Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?  (Læst 577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Dato: 08 Maj , 2015, 10:07 »
Nu har jeg i nogle måneder haft glæde af at læse indlæg her på DFF. :) :) Det gør forhåbentlig, at mine høns får en bedre tilværelse end de ville have fået, før læsningen.

Men så er det det undre mig, hvorfor er der så mange af Jer der har - op til adskillelige hønseracer på samme tid. Høner og en enkelt hane, der ikke "passer" sammen.

Jeg kan forstå avlere har flere racer samtidig, for de blander dem ikke sammen ifm fratagning af rugeæg.

Det giver jo et miskmask af dyr, der hverken er det ene eller det andet, racemæssigt altså. Som enkeltindivider er de naturligvis dejlige, Men I ruger måske ikke kyllinger ud  ::)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2015, 10:56 »
Jeg har 4 grupper høns hvoraf de to grupper indeholder høner af flere racer. Men jeg ksn kende forskel på æggene og ruger som hovedregel kun racerene kyllinger. I år har jeg dog udruget maran / wyandot blandinger fordi jeg forventer nogle gode slagtedyr af den blanding.

Af ren genetisk interesse kunne jeg godt komme i tanke om at lave blandinger. Men de ville ikke blive videresolgt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2015, 12:10 »
Tror det hænger sammen med at mange hønse holdere kun har plads til et lille hold høns og da der er mange utroligt flotte og spændende racer er det svært at vælge kun er og derfor vælger nogen at blande dem men en broget flok er nu også et dejligt syn.. Jeg har dog mine stamme opdelt med henblik på avl/opdræt MEN har så dog en enkelt krydsnings hane til at gå som så skiftevis får en flok ny høner fra de andre stammer udelukkende med henblik på slagt og da mine racer er stor sort austrolorps og stor plymuoth rock og krydsnings hanen er plymuoth rock /austrolorps og amrock giver det nogen fantastiske slagte kyllinger...

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2015, 14:03 »
Der er mange flere end os, der har/ har haft forskellige rene racer. På et eller andet tidspunkt opstår tanken om at "blande" selv for at opnå det optimale efter egne ønsker, så der er en mening med galskaben.
Vores bedste var Austral Orps og Maran. Det giver rare venlige smukke høns. De lægger mange æg og er pænt kødfulde. Det bedste resultat opnås naturligvis kun, hvis man bruger de bedste høns til blandingen.
Det er gennemtænkt og absolut ikke miskmask. ;)
Jeg har solgt mange rugeæg af disse blandinger, og folk ved hvad de får. 
Jeg ser ikke noget problem i det, så længe man ikke sælger uægte for ægte. Mange af os er blevet i tidens løb.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2015, 18:02 »
Det sker vel ofte fordi man er i skift fra en race til en anden også har man måske nogle æglæggende høner fra den "tidligere" race til at gå?
Sådan skete der i hvert fald her at jeg sidste år kun avlede plymouth rocks og araucana, men også havde new hampshire og året før også australops.
Her beholder jeg hønerne i ca. 2 år og det betyder jo at en høne klækket det år man er ved at starte op med en ny race er der de efterfølgende 2 avlssæsoner .-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2015, 19:51 »
Jeg har også flere racer høns gående sammen. Jeg har valgt de der som udgangspunkt passer til det jeg vil have ud af mine høns og så har jeg udelukkende racer hvor jeg kan kende æggene fra hinanden. Derved kan jeg se hvilke æg der vil komme racerene kyllinger ud af. Eneste problem er at jeg kun kan have en hane og derfor er nødt til at vælge hvilken race jeg vil avle og hvilke der kun er til æg og havehygge

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2015, 23:40 »
Jeg kan godt se pointen, både mht overgang til ny avlsrace og det med forskellig farvet æg.
Og det med at finde ud af, om hvilke dyr krydset med andre og hvad det giver af resultat, det er naturligvis også et argument.
så miskmask - det trækker jeg tilbage <I
Så tak for svar  :)

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2015, 00:53 »
"Rettelse" til mit indlæg. Jeg aner ikke, hvad jeg mener med sidste linie. Det er er sikkert gået for stærkt.  :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2015, 06:52 »
Et eller andet sted har du jo ret i at ukritisk blanding af racer bliver noget miskmask. Især når man fortsætter i flere generationer og kyllingerne spalter ud og man aner ikke hvad man får. Jeg synes selv at første generations blandinger er mest interessante, da man ved parring af to renracede dyr får et ensartet afkom og kan få syn for sagen med hvilke egenskaber der dominerer. Men folk må jo gøre hvad de vil så længe det ikke skader dyrene og så længe de ikke sælger blandinger for at være racerene.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2015, 07:07 »
Jeg startede i tidernes morgen med lidt blandingshøns kun for æggenes skyld, men så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne få én ren race,  idet racehøns fylder og æder det samme som krydsninger og hybrider. Så mig afsted til biblioteket og låne Den Skandinaviske Fjerkræ Standard, for at kigge på racer.
Og det ene tog det andet og vupti, så har jeg nu lidt flere racer, samt blevet bidt af standarder og avlsarbejde og er endvidere med i en masse klubber (bestyrelser), udstiller og er blevet dommer også.
Og lige netop igennem min hobby,  så har jeg også fået en masse dejlige venner med samme lidenskab og interesse for racefjerkræ og det er bar dajligt at kunne nørde igennem med dem.

Racehøns kan endvidere nemlig også sagtens opfylde en husholdnings behov for kød og æg.

Så hos mig opstår ikke tanken om at krydse det hele med hinanden, for det synes jeg ikke der er nogen grund til.

Mine forskellige racer går af og til sammen udenfor avlsæsonen (her sælges så ingen rugeæg) og mine kyllinger/ungdyr vokser også op sammen.
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2015, 08:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2015, 13:50 »
Hvis det er tilladt en indtil videre hønseløs at svare?
Jeg har altid været fascineret af høns. Det er bare smukke dyr, formerne, farvevariationerne. Det hyggelige klukkeri. Kronen på værket, ægget, smuk universel enkel form. Farverne på dem også.
Så måske er det en slags grådighed for at få mest mulig variation, med den flokstørrelse man nu kan have?
Jeg kan forestille mig at ville købe rugeæg, eller en hane og avle for sjov med tiden for at blande æggefarver. Det er vist meget oppe i tiden med de æggefarver, at lave blå og grønne nuancer? Det er en anden snak.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2015, 17:40 »
Alle må da svare. Det skal man da ikke spørge om lov til.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: Mange hønseracer sammen, men få dyr ?
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2015, 17:54 »
Nej selvfølgelig kan alle svare. Det er især dem man er uenige med, der giver det bedste udbytte, ifm en samtale eller her på DFF. Det er naturligvis altid dejligt at tale/skrive med folk man er helt enige med. Det er jo godt at vide, at man ikke er ene om at have ret  <J <J. Men det er kun ved at se/høre hvad andre gør/mener, man kan få rykket ved sine egne, måske forstokkede meninger  :angel: