Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vil du være med til at avle isabella?  (Læst 14592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Vil du være med til at avle isabella?
« Dato: 14 Marts , 2013, 11:30 »
Jeg har et stort ønske om at fremavle engelske araucana i stor i farven isabell med perlegrå duckwing.

Jeg har en høne i isabell der kan bruges til projektet, men hun mangler den perfekte mand.
Hun går i øjeblikket med en sort hane, men kunne godt tænke sig herrebesøg af en flot lavendel/perlegrå fyr.
Han må gerne være større end standarden, men ikke et krav, bare han udgør et godt eksemplar for racen.

Hvis du har den eneste ene gående og har lyst til at være med, så byd endelig ind.
Vi deler selvfølgelig afkom ;D Jeg køber også gerne hanen, hvis dette er at foretrække.

Mvh
Kathrine

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2013, 11:08 »
Kathrine - prøv at kigge på den Blå Avis, der er en Eng. Araucana hane til salg, vist i den farve du søger?? :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2013, 11:16 »
Hvad er forældrene til hønen ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2013, 11:25 »
Hønen er en kombi af stor silke og e. araucana. Så næste skridt med projektet er en god e. araucana hane.

Jnts: Tak for tippet, men det er ikke kun farven der skal være rigtig, men også eksteriør...
Jeg har selv haner der kunne bruges, men de er ikke helt den standard som jeg ønsker (en klein med gule løb og tværstriber og en anden med for meget "hovedbeklædning", som nok også er homozygot for sort...

Så det er ikke nemt

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2013, 11:38 »
Katrine - nej det er jeg helt med på, også derfor jeg blot hintede til annoncen - har ingen idé om hvordan en egnet hane skal se ud, det er din fornøjelse  ;D  så dog den her havde "grå" løb.
Pøj pøj med projektet  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2013, 11:45 »
Tak skal du have :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2013, 11:48 »
@ Katrine

Ok. Det er så lidt af et projekt. Idet der findes utroligt få gode Engelske Arauacaner. Men intet er umuligt, det kræver bare meget mere arbejde og tillæg.

Men vær obs. på løbsfarven, den er desværre gul på mange af dem. Endvidere er hoveddelene å mange dyr også meget grove og jeg har også set dyr med enkeltkamme. Der er også mange dyr, som mangler enten toppen eller skægget.
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2013, 11:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2013, 12:06 »
Lene du har fuldstændig ret!

Jeg valgte at oprætte denne tråd, da jeg ved at der ikke er mange GODE dyr i dk og dem der findes, holder folk selvfølgelig på.
Det er derfor at jeg egentlig ikke søger efter en hane jeg kan købe, men blot en der vil træde min høne.

Det vil jo være dumt at lede efter en udlandet, hvis "guldet" fandtes lige rundt om hjørnet...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2013, 12:13 »
Det er ikke utænkeligt at der findes en egnet hane her i DK, hvad med en Ina har til salg ? Hvis den ikke er røget i gryden.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=31111.0

Isabell med perlegrå duckwing hvad hedder denne farve/tegning på dansk ??
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2013, 12:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2013, 13:51 »
Jeg er der svar skyldig, for hvad det danske navn er.
Med "duckwing" menes der at når man ser på dyret er vingespidser, top og hale afvigende i farve fra resten af dyret.
Jeg er ikke den stærkeste i hønsegenetik, men jeg vil mene at farven jeg snakker om er en perlegrå/lavendel/blå grundfarve (kært barn, mange navne). Grundfarven er så genetisk oxideret/bleget på dyrets krop, så creme-genet i dyret viser sig som isabell/creme/palomino farve.
Som sagt er jeg ikke en haj til hønsegenetik, men ellers kan du forhøre Marita. Hun har noget mere styr på dette.
Nedenfor ses et billede af hvad jeg ønsker i ren E. Araucana (beklager billedkvalitet og omgivelser, mine høns er på vinterferie i stalden, hvor mine heste er opstaldet.)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2013, 14:19 »
Jeg er heller ikke genekspert, desværre, jeg ville nu gerne være det.

Det er dog en vældig fin farve.

Fraaaank hvor er du ?? ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #11 Dato: 15 April , 2013, 14:36 »
Hvordan ser kyllingerne ud ?, jeg har fået to som Tanjamaj mener er isabella farvet, de har vildfarvet aftegninger men farven er blå/gul-rød. De er renrace Engelske Araucana.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #12 Dato: 15 April , 2013, 15:30 »
Kyllinger? Jeg har indtil videre fået 2 kyllinger af hende (havde lidt pladser i rugemaskinen, sammen med mine Maraner). Disse ligner 100% E. Araucana. 1 perlegrå og 1 sort.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #13 Dato: 26 April , 2013, 08:01 »
Jeg har ikke en døjt forstand på avl..ville blot nævne, at den høne på billedet er utrolig smuk, og vi uvidende glæder os også meget til at følge med i dit projekt :-) Husk opdateringer og gernr med billeder ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Vil du være med til at avle isabella?
« Svar #14 Dato: 26 April , 2013, 15:48 »
Hej Mette,
Det lyder da dejligt med interessen:)
Projektet begynder ligeså stille at tage form. Jeg har fået 2 kyllinger fra Viben, som jeg glæder mig meget til at få hjem. Vi håber på at disse vil kunne hjælpe positivt med avlsmålet:)
På egen front kommer i næste weekend, kyllinger af isabell hønen på billedet. Hanen til disse er en stor sort araucana hane.