Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?  (Læst 3008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vilde kylling

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Dato: 26 August , 2021, 20:11 »
Da min høne Perle (Lys Sussex) var cirka 1 år begyndte hun at ligge ned. For eksempel under en busk. Men det var ikke så tit. Da hun var cirka 1¾  begyndte hun at falde i æglægningen, sådan cirka hver anden dag lagde hun et æg. Da hun så var cirka 2 år fandt vi hende stående under en busk, ved siden af hende lå der et vindæg. Jeg regner med at det var hende der havde lagt ægget, siden da lagde hun ikke æg mere men forsøger stadig.  Da hun var 2¼ troede vi at hun skulle dø, hun havde sat sig over i et hjørne ved siden af hendes bedste ven, der lå skruk. Hun gad ikke spise eller drikke. To dage senere, da vi havde aftalt at hun skulle aflives om 1 uge, hvis hun ikke havde det bedre eller var død, kom hun ud og drak (MEGET) og gik ind igen og det gjorde hun hele dagen .Hun havde også diarre. Jeg prøvede at give hende lidt forskelligt mad og fandt ud af at hun godt kunne lide ost som det eneste,- det fik hun så. Den nat gik hun op på pinden om aftenen, hvilket hun ikke havde gjort de andre aftener. Næste dag ville hun spise.  Som dagene gik blev hun bedre og bedre og til sidst var hun frisk igen men hun ligger stadig ned næsten hele tiden og lægger stadig ikke æg. Min teori er nu at hun var sløj, fordi at hun havde en blanding af læggenød og blodtab på grund af mider. Hun sad nemlig altid tættest på væggen. Præcis på en anden hønes 1 års fødselsdag, lå fødselsdags hønen ned ved siden af Perle! Og cirka 1 uge senere lå hele flokken ned: høns og kyllinger! De kommer stadig løbende, når jeg åbner døren, spiser og drikker, er helt normale undtagen for at når de har spist går de et sted hen og lægger sig ned i stedet for at gå rundt i haven. Jeg tror de cirka bruger halvdelen af dagen på at ligge ned og det synes jeg ikke at de har gjort før i tiden. Håber der er nogle, der kan svare på, hvorfor mine høns ligger ned. Kunne de være blevet overvægtige eller have ondt i benene eller har de fået for lidt mad, de har altså hele min have at gå rundt i.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Svar #1 Dato: 27 August , 2021, 05:46 »
Er du sikker på, at der ikke er blodmider i hønsehuset eller lus på dine høns?

Inden vi begynder at tænke i forskellige lidelser, der kan have ramt din flok, skal du være helt sikker på, at hønsehuset og dine høns er helt fri for alle former for utøj.

Du nævner selv i din tekst, at du mistænker blodmangel pga mider, som årsag.

Blodsugende utøj kan ikke bare gøre hønsene trætte, sløve og langsomme - det slår i sidste ende dine høns ihjel, så det er farligt for hønsene, hvis de er ramt.

Ved et angreb af blodmider, lus eller andet utøj, vil nogle vise tegn på mistrivsel før andre, men i sidste ende vil alle bukke under.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vilde kylling

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Svar #2 Dato: 28 August , 2021, 12:09 »
Hej Helle. Tak for dit svar og undskyld at jeg svarer så sent. For cirka 7 uger siden opdagede jeg at der var mider i hønsehuset, men troede ikke at det var så slemt. Men 5 dage efter vi havde  opdaget det, var en 7 ugers silkekylling død. Jeg tænkte det var miderne, så jeg: tog alle ting ud og (det var ikke så lidt) de bor i et legehus der dengang var FYLDT med gamle trækasser og mange andre ting miderne kunne gemme sig i. Da jeg tog tingene ud, vrimlede det med mider over det hele. Jeg fjernede alle ting. Der blev sprayet med staldchok i hønse/legehuset og under vingerne og rumpetten på alle høns og kyllinger. De sad på plastik stole om natten i 3 uger og fandt selv en rede i drivhuset. Derefter har jeg indrettet det meget mere enkelt end før. Har kalket hønsehuset, sprayet med staldchok i hønsehuset 10 gange siden vi opdagede det, lagt Hemex-dry alle de steder hvor der er noget, der rører ved gulv,loft,væg og i redekassen, de bliver pudret en gang om ugen. Så jeg regner med at vi enten har miderne godt under kontrol eller at de er væk/døde. Men lus og lopper. Før miderne, havde hønsene lopper, så jeg blev bidt hele tiden, men efter det jeg har gjort for at få miderne væk, er jeg ikke blevet bidt en eneste gang af en hønseloppe. Nu da du skrev lus, vil jeg tjekke om vores høns har  lus. Jeg fandt et billede af hvordan luseæg så ud og gik ud og tjekkede om vores høns havde luseæg ved roden af fjerene. Det havde de desværre. Syndes da at hønsene har fint farve i kammen. Ved du hvordan jeg kommer af med lusene og luseæggene? Tror du at miderne og lopperne er væk?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Svar #3 Dato: 28 August , 2021, 15:01 »
Lopper, blodmider og lus - det lyder virkelig til at dine høns har været under massiv pres i meget lang tid. Der er ikke noget at sige til, at de er svage og trætte og en del døde.
Der er heller ingen tvivl om, at du ikke er kommet af med problemerne, når det begynder at berøre hele flokken. Når man finder luseæg på fjerene hos hønsene, er der mange lus - rigtig MANGE.

Det lyder jo til, at du har gjort rigtig meget for at forbedre forholdene, men der må være noget som glipper, for ellers ville dine høns ikke være så plaget af utøj.

Det er meget vigtigt, at dine høns bliver utøjsfrie meget, meget hurtige. De dør af blodmangel og udmattelse, hvis ikke der sker noget og nu kommer fældetiden og kulden, som tager ekstra hårdt på hønsene.

hemex Dry er meget lidt effektivt, selv om producenten påstår noget andet - desuden er de små støvpartikler farlige for hønsenes luftveje, lunger og slimhinder. Hemex Dey er forbudt at bruge i nærheden af levende dyr i flere lande - jeg vil håbe, det også en dag kommer til at gælde i Danmark.

Staldchok er mere effektivt, men det virker jo ikke hos dig, når du har behandlet 10 gange inden for 49 dage, hvor noralen er, at man behandler 3 gange i træk med 9 dages mellemrum.

Jeg ville ønske, at der kunne komme en med forstand på at lokalisere og afdække problemerne hos dine høns ud og kigge på forholdene - selv kan jeg ikke hjælpe, men det eneste jeg kan se, som kan redde dine høns er at får en dyrlæge til at udskrive Ivermectin. Ivermectin forhindrer med 100% lus og alt andet utøj at suge blod fra hønsene.
Jeg kan se på din profil, at du kun er 11 år gammel, så jeg håber, du har dine forældre til at hjælpe dig i alt det her triste noget. Desuden skal dine forældre ind over, når dyrlægen skal kontaktes.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Svar #4 Dato: 28 August , 2021, 15:02 »
Landets nok dygtigste fugledyrlæger ligger tæt på, hvor I bor, hvilket jo er ganske heldigt, men Ivermectin kan alle dyrlæger finde ud af at udskrive

http://www.abilddyreklinik.dk/
« Senest Redigeret: 30 August , 2021, 05:20 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vilde kylling

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvorfor ligger mine høns ned halvdelen af dagen?
« Svar #5 Dato: 29 August , 2021, 18:04 »
Tusind tak for dine gode råd. Mine forældre er med i hønseprojektet. Godt at du spurgte til lus ellers tror jeg, at der ville været gået meget lang tid til at jeg/vi havde opdaget noget til lus eller måske aldrig havde opdaget noget.