Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vinteræg  (Læst 3304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
vinteræg
« Dato: 26 August , 2010, 10:11 »
Er du SÅ færdig, jeg har mange æggebakker!  ;D jeg mangler bare æg... mine rheinlændere er fra starten af maj, så der går vel en måned eller 2 endnu, før de 3 høner, der er tilbage begynder at lægge æg. Heldigvis flytter 2 mere på samme alder ind i løbet af en måneds tid, og ssssh... men jeg tror sørme også der er barneveldere på vej  ;)

Så lige pludselig kan jeg ikke bare sige at jeg har mange æggebakker, jeg ender også med at have rigtig mange høns. Altså... i forhold til hvor mange jeg havde for et år siden i hvert fald.

Men nu bliver det jo snart koldt og mørkt og vinter, hvad så? Hvordan er det med det dér lys i hønsehuset om vinteren? Hvilken slags, hvor meget, skal der timer på, bla bla bla. Er det enten lys eller købeæg indtil marts?  :o

Jeg køber æg fra fritgående høns samme sted som jeg køber foder, og det er et GODT sted med FLINK betjening og dyrene har det godt, så samvittigheden har det fint, tålmodigheden derimod... det er meget værre!

Man kan ikke bare trykke dem let på maven, når man sidder og kæler lidt med dem, vel...?  ;D  ;D  ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vinteræg
« Svar #1 Dato: 26 August , 2010, 10:45 »
Jeg har ikke kunstigt lys om vinteren. Jeg har færre æg, men vi kan stadig holde os med æg, også til julebagningen.
Jeg tror, det er godt for hønsene med en lille pause om vinteren, hvor de lægger lidt færre æg. Resten af året har jeg rigeligt, det kommer familie og naboer til gavn og glæde. Jeg sælger aldrig æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: vinteræg
« Svar #2 Dato: 26 August , 2010, 11:21 »
Prøv at søge på "kunstigt lys" her på forum - vi havde en rigtig god diskussion om lige netop dette sidste vinter!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: vinteræg
« Svar #3 Dato: 26 August , 2010, 12:07 »
Hvis de unge høns begynder at lægge æg INDEN det bliver for mørkt, så bliver de ved hele vinteren. Men kommer vi først hen i oktober, så skal de have lys for at starte æglægning....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: vinteræg
« Svar #4 Dato: 26 August , 2010, 13:12 »
tak for svar og stikord til søgning på gamle tråde - super hjælp  /o

hvis nu nogle af hønsene når at begynde at lægge æg, "smitter" de så de andre?  *k
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: vinteræg
« Svar #5 Dato: 26 August , 2010, 13:24 »
Jeg tror ikke det smitter Julie, men hvis forholdene er der til at en høne begynder at lægge æg, så er der nok chance for at resten gør det også.

Jeg ved ikke om det er en god ting "at give dem fri". De lægger jo færre æg fordi de ikke har tid nok til at spise nok? Jeg vil gerne holde mine i god form så de kan gå i gang med æglægingen til rugeæg i februar/marts. Så regner med de får lys nogle timer hver dag, f.eks. 15-19 hver dag(med sparepære ;)).
Så har jeg også æg til husholdningen, jeg betaler for min fars "hønse-sitteri" med æg til min mor /o

Silkehønsene får nok vinterfri
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: vinteræg
« Svar #6 Dato: 26 August , 2010, 13:50 »
Sidste vinter var hård for mine høns .... ikke mindst varigheden og mængden af sne ..jeg har ikke meget indendørssplads til mine høns.

Så jeg kan godt se ideen i at give lys så de kan blive mere velnærede ....og stærke ...men det vil så ikke være med formålet at de giver æg i vinterperioden .
Med venlig hilsen Søs