Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???  (Læst 2315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andemor 1978

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???
« Dato: 28 Februar , 2012, 19:25 »
vi har moskusænder, 2 ænder og en andrik... den ene and lage æg i slutningen af januar
og her tilmorgen fandt vi et æg udenfor på jorden,så tror det er den anden and der er begyndt at lægge æg  :D
så idag har manden bygget et nyt stooort hus til dem som de alle sammen kan være i  ;D.
 
så nu er vores spørgsmål kan vi flytte de æg som snart er udruget over i det nye hus uden der sker noget ved det eller er det bedst vi bare lader dem ligge og så tager og smider det gamle hus ud når de alle er klækket ??

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2012, 19:36 »
vent lige  med at flytte det vil muligvis stresse anden.  Hvis det ikke varer så længe til klækning så vent
høns, ænder, hunde, katte...

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2012, 20:27 »
Jeg har haft succes én gang med flytning af rugende and! Men jeg tog osse mine forbehold... og var sikkert meget heldig!

Det var nogle ænder jeg skulle hente hos én der ikke ville ha dem mere, og der var en rugende and imellem. Tog chancen, hun røg i en kasse med hendes æg, kørte i bil hjem, satte kassen i vores andehus med låg på... der lå hun et helt døgn eller var det mere  ??? så havde hun begrænset med plads nogle dage og nogle dage senere igen fik hun helt lov selv at bestemme og ællingerne kom...til trods for, at da hun opdagede vi havde vand at bade i (det havde hun ikke før) så gik der et helt døgn hvor hun glemte sine æg  :-\ Men de kom!


Offline andemor 1978

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2012, 21:15 »
 Okay det vi siger der er både for og imod  :-\ ... pionten ligger lidt i at vi har fået af vide vi skal flytte andrikken så han evt. ikke slår dem i hjel når de kommer ud  /d og at vores and ligger i savsmuld og ruger og det er åbenbart også fy fy fy da de små pus kan finde på at prøve at spise det og så kan blive kvalt  :-[... men vi må bare prøve at holde øje og så fjerne Preben ( vores andrik) når de små kommer ud, havde bare været nemmere at tage mor og æg og lukke inde i det nye hus :)

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan man flytte andeæg fra gammelt anlæg til nyt ???
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2012, 21:25 »
Det kan altså sagtens være jeres andrik er vild med ællinger...vi har vist flere eksempler herinde på søde andrikker end på morderiske  ;)

Så hvis det er derfor i vil flytte hende, så se tiden an! og jeg ville ikke være så bange for savsmuld, men har ikke noget at ha det i.
Bekymringer kan nogle gange slå al glæden itu  ;)