Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Om hybrid Plymouth Rock  (Læst 14423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #15 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:02 »
Ja vi er helt sikre på hun plukker sig selv - for vi har netop studeret dem nøje et par dage, for at se hvad der foregik. Og der var ingen af de andre der på noget tidspunkt plukkede hende - men hun gjorde det selv mange gange. Da hun havde plukket sig selv til blods var det også kun hende der havde blod på næbbet. Så det er vi ret sikre på. Den anden som også er lidt plukket gør det samme - hun plukker sig selv men vi ser hende aldrig plukke den anden. Og den sidste er nederst i hierarkiet - så hun kommer slet ikke så tæt på den andre - og hun er ikke spor plukket. Selvfølgelig kunne de to "plukkere" plukke hinanden i huset om natten - men vi tvivler. Som sagt kan vi som oftest se det på næbbet, for hun har enten blod eller lidt hjortetaksolie siddende :-/ Lige når vi har puttet hjortetaksolie på, kan vi også se og høre hende gå rundt og fnyse, fordi hun får det på næbbet når hun prøver - og det lugter og smager forfærdeligt. Så går hun og ryster sit hoved og forsøger at tørre næbbet af i jorden. Så plejer hun gerne at stoppe  - men det varer kun indtil olien er ved at være slidt af igen - så starter det hele forfra. Så hun må desværre nok af med hovedet.

Vi købte dem hos Bangs Hønniker. Vores skrukhøne fik ikke noget ud af de æg hun ellers havde ruget ihærdigt på (nogen vi havde fået fra en hønsegård med hane), så da vi så at han havde daggamle Plymouth Rock til salg samme dag, drønede vi ned og hentede dem, så hun fik nogle adoptiv børn. Han sagde ikke noget om at det var industrihøns - men de er hvide, vokser hurtigt og har en glubende appetit. De kan nu sagtens løbe flittigt rundt - og flyve enndu :-)) , men de er selvfølgelig også kun knap 7 uger.

de er desværre nogle meget hurtige voksere, fordi man sælger dem til kød indu..
mine tværstribede plymouthér er snegle langsomme i væksten, der skal man til gengæld have riiiiigtig god tid
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #16 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:07 »
Hmm, Bangs linker sørme til Forummets racebeskrivelse af racen Plymouth Rock. Så kan jeg bedre forstå at folk får sig en "overraskelse" ???

Jeg ville nu også slagte dem, som hanemikkel er inde på. Jeg har også "set" og hørt om mange som skulle forsøge sig med at avle videre med dem og jeg har endnu ikke hørt at det lykkedes for nogen at gøre det.
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2013, 22:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #17 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:10 »
Ja misvisende!

men selv her inde står der jo at der sælges Plymouth Rock som er hurtig voksende til slagt..

men Bangs gør jo som så mange andre "leder opmærksomheden væk fra den reelle vare"
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #18 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:14 »
Jamen Plymouth Rocken er jo også opfundet i tidernes morgen til at være en kødrace i industrien (USA). Så det f.eks i forhold til Brahma så er den jo også "hurtigt" voksne. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #19 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:16 »
men jeg vil gerne se dine hvide plymoér, såå vil du ikk lægge billeder op af dem?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #20 Dato: 06 ſeptember , 2013, 08:36 »
Det var faktisk et lignende link vi så - dengang stod der bare ikke slagte kyllinger men bare daggamle kyllinger.

Da jeg skrev og spurgte , skrev han tilbage at det var ægte Plymouth rock men af slagte linjen - det er så vidt jeg kan forstå jo ikke helt sandheden, hvis industrikyllinger er en hybrid - så er det jo ikke en ægte Plymouth rock? Han skrev også at vi ikke skulle regne med den store æglægning. Det ville have været rart hvis vi havde fået den oplysning, da vi købte dem. Især eftersom vi jo nævnte at vi ønskede at udvide vores flok med et par ekstra høner til æglægning. (Havde vi vidst at man bevidst har lavet dem til at æde sig fede på rekord tid så de ender med at dø af fedme, hvis de ikke slagtes, så havde vi aldrig købt dem - det synes ve nemlig er en forkastelig mishandel af dyr. Selvfølgelig ved jeg godt der skal bruges nogle dyr til slagtning - jeg elsker også en grillet kylling - men de må altså godt have levet et ordentligt liv i mere end 5 uger) 

Så om det er bevidst - måske ikke - men så ihvertfald ikke særlig smart eller gennemtænkt. Især når han sælger til novicer som os (hvilket han vidste vi er - for vi har købt vores hønsehus hos ham og haft megen dialog omkring det). Han er skam flink nok - men skal så bare lige arbejde på at informere korrekt.  ;)

Det gør han så også næsten nu - han kalder dem godt nok stadig Plymouth rock - men fortæller dog at det er slagte kyllinger. Så mon ikke det er afledt af bla. vores kontakt, som vi har haft med ham efter denne tråd startede op.

Vi må bare tilskrive det endnu en erfaring og få nogle kyllinger i fryseren, som vi i det mindste ved har haft et kort men godt liv. Og slagtes det skal de - de er allerede begyndt bare at lægge sig ned det meste af dagen - og de får faktisk al deres mad spredt ud i hønsegården så de skal arbejde for den.

Det der med slagtningen må vi dog få nogle andre til - det kan vi simpelthen ikke selv. Vi har jo nusset om dem siden de var en dag gamle  :D

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #21 Dato: 06 ſeptember , 2013, 08:50 »
Umiddelbart tror jeg de her to er en af hver.

Den der står på billedet med en Orpington bagved er så vidt jeg kan se en hønekylling - se størrelsen når man tænker på at hun kun er 6,5 uge gammel og Orpington hønen bagved er 1,5 år eller lidt mere.

Den anden skulle så være en hanekylling - og han er faktisk næsten en ½ gang større end hønekyllingen men samme alder.

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #22 Dato: 06 ſeptember , 2013, 08:57 »
Det er sur r*v, for at sige det på godt gammel Dansk..

Jeg har desværre ikke nogle Plymouth Rock kyller endnu, da mine er ægte-nok, men snegle-langsomme om at blive store, men forventer hvis "guderne" og hønerne+hanen ellers vil-kan såå har jeg kyllinger til foråret eller sommeren 2014 :)  men det hjælper dig jo desværre ikke lige nu..

Jeg syntes jeg så plymouth rock på DBA, men er ikke sikker, prøv at kikke after dem der
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #23 Dato: 06 ſeptember , 2013, 08:59 »
hooli,,, de er godt nok store  /d
men ja, billde 1 er høne og billed 2 er hane
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #24 Dato: 06 ſeptember , 2013, 09:10 »
Det er nu heller ikke fordi det par tout skal være plymo'er - det var bare dem vi kunne skaffe da vi stod i hast og skulle bruge nogel kyllinger til vores skrukke hønemor fordi hendes egne æg ikke blev til noget.

Vi er ret vilde med vores orpingtoner (lige bortset fra hende der plukker sig til blods), så vi overvejer at skaffe et par stykker mere, men så stor en hønsegård har vi heller ikke, så vi bliver nødt til lige at vente til vores "slagtedyr" er væk.  :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #25 Dato: 06 ſeptember , 2013, 09:38 »
Ellers kontakt Plymouth Rock Specialklubben : http://racefjerkrae.dk/plymouth-rock/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub