Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs til slagt og gæs til avl  (Læst 27144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #30 Dato: 29 Oktober , 2010, 08:16 »
Ja al begyndelse er svær - jeg ved ikke hvad I synes er dyrt ?? Men jeg ved at gode gæs fylde og æder lige så meget som "dårlige" dyr.

Ikke et ondt om Raunsmeds, de er sikkert gode til at fodre op og siden slagte. Og hvis det er det man KUN vil, så er det vist meget nemmere at købe x-antal gæslinger hver sommer og fede dem op og bagefter slagte, istedet for at have 1,2 -3 stykker voksne, som skal huses og fodres på hele året.
Det ville jeg ihvertfald gøre hvis jeg KUN skulle slagte.

Gæs er nok stadig væk svære at få fat på og det kan vi kun takke pressen for, som BLÆSTE fugleinfluenza "faren" op til uanede højde i 05+06 her forsvandt der RIGTIG mange dyr, som folk ikke kunne/turde have mere......

Jeg er glad for mine Svanegæs, men de giver "kun" en gåsesteg på 3-4 kg. og det er ikke nok for mange, til gengæld smager de godt og er ikke så fede.

Så er der den Danske Gås som findes i den grå og den meget smukke gråbrogede variant, det er nok  den "nemmeste" gås at få fat på.

 Af andre store helt racer kan nævnes Afrikanske Svanegæs, Amerikanske Gæs, Norsk Gås, Skåne Gæs,  Toulouser, og Emdener.
 Disse er nok "dyre" og sværere at få fat på- man kunne jo starte med et hold gæslinger til foråret af pågældende race....

@ Ditte
Du skriver at det nok er svært at se forskel på race gæs, dvs. hvad der er gode dyr eller dårlige dyr, det er skægt du lige nævne det, når du gerne vil avle på dine Raunsmed gæs og her faktisk er "ligeglad" med kvalitet .
Men alt kan da læres og alle opdrættere er mere end glade for at fortælle om deres racer og desuden kan du jo også købe eller låne standarden og læse om de forskellige racer.

@ Loppe
Du skriver at du vil have gæs med gode temperamenter, det vil vi andre også, jeg synes lidt at det er trist at der er en udpræget mening om at racedyr KUN er smukke og hverken kan lægge æg eller have gode gemytter.
De SKAL være gode at omgås og de SKAL da også kunne lægge æg, for ellers ryger hele pointen med at avle........


 
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2010, 08:37 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #31 Dato: 29 Oktober , 2010, 08:18 »
@Lene, nu du går så meget ind for raceavl og synes at alt andet er spild af tid, må jeg så spørge, hvilke katteracer du har?  ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #32 Dato: 29 Oktober , 2010, 08:31 »
@ Ankerine

Det må du da, jeg har 4 dejlige specielle alm. katte som ALLE er neutraliseret, så der kommer ikke nogen killinger og HVIS jeg skulle avle katte, så ville det helt sikkert også være racekatte.
Se dem her : http://www.lestat.dk/5648382

Jeg er kommet til det punkt, at hvis der skal avles, så skal det også være noget som er noget, og her undskylder jeg mange gange over for dem som har hybrider og blandinger, dem SKAL der også være plads til, HELT KLART og ingen tvivl om det. ;) ;D

Blandinger og hybrider kan også være søde dyr og jeg ser bestemt ikke ned på dem, som holder disse dyr, jeg vil bare ikke selv holde dem og det er jo bare min mening.

Jeg har selv haft diverse krydsninger (for snart mange år siden) inden interessen for racer, udstillinger og foreningsliv kom ind i mit liv.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #33 Dato: 29 Oktober , 2010, 08:38 »
Hvilken gås det skal være? Ja som Lene skriver hvis det er for at have gæs til slagt til jul, så er det letteste at købe daggamle industrigæslinger hver forår, det giver de største julegæs.
Avler man videre på industrigæssene, kommer der mange udspaltninger som går i hver sin retning. Men skal de blot slagtes så er der gæs i flere størrelser.
Racegæs vælges, når man finder den flotteste gås, og ser for sig at en flot gås skal se sådan ud, der bliver jo stadig nogle til slagtning.
Jeg har selv Svanegæs og Toulouser. Toulouserne er købt i dyre domme i januar, med hjælp af Lene, men de gav ingen gæslinger i år. Håber på bedre held næste år
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #34 Dato: 29 Oktober , 2010, 08:50 »
Min gås som jeg ikke ved om er en gås eller gase har også sådan en dobbelt bugpose, jeg var heller ikke klar over hvad det var så det er da fint med lidt oplysning. Den er ikke købt hos Raunssmed men hos den enarmede i Middelfart og jeg tænker lidt de har samme "race" men altså den er også udelukkende myntet på slagt.
Jeg er dog begyndt at få second thoughts om hvorvidt den skal slagtes... den fungerer altså vildt godt som vagthund.... der er INGEN der kommer ubemærket ind i min indkørsel efter at den er blevet voksen... hold da maugle et spetakel den kan lave :) Så den fungerer lidt som den vagthund min labrador ikke er :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #35 Dato: 29 Oktober , 2010, 09:06 »
JA gæs er bedre vagtdyr end en hund. Gæs kan ikke bestikkes, hunden får blot en godbid og så er den tilfreds. I gamle dage havde man jo gæs rund om et fængsel og kunne så høre, hvis der var nogen der prøvede på at flygte.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #36 Dato: 29 Oktober , 2010, 14:53 »
Citér
JA gæs er bedre vagtdyr end en hund. Gæs kan ikke bestikkes, hunden får blot en godbid og så er den tilfreds. I gamle dage havde man jo gæs rund om et fængsel og kunne så høre, hvis der var nogen der prøvede på at flygte.

Har lige haft besøg af en servicemontør, som krævede mandsopdækning, når han skulle ud til gåsen. Min gås er i øvrigt verdens dårligste vagtgås - han trutter højt og larmende, når mine venner kommer, men siger ingenting, hvis der kommer fremmede.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #37 Dato: 29 Oktober , 2010, 14:59 »
Keld lyder som en dejlig gas :D


Emma

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #38 Dato: 29 Oktober , 2010, 15:24 »
@Lene, hvad jeg mente med at de er svære at se forskel på er at jeg ikke kan se om en gås er en dansk broget eller en broget blandings gås. De kommer ikke i så mange forskellige tydelige varianter som f.eks. ænder gør.

Jeg kan kende svanegæssene og toulouse, men resten...

Jeg kommer aldrig til at udstille, bryder mig ikke om eksteriørdyrkelse men jeg holder meget af race princippet. Derfor er jeg også jer udstillingsildsjæle meget taknemmelig, fordi i gør det muligt for mig at have fornøjelsen af 2. sorterings dyr. Hvis alle var som mig var der ikke mange racer tilbage...

Jeg ønsker mig forskellige racer, da netop krydsninger i første generation laver fantastiske afkom!
Og netop det at have forskellige racer får de enkeltes racetræk til at fremstå ekstra tydeligt.

Nu lurer jeg så lidt på hvilke racer jeg skal forsøge mig med.

Så lige at Alf har amerikanske gule. Er der nogen der har nogen erfaringer med dem?

(Blev lidt rodet formuleret, ville sige så meget...)
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #39 Dato: 29 Oktober , 2010, 15:45 »
Hvor stor er dk landrace gås i følge standarden?
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #40 Dato: 29 Oktober , 2010, 16:52 »
Danske Gæs vejer gase : 7 kg. gås 6 kg. så det er gode store dyr.

Eksteriør dyrkelse, hmmmm er da et grimt ord eller ?? jeg vil da mene at en race skal have de for racens typiske særpræg. Så man ikke er i tvivl om hvorvidt det nu er pågældende race.

Og jo gæs kan måske være sværere at skelne fra hinanden, men alligevel har de hver deres racesærpræg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #41 Dato: 04 November , 2010, 09:36 »
Jeg mener ikke "ekseriør dyrkelse" som noget entydigt negativt. Det er heller ikke så ekstremt hos hobbyhusdyr som det kan være blandt kæledyrsudstillere. Hvor om alting er, så er det stadig takket være jer "eksteriør entusiaster" (er bedre ord!) at der overhovedet findes racer idag!
Så tak fordi i gider!!
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs til slagt og gæs til avl
« Svar #42 Dato: 04 November , 2010, 13:04 »
Uden eksteriørdyrkelse ingen racedyr, så let er det at forstå.

Hvis ingen gad dyrke det helt specifikke ved den enkelte race, så ville den i løbet af meget få år være gået til med alle sine finurligheder.

Det samme gælder for hunde og andre racedyr, hvis man lader det hele passe sig selv, så kommer hurtigt tilbage til vildt pletter og tandfejl for hundendes vedkommende.

Alle dyr vil henfalde til det de kan overlve med i naturen, dvs vildtfarver og kamoflagedragter.

Så lad os glæde os over de ekteriørdyrkende hønseudstillere der virkelig gør et stykke arbejde ved at fremelske det ønskede og fravælge det uønskede i deres foretrukne race, til glæde for andre der vælger at købe de smukke dyr, og have en harmonisk flok gående i gård og have, og ind imellem blande en grøn sammen med en blå og få en anden smuk fulg ud af det, men husk at det som oftest kun er i første generation at en blanding er smuk derefter går alt over i uvisheden.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn