Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høns eller haner?  (Læst 3179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skildpadde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
høns eller haner?
« Dato: 24 Maj , 2010, 14:20 »
Jeg har nu beslutter mig for at jeg gerne vil have orpington. Så nu er spørgsmålet om man kan kønsbestemme orpingtomkyllinger, ellers er jeg nemlig nød til at  se mig om efter tre-fire høns og en hane.  Kan de kønsbestemmes  kan jeg jo ligeså godt anskaffe mig kyllingerne nu så jeg kan hygge lidt om dem sammen med varmelampen i  en boks i stalden, mens vi bliver helt færdige med hønsehuset. På forhånd tak for svar:-).

Hilsen Nette

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: høns eller haner?
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2010, 14:46 »
Mig bekendt er der kun farven Legbar indenfor Orpington, hvor man kan se forskel på haner og høner som daggamle. De øvrige farver skal have en vis aldre. Her spiller avlers erfaring og antal kyllinger ind. I en stor kyllinge flok, ser man tydeligere forskellene på haner/høner, grundet det store samlingnings grundlag.
Jeg har selv omkring 100 kyllinger af Gul og Gul/Sortsømmet Orpington i stor, og jeg plejer at begynde at se forskel når de er 6 uger. Men skal man være 100% sikker, er det på tidspunktet for ringningen.
Hilsen
Rudy

Offline Skildpadde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: høns eller haner?
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2010, 16:18 »
Hvor kan man se billeder af både legbar og de "sort sømmet". Er det korrekt forstået at legbar er farven hos orpington OG en særskilt race som er noget mindre. For ellers er jeg en smule forvirret....

Hilsen Nette

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: høns eller haner?
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2010, 16:57 »
Legbar er også en farve som bla. findes hos Orpington. Børge har den f.eks
Se her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9430.15
og med billede af hanen her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9487.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: høns eller haner?
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2010, 18:26 »
Mht. fotos at Gul/Sortsømmet så gå i Galleri og i søg skrives blot gul sortsømmet. Så kommer der en del fotos.
God fornøjelse.
Mvh
Rudy