Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!  (Læst 2677 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasRoulund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Dato: 13 April , 2020, 15:38 »
Kære alle på fjerkræforum,

Jeg er ny på dette forum og er lidt trist over dette bliver mit første indlæg, men jeg har brug for lidt råd og vejledning.
Jeg har for en uges tid siden anskaffet mig 5 små gæslinger. Jeg har læst en masse om dem inden jeg anskaffede dem, så jeg synes jeg var godt forberedt, men følgende problem ved jeg ikke hvad jeg kan gøre ved:
De fire af dem vokser støt og godt, løber rundt i deres nye gård og spiser og drikker flittigt. Desværre er den 5. meget bagud i forhold til de andre. Den er nærmest ikke vokset siden jeg fik dem. Den spiser og drikker en smule, men ellers sidder den som oftest lidt på afstand af de andre og sover eller putter sig. Den løber slet ikke rundt som de andre og virker meget sløj, i mangel af bedre ord. Når jeg tager den op ligger den sig straks ind til mig og sover videre. Kært, men fortvivlende. Jeg har siddet og observeret dem i flere timer hver dag og de andre gæslinger er på ingen måde onde ved den. Den får lov til at ligge med i klumpen, når de andre ligger sig sammen og sover, men løber så ikke med rundt, når de vågner igen, så jeg tænker, der må være noget andet galt, end at de andre holder den fra maden eller hakker den.
Jeg har varmelampe til dem plus et opvarmet rum, så de går i ca. 20-25 grader varmt rum med masser af frisk vand og mad, både frisk græs, mælkebøtter, kogte æg og startpiller ad libitum. Jeg har prøvet at bløde lidt mad op til den lille og lavet havregrød i min desperation for at få den til kræfter, men lige lidt hjælper det.
Er der nogen, der har nogle gode forslag til, hvad jeg kan gøre, for at få den til kræfter og få den til at vokse sig stor og stærk, som de andre? Eller er jeg bare en for bekymret "gåsefar?"
Håber I har lyst til at hjælpe en ny lidt fortvivlet "gåsefar" på forummet.

God Påske!

Mange venlige hilsner
Thomas

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Svar #1 Dato: 13 April , 2020, 22:47 »
Jeg er bange for, at din lille gæsling ikke klarer den. Og selv om det er svært, kan det være mest humant at hjælpe den til ikke at lide mere.

Der kan være mange årsager til, at den ikke trives - medfødte fejl, infektion, den kan have spist søm/plastik eller lignende. Det er næsten umuligt at finde årsagen andet end ved obduktion, og når de andre fire stortrives, er der næppe noget galt med hverken foder, temperatur eller omgivelser.

Du kan prøve at finde en dyrlæge med forstand på fjerkræ, men en gæsling i voksealderen, som i flere dage ikke har fået nok at spise, har ikke oddsene med sig, selv med den bedste behandling. Den har ikke noget at stå imod med. Hvis den ikke nyser og har hivende vejrtrækning, er det næppe en infektion. Medfødte fejl er det ikke realistisk at udbedre. Og har den spist et søm, som har sat sig fast i kråsen, så er det nok for sent allerede.

Jeg har selv haft to gæslinger, som havde spist metal. Den ene nåede slagtealderen, men havde ret lav vægt. Den havde et lille stykke ståltråd siddende fast i kråsen. Den anden aflivede jeg, da den var fire måneder gammel. Den havde skrantet i et par måneder, men havde det i perioder bedre, så jeg håbede. Jeg havde en mistanke, som desværre blev bekræftet, da jeg fandt et søm fra en popnitte i dens meget forstørrede og misdannede kråse. Sømmet havde bevæget sig rundt i musklen, hver gang gæslingen havde spist - det må have været meget smertefuldt. Intet under, at den ikke havde lyst til at spise. Kråsen var fyldt med bruskdannelse og arvæv.

Jeg er ikke selv god til at opgive håbet om, at syge dyr får det bedre. Det er svært for mig at tage beslutningen om at aflive. Jeg har aldrig fortrudt, når jeg har taget beslutningen - men jeg har sommetider fortrudt, at jeg ventede så længe.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ThomasRoulund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Svar #2 Dato: 14 April , 2020, 10:32 »
Tusind tak for dit svar, kære Gåsepige.

Det var også det, jeg frygtede, at jeg er nødt til at aflive den. Det gør ondt på mig, men sikkert ikke halvt så ondt, som det gør på den lille stakkel. Den har nemlig ingen synlige sår eller noget, så det er nok, som du siger, en medfødt fejl. Jeg var dog slet ikke klar over, at de kunne finde på at spise søm eller plastik! Det er da helt klart noget, jeg skal være opmærksom på i fremtiden.   
Jeg har lavet et nyt sted til dem, hvor de har væsentlig mere plads og nu løber den da rundt og spiser sammen med de andre igen og ser ud til at være meget mere livlig, men jeg vil stadig holde et godt øje med den. Hvis ikke den vokser i de næste par dage, så er det nok det bedste at aflive den.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Svar #3 Dato: 14 April , 2020, 12:51 »
Gæs er generelt meget lidt modtagelige for sygdomme og utøj. Men skimmel kan give dem luftvejsinfektioner, og så er især gæslinger nogle værre pilnæb. De er nysgerrige, alt skal undersøges med næbbet, og nogle gange bliver det slugt.

På engelsk kalder man det "hardware disease", når de har spist noget ufordøjeligt. Jeg har hørt om plasticposer, nylonreb, flaskekapsler, høvlspåner, ledninger, glasskår, sytråd og cigaretskodder, som er nedsvælget af gæs og har givet dem problemer.

Det lyder godt, at din gæsling er begyndt at løbe omkring. Jeg håber det bedste for den.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ThomasRoulund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Svar #4 Dato: 17 April , 2020, 08:45 »
Hold da op! Jeg har godt lagt mærke til, at alt skal undersøges med næbbet, men jeg havde lidt regnet med, at de spyttede det ud igen, de ikke kunne spise. Men ja, "ikke kan spise" det er jo nok et vidt begreb for en lille gæsling. Kan det sluges, er det vel godt nok.
En veninde har taget den lille gæsling i pleje, for at se, om hun kan få den til at vokse, men nu melder hun, at det ser rigtig sort ud for den, så den bliver nok aflivet senere i dag, fredag. den 17 april.
En rigtig dårlig dag for mine nye gæs, for da jeg kiggede til de andre her kl. 6 i morges, lå en af dem død, klemt fast mellem vandbadet og væggen, så den ikke har kunnet slippe fri. Der var sår på benene, så den har kæmpet for sit liv, den lille stakkel!
Ved du/I noget om, hvor mange gæs, der normalt overlever til de er voksne? Altså en form for dødelighedsprocent? Jeg synes, der er mange, der skriver om døde gæslinger herinde og jeg kan ikke undgå at blive lidt bekymret for, om jeg har købt nok til at jeg har nogen tilbage som voksne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: 5 gæslinger - 1 vokser ikke!
« Svar #5 Dato: 18 April , 2020, 12:02 »
Jeg kender ikke til en dødelighedsprocent for gæslinger - den ville også afhænge af rigtig mange faktorer. Men gæs er generelt sunde dyr, der ikke bliver angrebet af infektioner og parasitter.

Er du sikker på, at du ikke har haft besøg af en rotte? Sår på benene kunne tyde på, at noget har angrebet.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat