Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og foder hvor meget ??  (Læst 4029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gipo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Kyllinger og foder hvor meget ??
« Dato: 27 April , 2014, 20:16 »
Hej jeg vil høre om der er nogle herinde der kan hjælpe mig.
Jeg har for 4 uger ruget 15 stk kyllinger ud ( 4 orbinton,4 maran, og 7 susex) og de har det superfint. Men mit spørgsmål er: Hvor meget fodet skal de have nu og i fremtiden. Lige nu får de ca 350 ml eller 250-300 gram startfoder fra Land og Fritid, 2 gange om dagen. Men er det nok ? De har spidst op hver dag. Skal de bare have efter ædelyst, så de har foder hele tiden, eller hva ?? Jeg har før haft Plymorock kylling og de fik afmålt foder hver dag og hver 10-14 dag fik de en faste dag når den var 3-4 uger. Selvføldig altid frisk vand. På den måde har de ikke svage ben og æder sig ikke ihjel. Jeg håber at der nogle der kan hjælpe mig.

Mvh Poul

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kyllinger og foder hvor meget ??
« Svar #1 Dato: 27 April , 2014, 20:20 »
Det er så nem, for de skal have alt det de kan æde  /o  Jeg har Orpington og de fodres altid i automater som aldrig løber tomme. Har aldrig oplevet problemer med benene hos dem. De får selvfølgelig vitaminer/grønt samt foderkridt/kalk.

Offline Gipo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Kyllinger og foder hvor meget ??
« Svar #2 Dato: 27 April , 2014, 20:30 »
Hej Rudy
Tak for det, men du skriver at du giver dem vitaminer, er det ikke nok med at give dem det der er i foderet eller skal de have mere/ andet?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kyllinger og foder hvor meget ??
« Svar #3 Dato: 27 April , 2014, 20:37 »
Hej Rudy
Tak for det, men du skriver at du giver dem vitaminer, er det ikke nok med at give dem det der er i foderet eller skal de have mere/ andet?

Kyllinger/ungdyr der er ruget ud så sent at der er adgang til grønt, har ikke vitamin behov. Dem jeg giver vitaminer er de tidlige udrugede. Når vi er nået hen på denne årstid er grønt tilstrækkelig. Men jeg mener altid der skal tildeles ekstra kalk, da store racer skal opbygge store knogler.
NB: her bruges altid vitaminer for en sikkerheds skyld.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Kyllinger og foder hvor meget ??
« Svar #4 Dato: 27 April , 2014, 22:21 »
Ja bare giv dem foder ad libitum, det kan de sagtens klare.. Dem, der skal doseres varsomt, er typisk slagtekyllinger fra industrien, da de kan have benproblemer ved for hurtig vækst, men det har jeg heller ikke nogensinde oplevet på trods af at de også fik foder ad libitum, så klø du bare på med foderet ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling