Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvide fjer på sorte kyllinger  (Læst 2957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hvide fjer på sorte kyllinger
« Dato: 27 Marts , 2011, 20:42 »
Hej

jeg har brugt en rheinlænderhane og en barnevelderhøne og har fået 8 kyllinger. Desuden 3 rene rheinlænderkyllinger. Den ene kylling har en helt hvid vingefjer. Kyllingerne er 8 dage gamle. Så jeg tænker... er det helt normalt at en sort hane og en sort/brun høne eller 2 sorte rene dyr får kyllinger med hvide fjer??  ???
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: hvide fjer på sorte kyllinger
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2011, 20:48 »
Jeg ved ikke om det gælder for alle racer, men sorte orpington, der ER rene i farven, kan sagtens have relativt mange hvide vingespidser indtil den endelige fjerpragt er sat. Sidste år var det faktisk så mange på mine kyllinger, at jeg nåede at blive helt bekymret for om de ikke var rene i farven (hvilket ville undre mig, da jeg havde købt rugeæggene hos en i orpingtonklubben, som har fået mange præmier for netop sine sorte dyr).
Så vidt jeg husker var nogle af hønerne 6-8 uger før de hvide spidser var helt væk :o

Kyllinger af sort orpington er heller ikke helt sorte, men med gulligt bryst og noget gulligt i hovedet, er det det samme for rheinlænderne?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: hvide fjer på sorte kyllinger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2011, 20:49 »
De sorte dværgkochin jeg har og har haft, har stort set alle haft en hvid "plet" hist og her - en enkelt havde faktisk en rød "plet"  ::) Jeg har også oplevet, at en kylling, hvis "forældre" var sorte, fik sin helt egen tredje udefinerbare farve  ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvide fjer på sorte kyllinger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2011, 20:51 »
Hvis de sorte skal have den skinnende grønne glans, så får de også tilbøjelighed til hvide svingfjer hos kyllinger. Så det er helt normalt og ses hos mange racer
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hvide fjer på sorte kyllinger
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2011, 20:53 »
ja rheinlænderne havde gule numser, da de var dunede - og det har disse også, tillige med at de er gule på brystet. Den hvide fjer er HELE fjeren. Men nu har jeg jo krydset, så det går nok, de skal aldrig udstilles, men alligevel. Syns det der med at de har så meget farvepigment til alle andre fjer, og så slet ikke til den ene er lidt... pudsigt.

nu så jeg lige de nye indlæg også, og rheinlænderne har det grønne skær, så jeg tager det helt roligt og har HELT normale kyllinger - tak.  ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.