Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 177506 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Æg til politikerne
« Svar #135 Dato: 15 Maj , 2013, 13:30 »
Fantastisk med omtale!
Så godt kæmpet, tanja og finn og alle jer andre!!!

Synes dog stadig at det er noget fis, at tante Odas tre høns skal have nogen som helst indflydelse på eksporten, fordi hun forærer nabokonen en bakke en gang i mellem.

Det er fugleinfluenza-sagaen om igen :(
Eller rettere fvst burde benytte samme logik omkring salmonella som omkring fugleinfluenza: Hvis ikke vi ved den er der kan den heller ikke røre vores eksport!
(Jf. Høns og ænder skal holdes adskilt, for ænder kan være raske smittebærere af fugleinfluenza, som vil gå i udbrud i hønsene. Så holder vi dem adskilt, har vi nok ingen udbrud, og kan erklære os fugleinfluenza-frie... eller noget?!)
 
Personligt mener jeg, at salg af æg og gerne også slagtedyr indtil et vist niveau skal have en plads under FVSTs bagatelgrænse (http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/04kontor/Vejl_privatsfære_bagatel.pdf)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Æg til politikerne
« Svar #136 Dato: 15 Maj , 2013, 13:30 »
ja jeg skrev jo os hvornår de var fra, og så handler det jo om tillid , og hvem kunne finde på at sende gamle æg til en sådan kampange, de rødne smed vi vel efter dem 1 maj

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Æg til politikerne
« Svar #137 Dato: 15 Maj , 2013, 13:47 »
Sjovt som mange er blevet helt neurotiske omkring deres mad. Inkl. fødevareministeren!
Åbenbart skal mad masseproduceres på store ko/grise/hønsefabrikker, indeholdende tusindvis af dyr på pæne rækker, så de regelmæssigt kan vaccineres, fodres forebyggende med div. bredspektrede antibiotika og holdes under strengt opsyn, så de hurtigt kan blive hevet ud af rækken.

Al den snak om salmonella, burde vel kunne manes i jorden, hvis politikerne ville tage sig tid, til at sætte sig lidt ind i problematikken?
Så vidt jeg har kunnet læse, findes salmonella stort set ALDRIG inden i et æg, men der kan være et problem omkring æggeskaller, der jo ret let inficeres af div..
Det kan snildt blive til intet problem, hvis ægget dyppes i kogende vand i et par sek. eller man lige husker at vaske hænder, efter at have slået ægget ud.

Frem for at være så bekymret for økonomiske intersser og eksport, var det måske indimellem fornuftigt osse at bekymre sig lidt om medfølelse med de dyr hvis produkt vi sætter til livs?

Vi er hjemme i eftermiddag, har lovet et par af naboerne børn pandekager! <B ..Så vil Lorry eller andre, se en hønsegård og høre på en hobbyavlers harme, skal de være velkomne til at komme forbi og se høns og spise pandekager, jeg tvivler på, de er farlige. :P
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg til politikerne
« Svar #138 Dato: 15 Maj , 2013, 13:49 »
Æggene fra Tanja er jo faktisk også friskere end dem som kan købes i butikkerne....

Så der har den gode Mette vist ikke lige tænk sig om.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #139 Dato: 15 Maj , 2013, 13:55 »
Den gode fødevareminister virker ikke til at tænke sig om ret tit. (Sorry - Hun er bare SLET ikke min kop te - Og det her var den pæneste måde jeg kunne sige det på - Flere forsøg på at skrive det blev selv-modereret...  :-\ ).  >:(

Er sikker på at Tanja's æg er væsentligt friskere end dem der kan købes. Og med mindre hun har planer om at spise dem råt - som man i øvrigt også advarer imod ved "industriæg" - så er der da virkeligt ingen tænkelige problemer. Hvis bakterier m.m. skulle overleve kogning, så har vi vist større problemer under opsejling...

Synes det er STÆRKT problematisk at have en så uvidende og ignorant person til at sidde på så høj en post og skulle være et forbilled for danskere. Med hendes tåbelige kommentar om at hun er hysterisk med æg spreder hun jo bare endnu mere hysteri blandt den resterende befolkning om fare/risiko ved æg.  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #140 Dato: 15 Maj , 2013, 13:58 »
Den reaktion fra ministeren havde jeg regnet med. Jeg er ikke overrasket overhovedet. Dog ærgeligt, at de gode, friske æg :angel: går til spilde. Hun kunne i det mindste fodre sin brors grisebasser med dem.

Ud over det, så er det jo bevist igen og igen og igen, at det ikke længere er kyllinger og æg danskerne bilver syge af, men derimod grøntsager, krydderier og frugt, importeret fra udlandet. Det vil fødevareministeren dog ikke gøre noget ved. Jo, hun smider en bunke penge efter nogle kampagner i år, der skal oplyse danskerne om, hvordan grøntsager skal håndteres så man ikke få ondt i mavsen, når man spiser en salmonellainficeret italiensk tomat.

http://www.tv2east.dk/artikler/undgaa-salmonella-smitte-i-krydderier-og-groentsager
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Æg til politikerne
« Svar #141 Dato: 15 Maj , 2013, 14:00 »
mangler her en like , syntes godt om knap , sådan morten

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #142 Dato: 15 Maj , 2013, 14:15 »
Så kom den opfølgende artikel fra Politiken.
http://politiken.dk/tjek/forbrug/tjekmad/ECE1970436/aegge-ballade-minister-lover-loesning-inden-for-to-uger/

Synd for Tanjas æg... dog
En skam ministeren ikke har læst beskeden på pakken.
Hun udtaler.
Citér
Jeg er meget panikken med æg. Jeg skal vide, at de er friske, før jeg spiser dem.
Jeg garanterer for, at ministeren aldrig har fået så friske æg, som dem, Tanja sendte til hende!!!!!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #143 Dato: 15 Maj , 2013, 14:17 »
KristianK>> Jeg har smidt et lignende opslag på facebook - Der kan man godt trykke "like"...  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Æg til politikerne
« Svar #144 Dato: 15 Maj , 2013, 14:22 »
Lidt interessant er fødevaremisterens udtalelser også i lyset af, at hun faktisk har fjerkræ tæt inde på livet på hjemmefronten hos broderen på Dyssegården:

http://www.dyssegaarden.com/?id=272161
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Æg til politikerne
« Svar #145 Dato: 15 Maj , 2013, 14:23 »
hvor

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Æg til politikerne
« Svar #146 Dato: 15 Maj , 2013, 14:25 »
Synd at de ikke blev spist, da de jo var dejlig friske.. Hun skal måske overtales med en påskrevet dato på selve æggene. Den slags gør jeg altid.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #147 Dato: 15 Maj , 2013, 14:27 »
Hendes brors æg må hun jo kun spise når hun er hos ham - Henter hun æggene gør han noget ulovligt ved at forære æg væk... (Med mindre han selvfølgeligt er registreret osv.)

Kristiank; Her: https://www.facebook.com/#!/mortenlm?hc_location=stream

Edit: Kan vist ikke finde ud af at linke til facebook... Har ellers lavet opslaget offentligt...
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2013, 14:29 Fra mcquolle »
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Æg til politikerne
« Svar #148 Dato: 15 Maj , 2013, 14:35 »
Det er slagtefjerkræ de har på Dyssegården.....
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Æg til politikerne
« Svar #149 Dato: 15 Maj , 2013, 14:47 »
Beregnet til export!?  ::)

Ikke bare var Tanja's æg friske, det var en rigtig flot og sød pakke.  :)
Men neej, besætninger med mange tusind dyr, er åbenbart langt mere tillidsvækkende for ministeren?  :o
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2013, 14:53 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)