Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gæs vs. ænder  (Læst 6440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
gæs vs. ænder
« Dato: 04 Januar , 2011, 14:27 »
Hej fjervenner!  ;D

hvorfor vælger ænder frem for gæs - eller omvendt? Vi har masser af plads, masser af græs, masser af lyst - men bør nok starte med 1 af dem og så udvide til begge med tiden (ahremmm  ::) ;D)

Men hvad er bedst/lettest i forhold til

pasning generelt (tilsyn, specialfoder, rengøring)
formering
ræven og andre farer
forhold (størrelse indhegning, redkasser, overdækning, hus, rengøring, vand)
økonomi (føde og vand)
nærkontakt med børn


vi har faktisk besluttet at få sachsenænder, men jeg har allerede fået oprettet chr.-nr., til HVIS vi nu lige skulle få gæs eller geder  :P og nu læste jeg lige ENDNU en smittende gåsetråd, så nu blev jeg alligevel i tvivl.

Uanset hvad kommer indhegningen til at ligge nær en lille lund enten på skyggesiden med langt grønt græs men på modsatte side af lunden end huset og dermed længere fra vand, pasning, opsyn ELLER på et sydvendt platau syd for lunden med alt muligt blandet vækst a la brombærkrat, div. ukrudt, gamle løg- og kartoffelplanter og i umiddelbar nærhed af eksisterende hønsegård, gårdsplads m.v. Jeg forestiller mig at indhegningen ikke bliver overdækket eller højst overdækket med blødt net (fiskegarn el. lign), og vi har jævnligt ræv på besøg i haven.

Kom frisk med input!  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv:Hvorfor
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 14:45 »
Fordi ænderne (moskow) giver dig succes meget hurtigt,hver and vil give dig 8 til 18 ællinger.

Gæs er dejlige men lidt mere vanskellige,de giver gæslinger men få,og er tit nogle kvajpander til at passe dem.

Evt.hvis i ønsker godt kød kryds nogle Moskow med nogle Peking,så har du en Mulard,de er sterile men bliver store og kødfulde.

De sidste der afgik ved døden her vejede over 4 kg for andrikkene,og 3 for ænderne.

               Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: gæs vs. ænder
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 17:41 »
GÆS! /o

Fordi de er de sødeste...

De er også økonomiske, da de helst vil leve af græs. Så hvis du har nok af det, behøver de ikke ret meget tilskudsfoder.

OG du sparer udgiften til fjernsyn/licens, for de er meget sjovere at kigge på end TV.

Min ellers ret så konservative gamle far blev totalt charmeret af gåsen Keld her i julen. Han lod endda Keld gnave samtlige gribebånd af lynlåsene i fleecejakken!

Han er da osse en rigtig lille julegås:
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: gæs vs. ænder
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2011, 21:12 »
Jeg ville så absolut ingen betænkeligheder have ved BÅDE at holde ænder og gæs sammen. Ænder er dejlige og smager godt ... gæs æder super meget græs er søde ..og smager også godt. Evt kunne i lade høns(i smug) eller ænder udruge gåseæggene hvis gæssene ikk kan finde ud af det.
Det absolut vigtigste er uanset hvad du vælger at rævesikre godt med elhegn og evt lave en mindre går med hus til vinterbrug hvis sneen ligger så højt at elhegnet svigter. Det er også smart at kunne lukke dem inde i den periode hvor rævene har kuld og er MEGET jagtglade.
Hverken ænder eller gæs kan flygte fra ræven da de er frygtelig gumpetunge ...og det er både et personligt og stort økonomisk tab når han hapser dem.
Mine smukke rouenænder blev hevet ud gennem hegnet af ræven ..... så byg solidt fra starten af og brug el !

Både ænder og gæs sviner af pommern til ...gæs sviner pga størrelsen mere ..men hvis man vælger ænder og så bare har flere af dem ..ja så går det jo ud på et.

Ænder er sjældent agressive mod fx børn ... gæs er det ofte

Så de jo blot op til jer selv hvor tamme de bliver i forhold til børn. Begge slags fugle kan nappe og skræmme børn ganske meget. Men de kan også bidrage til stor glæde ...igen ..alt afhængig af sind.
Jeg ville da klart anskaffe en blandet flok gæslinger og ællinger ...så kan i bedre bedømme om det ene er at fortrække frem for det andet

Mens de er små kræver de overdækning eller en skruk i form af en stor høne til at skåne dem mod regn.

Når de er store er et hus kun nødvendigt i forhold til rævesikring. Et læskur er rigeligt i forhold til ly .... de bliver gerne ude i al slags vejr. Til gæs er en grisehytte smart ... ænder er glade for mælkejunger eller tønder der ligger ned. Overskårne plasttønder er desuden fremragende badekar og rengøringsvenlige.

Med venlig hilsen Søs

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: gæs vs. ænder
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2011, 12:11 »
Gæs for de er 100 gange pænere og smager bedre end and...
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger