Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æv, mine høns gider ikke rigtigt lægge æg mere :-(  (Læst 1438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Æv, mine høns gider ikke rigtigt lægge æg mere :-(
« Dato: 17 Juni , 2023, 00:33 »
Hej alle,

Jeg håber, I kan give mig et praj om, hvad jeg kan gøre ved mine høns, der ikke rigtigt gider lægge (mange) æg mere. Eller måske det er helt normalt!?

Sagen er, at jeg har en svimlende besætning på hele fire høns; én Isa Brown, én White Sussex, én stribet skovhøne og én sort skovhøne. De er alle ca. 1½ år gamle.

Indtil for 2-3 måneder siden lagde de ret stablit i snit ca. 3,7 æg pr. dag, men i løbet af en måneds tid styrtdykkede gennemsnittet til ca. 2,2 æg. pr. dag. Jeg har en mistanke om, at én af hønsene - den sorte skovhøne - har stemplet helt ud, for jeg har taget den flere gange i at ligge inde i redekassen. Det har den dog ikke gjort de sidste 2-3 uger, men ægproduktionen er ikke steget.

Lige siden jeg fik hønsene for ca. 14 måneder siden, har de fået præcist den samme mad og de samme forhold i øvrigt. Intet er ændret overhovedet!

Er mine høns bare ved at blive gamle, eller hvad kan der være sket?

På forhånd tak for jeres interessante svar.

Mvh.
Helge

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æv, mine høns gider ikke rigtigt lægge æg mere :-(
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2023, 07:29 »
Nej, dine høner er ikke for gamle til at lægge æg - heller ikke selv om de alle er hybrider, som er højt ydende i deres første og andet læggeår.

Vi har de seneste 3 uger haft høje temperaturer på op mod 28-29 grader, Når temperaturen kommer omkring de 25 grader + , lægger hønerne færre æg - mange sætter endda æglægningen på pause.

Jeg kan ikke rigtig give en forklaring på, hvorfor det hænger sådan sammen, men hver eneste sommer flyder de forskellige hønsegrupper over med spørgsmål lig dit, fordi folks høner går i æggestrejke.

Dine høner skal nok begynde at lægge flere æg igen - hvornår afhænger af hvor varme de kommende måneder bliver.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æv, mine høns gider ikke rigtigt lægge æg mere :-(
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2023, 09:15 »
Ja, de er alle hybrider, som kun er lavet til at sprøjte en masse æg ud, MEN de er også levende dyr, som bliver påvirket af alt, husk på at i industrien der er det lige helt de samme forhold hver evig eneste dag, ens fodring, temperatur, så de kan køre dyrene til max. ydelse.. hvilket private vel egentlig ikke burde eller? men det er jo anden historie...

Men det kan man ikke som privat hønseholder i og med at alt spiller ind, såsom vejret som Helle også er inde.
Noget andet er fodringen og ikke mindst konditionen. Er de for tynde / for fede.

Og så lige tjek dem for utøj også. Lus på dyrene og blodmider i omgivelserne.

Og ja, så lægger høner også flest æg i deres første læggeår. Og det er her at industrien sætter dem, for så går de også i fældning og stopper måske helt æglægningen i den periode.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Æv, mine høns gider ikke rigtigt lægge æg mere :-(
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2023, 10:28 »
Lene og Helle >> Mange tak for jeres interessante svar. Mine høns er tilsyneladende, som de skal være. Heldigvis har jeg dem ikke (kun) for æggene, så de bliver bestemt ikke skiftet ud foreløbig, selvom de ikke leverer så mange æg, som de har gjort tidligere.

Mvh.
Helge