Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse dværg høns  (Læst 4252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

  • Gæst
kønsbestemmelse dværg høns
« Dato: 11 Maj , 2010, 19:47 »
Hvornår kan jeg begynde at se om mine kyllinger er høner eller haner? De ældste er 2 uger...
Det er dværg sussex og dværg wyandotter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2010, 19:53 »
Du kan se det ret tidligt på wyandotterne, hønerne har stort set ingen kam, men det har hanerne, desuden har hanerne kraftigere ben. Selvfølgelig kan der være enkelte, der er nærmest umulige at bestemme før ret sent.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

smilla25

  • Gæst
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2010, 19:41 »
Så vil jeg tro at den jeg har sat billede ind af er en høne :D Og den anden lille er en hane.
Af dværg sussexene synes jeg det er lidt svært at se, er lidt bange for at flertallet er haner... :-\

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2010, 21:07 »
Du kan se det ret tidligt på wyandotterne, hønerne har stort set ingen kam, men det har hanerne,

Når nu du siger stort set ingen kam, hvad mener du så?? At hanen er lidt nupret i kammen og hønen 'helt glat'??
Hvad med den der lille 'stikkejavertus' som er øverst på kammen - er den også kønsbestemt?
Hvad med farven af kammen - kan det også sige lidt om kønnet?

Jeg er simpelthen en knaldperle til at kønsbestemme, men bliver vel bedre med tiden  *e
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

thorleif

  • Gæst
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2010, 23:27 »
Med Sussex haver jeg lagt maerke til at hoenerne udvigler halefjaer 3-5 uger, medens hanerne forbliver "rumpleloese".

smilla25

  • Gæst
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2010, 21:03 »
Hmm... Jeg synes næsten alle mine dværg sussex danner en lille hanekam og de er alle sammen begyndt at få halefjær...(meget beskedne halefjær, men de er der ;) )
Af dværg wyandotterne, er jeg 99% sikker på at det er en hane og en høne. Hønen har overhovedet ikke tegn til hanekam og hanen har fået en lille kam...
Nogle af sussexene er også endel større end de andre, mens min lille dværg wyandot hane er den mindste af de alle sammen :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kønsbestemmelse dværg høns
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2010, 21:20 »
Det kan være tricky det med fjerene, selv om det er rigtigt nok, men prøv at kigge på bentykkelsen. Hanerne har tykkere ben end hønekyllingerne, og det kan man også se når de er en måneds tid gamle.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)