Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller  (Læst 12217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Dato: 03 Maj , 2012, 08:49 »
Hej med jer :)

Jeg har 20 kyllinger af gammel dansk landrace, som er ca 3 uger gamle nu.
Jeg snakkede med en her i ugen, som mente der var en metode for at kunne kønsbestemme dem, men huskede ikke hvordan. :)

Er der nogle herinde der kender til det??

OBS! Har liige opdaget at der er en 3-4 kyller der er hakket bar på ryggen... Hvad gør jeg... Skal jeg finde synderen og fjerne den fra flokken?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2012, 09:19 »
Jeg har også danske landhøns, og jeg kan absolut ikke kønsbestemme dem når de er 3 uger gamle. Barnevelderne kan jeg begynde at gætte på når de er i den alder pga. kammens udvikling men landhønsene de er læææænge om at udvikle den slags tegn. Men hvis du hører om et smart trick, så vil jeg meget gerne høre med! ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2012, 09:37 »
Har du et forslag til mit andet spørgsmål ang. en kylling der hakker?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2012, 09:49 »
Er du sikker på det med hakningen? Når de skifter fra dun til fjer kan de godt se lidt, øhmmmm - grydeklare - ud med store bare pletter mellem fjerene ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2012, 09:52 »
Er du sikker på det med hakningen? Når de skifter fra dun til fjer kan de godt se lidt, øhmmmm - grydeklare - ud med store bare pletter mellem fjerene ::).

Jamen som skrevet opdagede jeg det i morges, så er jo self ikke sikker, men antog bare at der var en skurk indblandet :D Jamen skifter de allerede nu?
De spiser 2 skåle foder om dagen, og drikker ca 1½ skål vand, så de får sku sat noget til livs :P Hvornår tror du/i jeg kan fjerne lampen? De er begyndt at lægge sig ude langs siden, og har hævet den, så den er 30-35 cm over bunden :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2012, 10:17 »
Det med varmelampen er nok temmelig afhængigt af, hvor varmt der er i rummet, de går i. Vores går i hønsehuset og i kolde nætter har de absolut behov for lampen i lige så lang tid som de ville kunne søge varme hos hønen. Vi slukker om dagen, i godt vejr, fra de er fire uger - men tænder til natten igen. Og de sover så under lampen, har vi set.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2012, 10:26 »
Jamen det vil jeg så kikke på :) Venter til engang i næste uge, hvor jeg så slukker om dagen og tænder om natten :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2012, 10:28 »
En kyling skifter fjer 7 gange inden den når voksen fjerdragten. Og de er hurtigt i grimmealderen. Hvor de kan være mere eller mindre dunede, befjerede eller bare.

Hanerne vil med tiden få større hoveddele (kam og hagelapper) og så vil de også begynde at farve ud. Men først i 5-6 ugers alderen (korriger mig, jer med Landhøns) idet haner og høner ikke er ens i farven i den varitet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2012, 10:32 »
grimmealderen...... meget dækkende udtryk ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2012, 10:33 »
Hvor er det dog dejligt og fantastisk med alle de svar :) Det gør virkelig det hele meget bedre og mindre bekymrende :)

En kyling skifter fjer 7 gange inden den når voksen fjerdragten. Og de er hurtigt i grimmealderen. Hvor de kan være mere eller mindre dunede, befjerede eller bare.

Tak Lene :) Jamen så er jeg lidt mere rolig... Der er også bare sket ufattelig meget siden i Søndags! de er blevet en hel del større (ja næsten dobbelt) og de er begyndt at blive mere mørke i det... og ja... skaldet :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2012, 18:10 »
Jeg er vild med den alder, hvor fjerene stort set er på plads, men hvor de stadig har en masse strittende dun i nakken - de er ganske enkelt uimodståelige *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2012, 18:46 »
Jeg synes der går længere end 5-6 uger før jeg kan kønsbestemme landhønsene. Det har jo ikke så store hoveddele, og det virker som om de udvikler dem sent. Jeg har barneveldere der er 3-4 uger nu, og dem kan jeg godt begynde at gætte på, men landhønsekyllingerne er jeg først sikker på når brystfarven ændrer sig til mørk/sort på hanekyllingerne. Landhønsekyllinger er rimeligt hurtige til at få en fin fjerdragt, men den bliver jo skiftet nogen gange undervejs. Hvis de bare har bare pletter, og ingen sår eller andre mærker, så tror jeg også bare de er i "grimmealderen" som Lene kalder det. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2012, 08:21 »
Synes simpelthen de vosker som en i he..ed :P De er ihverfald DOBBELT så store nu som da jeg fik dem :) De er bare SÅ søde... :) Men hvad skal jeg kikke efter med henblik på at kønsbestemme dem når den tid kommer? Kan i evt. henvise til et link eller billeder eller lign? :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2012, 12:22 »
??
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2012, 13:13 »
Rødfarvning og størrelse på kam og hagelapper, bentykkelse og   brystfarven. Det er nemmest at se på farven. Når hanerne får mørkt/sort bryst så er man sikker.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)