planen blev lidt ændret, da sælger ikke havde så mange kyllinger som først aftalt. Derfor fik vi kun to med hjem, da resten ret sikkert var haner. hvis det ikke havde været for min datter, der havde glædet sig i dagevis til de kom hjem, så havde jeg nok sagt helt nej tak. Nå men nu er de her og de er rigtig søde.
I skrev at jeg skulle kigge på hoveddele, så derfor prøver jeg mig lige med et par billeder, da det kunne være sjovt at høre jeres bud også. De er præcis 5 uger i dag.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Kønsbestemmelse af 5 uger gamle kyllinger (nu med billeder)
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2014, 19:15 »
det er rigtig svært at se, ud fra billederne.  jeg har selv wyandotter, men stor race og mine kyllinger på også ret præcist 5 uger er fuld fjersatte hos hønerne, og har været det i næsten 2 uger. hanerne er lidt bagefter, men de fleste på nær de hvide (som ligner din øverste) er også nu fuld fjerede.  jeg kan så kun se hoved på den anden kylling.

jeg kan begynde at se forskel på hoveddelene og nogle kan jeg bestemme kun ud fra det nu. mens andre er for usikre endnu. jeg bruger mest fjersætning som rettesnor når de ikke er ældre. om et par uger vil jeg en del tydeligere kunne se forskel på køn ud fra hoveddelene.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.