Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!  (Læst 3912 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Hej med jer

Bodil har lagt sig skruk og nu klækker æggene. Hvordan gør man? Hvor meget plads, hvornår sammenføring? Hvor længe kan jeg vente før jeg flytter de første kyllinger fra rugemaskinen ind under skrukken? Skal jeg supplere med varmelampe? Hvilken slags foder til mor og kyllere? Alternativt holder jeg dem bare adskilt, men når nu jeg har chancen, så vil jeg da rigtig gerne prøve...

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #1 Dato: 14 April , 2011, 19:34 »
Når kyllingerne er tørre, smugler du dem ind under hende i nattens muld og mørke,
Supplerende varme kun hvis der er så mange så hun ikke kan have dem alle under sig.
Kyllingestart kan både hønemor og kyllinger spise. Held og lykke
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #2 Dato: 14 April , 2011, 19:37 »
skal jeg flytte hønemor væk fra de andre og voksne høns? Hvis ja, hvor meget/lidt plads så? Evt. helt tomt drivhus? Eller en lille kasse? Eller..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #3 Dato: 14 April , 2011, 20:56 »
Jeg har altid min skruk gående sammen med de andre, det fungerer her. Men de går så også i hele haven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #4 Dato: 14 April , 2011, 21:20 »
Jeg har altid rugende skrukker for sig selv, alt efter temperament kan de andre finde på at hakke dem ihjel  :o
Når der er kommet kyllinger, lader jeg hende blive for sig selv til hun og kyllerne kender hinanden og de følger hendes fødder hvor hun går og står, så lader jeg hende komme ud til de andre, men for sig selv om natten.
Hun søger selv tilbage til sin rede med kyllerne indtil hun mener de alle skal sove i samlet hønseflok, så tager hun kyllerne med ind til de andre.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

frida

  • Gæst
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #5 Dato: 15 April , 2011, 07:37 »
Jeg tror der findes lige så mange svar, som vi er mennesker. Jeg har prøvet næsten alle muligheder her. Jeg synes det helt kommer an på hønens (og flokkens mentalitet). Nogle høns kan du flytte rundt med som det passer dig. Andre løber "skrigende" fra den flyttede rede, og holder med at skrukke.

De sidste år har jeg ladet hønen ruge i hønsehuset med de andre. Når kyllingerne er kommet, har jeg flyttet høne og kyllinger ud i vores garage. Så kom de på "ledsaget udgang" hver dag. Vi flytter dem kun fordi, der løber mange katte igennem vores grund, og vi er bange for at de vil snuppe en kylling. En enkelt gang har vi også haft besøg af en rovfugl, der dog måtte flyve "tom-mavet". 

I år har min søde mand og datter lavet nogle skrukkebure ;D. Der skal vores skrukker gå med de små kyllinger. Det er på lidt plads :-\, men det bliver flyttet indimellem. Og så giver det os mindre stress over om alle overlever, uden at blive "bøffet" af "væmmelige rovdyr" ;D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #6 Dato: 15 April , 2011, 10:34 »
Julie
Jeg ser lige at der står du skal flytte kyller under hende når de er tørre.
Et godt råd er at liste alle de små i en kasse og snige dig ud i mørke med lys i en lygte du kan lægge fra dig så du selv kan se lidt.
Kyllerne tager du stk.vis og stopper ned langs siden mellem kroppen og vingen, der slipper du den, og den skal nok finde et godt sted at være.
De fleste skrukker er ikke ret begejstret for at man stikker naldrende ind under hende forfra, tænk hvis du stjal et æg, så ned langs kroppen under vingen, det fungerer.
Når du har stoppet dem på plads alle sammen, så lister du af i en fart, og lader dem sove i ro.
Næste dag for du nok ikke nogen at se, men efter en dag eller to, kan du se hende gå rundt med sine unger, som hun i starten vil kommanderer ind under sig så snart du viser dig, så det kan være  svært at tælle om de alle er der..
tålmodighed  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: jeg har pludselig skruk og klækkende æg samtidig - hjælp!
« Svar #7 Dato: 16 April , 2011, 14:08 »
Jeg skal ud og liste kyller ind under mine skrukke damer i aften, jeg håber det går! Jeg vil i hvert fald prøver at skubbe dem ind ved vingen, men de er nærmest klistret til gulvet, så selvom jeg har flyttet dem, har de ikke rørt på sig :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/