Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Første gang med skruk og rugeæg  (Læst 466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Første gang med skruk og rugeæg
« Dato: 21 April , 2015, 13:25 »
Vi har nu i cirka et års tid haft høns i baghaven - sjovt projekt og perfekt til ungernes utallige uspiste madpakker og andet madaffald som før blev smidt i skraldespanden. Utroligt så meget mad der gik til spilde før vi fik høns. :angel:

Det var sidste års projekt at ruge kyllinger ud i en rugemaskine - årets projekt er så rugeæg under en skruk. 

Vi har 5 sort/kobber maran i stor og 4 blå orpingtonner
Tidligere havde vi 5 orpingtonner men en byræv midt i downtown Aarhus har ædt den langsomste høne da de var ude i haven og patruljere  >:(

Der er to af vores maran høns der ikke rigtig bidrager til huslejen da de er skruk så nu har vi fået fat i 9 maran rugeæg til hver af dem.

Vi aner ikke ret meget om det men har proppet 9 rugeæg ind under hver skrukhøne i går aftes.

Der er 3 redekasser i hønsehuset - de er cirka 40-50 cm over gulvhøjde.... det bekymrer mig lidt hvad der sker når der forhåbentligt kommer nogle små kyllinger. Bliver de mon oppe i redekassen eller laver de et  kamakazi hop ?

2 af de 3 redekasser er nu optaget af en skruk - vi har sat et lille kryds på rugeæggene så vi kan tage eventuelle nylagte æg fra.

Overvejer nu om jeg skal finde nogle papkasser og flytte skrukkere ned i dem på hønsehusets gulv - kan man flytte en skruk med æg og skal de mon afskærmes fra de andre høns på en eller anden måde?

... måske jeg skulle have planlagt det her lidt bedrer.

Gode råd modtages - på forhånd tak.  :)

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #1 Dato: 21 April , 2015, 17:13 »
hvis du havde set de andre indlæg fornylig, vedr. flytning af skrukhøns, så ville du vide, at man ikke skal flytte, før kyllingerne kommer, for ellers risikerer du, at hønen forlader æggene. Men så skal de også flyttes, for kyllingerne kan ikke komme tilbage, og få varmen fra hønemor.
« Senest Redigeret: 21 April , 2015, 17:46 Fra Gok »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #2 Dato: 21 April , 2015, 18:01 »
Prøv at læs denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41902.0 der tror jeg du vil få svar på dine spørgsmål :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #3 Dato: 22 April , 2015, 20:31 »
nu ved du jo ca hvornår de kommer, og det første døgns tid flytter de sig ikke fra reden, så når kyllingerne er klækket flytter du skruk og kyller derhen hvor du syns de skal være. Det er mere sikkert end og flytte skrukken nu.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #4 Dato: 23 April , 2015, 09:10 »
Tak for hjælpen jeg havde ikke lige set de yderst relevante indlæg :-)

Den ene skruk havde i går lagt sig til at ruge i den forkerte redekasse så jeg måtte flytte den over på æggene  /d
Den anden havde trådt på et rugeæg så det havde fået et lille hul - det æg fjernede jeg.

...de andre høns skal selvfølgelig møve sig ind for at lægge deres æg hos skrukkerne.
I går var der så mange hos den ene at mindst et rugeæg ikke var inde i varmen under skrukken. Jeg må forsøge at fjerne de nylagte æg ofte så et ikke sker igen.

Jeg lader dem være hvor de er så må vi se hvordan det går.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #5 Dato: 23 April , 2015, 10:14 »
Ja der er noget mere arbejde ved det, når de ligger blandt de andre. Men hvis man vil være forholdsvis sikker på at hun bliver liggende, så er der mindst risiko ved det.

Jeg var også lidt nervøs over om min skruk, som rugede blandt de andre, ville hoppe på den rigtige rede. Men det gjorde hun heldigvis.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2015, 14:26 »
En mandags-update herfra.

Så kom der søreme 5 kyllinger til verden i baghave - håber på at der kommer et par stykker mere.

Det skulle være ren sort/kobber maran i stor men en af kyllingerne er gul ? "Hvad er den af - er det mon hjemmebag"?  :D

Med mit held er mindst 4 ud af 5 haner  :)

Jeg har flyttet de nu 3 skrukker ned på gulvet i hønsehuset i 2 papkasser og en i en gammel træ ølkasse.
Redekasserne er foret med fine træspåner.

Har købt 25 kg parakitblanding da de var udgået for undulatfoder hos petworld så det håber jeg går an - det ser godt nok ud til at være en lille smugle størrer i kornstørrelse men ikke meget. Har taget et par små tallerkner og stillet ved siden af skrukkerne og fyldt lidt parakitblanding heri - ca 0,5 meter væk derfra har jeg stillet en lille vandbeholder under et bræt sammen med mere parakitblanding (så kun kyllingerne kan nå det) og en lille kylling vandbeholder står i det fri inde i hønsehuset.

Hvornår kommer de mon frem og drikker lidt vand og spiser? Skal jeg gøre noget mere nu ?

For et par dage siden var der et stort hul i et æg og jeg tænkte at det nok var trådt i stykker så jeg smed det ud i skraldespanden - meget senere om aftenen kom jeg til at tænke at det jo nok var en der var tidlig klækket, så det var virkelig ikke særlig smart. øv.

jeg har haft store problemer med at de andre høns ville op i reddekassen og lægge æg ved skrukkerne - mange æg er trådt i stykker pga. det, skrukker har lagt sig på forkerte redder så rugeæg er blevet meget kolde osv. En anden gang kommer de i isolation.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2015, 17:37 »
Tillykke med kyllingerne :) du skal nok lige i starten sætte al foder så skrukhønen også kan nå det. Det er jo hende der skal vise kyllingerne hvad de skal spise. Hvis det kun er skrukhøner der går med kyllingerne, så ville jeg bare lade dem få adgang til samme mad som kyllingerne så længe de går sammen.
Parakitfoder er fint, så længe det er det uden solsikke. Det er det jeg altid bruger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline H.Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2015, 18:53 »
Hej og tillykke med kyllingerne. Kyllingerne har madpakke med til ca.2 dage, så de kommer nok ikke frem før. Hønen skal nok passe på dem og vise dem hvordan og hvor de skal spise og drikke.
Venlig hilsen Hanne J
0,1 Lys Sussex
0,1 Blomsterhøner
0,2 Isa Brown
0,1 Blomster Isaer
1,1 Maran 
1,0 Border Collie
Husstanden tæller også mand og 3 børn.

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2015, 08:12 »
Lige et par billeder:

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Første gang med skruk og rugeæg
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2015, 08:50 »
Det ser hyggeligt ud :) altid dejligt med kyllingebilleder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.