Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har lyst æg for første gang  (Læst 26196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Har lyst æg for første gang
« Dato: 18 Marts , 2009, 18:06 »
Jeg har forsøgt at lyse mine æg i dag, det er syvende dagen i dag. Jeg havde bare en stærk diodecykellygte, og holdt æggene i en ring mellem tommel- og pegefinger. Det er første gang, så jeg har jo ikke nogen erfaring, men jeg har kikket på nogle billeder på nettet, så jeg ved da så nogenlunde, hvad jeg skal kikke efter.
Der var helt sikkert noget, der bevægede sig i de tre æg, helt tydeligt  <L, der var også "edderkoppespind" med en plet i midten på nogle, der var et, der måske/måske ikke havde den blodring, som nogen har snakket om  :(, men en af mine hønsebekendte sagde at man først kan vide med sikkerhed om det er på 10. dagen. Foreløbig har jeg lagt alle ti æg tilbage igen, så prøver jeg igen om tre dage.  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2009, 20:28 »
Godt Marianne. Glæder mig til at høre nærmere når du finder ud af mere :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2009, 20:39 »
Ihhh det er bare så spøndende... da først Lisbeth havde hjulpet med at lyse mine, kunne jeg slet ikke lade dem ligge, så stort set hver aften når jeg nattede hønsene så skulle jeg liiiiige kigge æggene efter også ;) JEg brugte også bare en stærk diodelygte :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2009, 20:50 »
Wanda, jeg går ud fra, at man bliver bedre og bedre til at spotte?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2009, 08:07 »
Marianne hvor lyder det spændene, og jo du vil blive mere øvet i at lyse æggene, og jeg synes også det er meget spændene, held og lykke med dine æg  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2009, 18:13 »
Jeg har lyst mine æg i dag igen, det må vel være dag 10. Kan de passe at der er en relativ stor luftlomme, og at man ikke kan se nær så meget som på 7. dagen. Det ser ud som om fosteret er ret stort nærmest som en stor blob, men det er tydeligt at den bevæger sig. Jeg har ledt mange steder på nettet "candling eggs" og fundet en masse både billeder og film, men jeg er alligevel lidt usikker  ???
Jeg gætter på kyllinger i de 8 af 10, men lod de sidste to ligge også, fordi jeg er så usikker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2009, 18:43 »
Når jeg har lyst, synes jeg æggene har set meget forskellige ud indeni. Luftlommen skulle blive større og større, så vidt jeg husker, så don't worry, lad dem ligge, det skal nok gå  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2009, 18:48 »
Tak Jette, det er næsten værre end at være gravid  <G <D <H <J
Første gang jeg havde skrukker, og ikke vidste noget om at lyse, var det næsten mere til at holde ud, denne gang er æggene jo hjembragt og skulle gerne give fine små araucanaer - hvide  <+
Når man så lyser, og ikke er særlig erfaren, kan det være meget svært at tolke, hvad man ser, men hvis det bevæger sig, er der vel liv?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2009, 20:03 »
Ja det er der i den grad ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2009, 20:45 »
Tak Jette, det er næsten værre end at være gravid  <G <D <H <J

PUH! Må lige genoverveje om jeg skal starte "projekt høns" alligevel så! :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2009, 22:52 »
@ Christina, overdrivelse fremmer forståelsen  ;)
Og jeg er så spændt og jeg glæder mig så meget  <L <L <L <L <L
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2009, 20:32 »
Jeg har lige lånt en rigtig æggelyselampe hos en fjerkrægut her i nærheden. So ein Ding muss ich auch haben.
Hold da op, så kan man da se noget, jeg lyste 6 af mine 10 æg og jeg er 99 % sikker på liv i de 5.
De sidste 4 venter jeg med til i morgen, for Cirkeline (den lille klovn) havde lagt sig i en forkert rede, så de 4 æg var lidt kølige, da jeg opdagede det i eftermiddags, så jeg tænkte at de skulle have så meget varme som muligt, og så vil jeg lyse i morgen aften, så kan jeg forhåbentlig også se om de stadig lever.
Sådan en lampe er da stærkt vanedannende, jeg sidder stadig her og er "høj" over nærkontakt af 3. grad med mine kommende kyller.
 <I <I <I <I <I <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2009, 20:42 »
Sådan en rigtig æggelyser er ikke til at undvære, blot en skam de ikke findes med MOTOR... så havde det været en rigtig mande-ting  8)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2009, 20:26 »
Bjørn, jeg elsker dine kommentarer!  <M

Jeg har lige lyst de sidste fire æg, som jo var blevet lidt kolde i går. Det ene var helt klart tomt, de tre andre havde kyllinger i sig, og så vidt jeg kunne se, var der også liv, så de har klaret deres mors fravær. Det "blanke" æg smadrede jeg mod en træstub, og der var ganske rigtigt intet tegn på at det har været befrugtet overhovedet.
Citér
Sådan en rigtig æggelyser er ikke til at undvære
Det har du ret i, og jeg "kom også til" at bestille en hos America i dag  8)
Så nu kan jeg med sindsro aflevere den jeg lånte uden at få abstinenser.
Det er helt vildt så stor forskel, der er på at lyse med det rigtige værktøj, og så med en lille diodecykellygte, det er næsten som en scanning på hospitalet!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2009, 10:38 »
Sådan en rigtig æggelyser er ikke til at undvære, blot en skam de ikke findes med MOTOR... så havde det været en rigtig mande-ting  8)

Bjørn: Mon ikke man kan lave en dieseldrevet motoræggelyser? ::) Der må være et marked for sådan en. Så var det nok alle de kommende menneskelige kyllingemødres mænd der lyste æg. 8)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)