Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køn  (Læst 11953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Køn
« Dato: 12 Juni , 2009, 11:31 »
Ja selvfølgelig er den det  :D

Men er der nogen der vil give et bud på om den er hankøn eller hunkøn  ??? Det er min ældste kylle, på billedet er den 5 uger gammel.

Og så har jeg spekuleret på om man ud fra farven på kyllingen kan konkludere om det bliver en hane eller høne?  Alle mine moderhøns er lyse (grå/hvide, synes jeg, men det er vist ikke den korrekte betegnelse) mens hanen er... æhh, ja hvad er den egentlig  ??? Billedet til højre er en smule overbelyst, hans fjer er lidt mere gule end billedet viser. Jeg aner heller ikke om han er ægte wyandot. Hønerne er der muligvis blandet lidt sussex ind i.


Når f.eks de seneste kyller ser sådan ud:
Kan man så konkludere at de mørke (de to af dem er nærmest røde) i hvert fald ikke er hunner  ??? eller kan en hønekylling godt vise sig at få en anden farve end moderen?

De tre af dem, lidt tættere på:

På forhånd tak  :)
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køn
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2009, 11:51 »
Jeg er slet ikke ekspert, men hvis dine høns ikke er "rene" i farverne, kan de vel bære alskens farvegener i sig, og så kan man slet ikke gisne om hun/han ud fra farverne, så er det lidt ligesom at slå en terning.
Hvilken race er dine høns, sussex? Det er meget forskelligt for de forskellige racer, hvordan kammen udvikler sig, men hvis man har flere kyllinger på samme alder, kan man oftest gå ud fra at dem der udvikler mest kam er haner, men det er ikke helt entydigt, har jeg selv erfaret. Man kan også se på løbene, hanekyllinger har som regel kraftigere løb, og måske også en lille ansats til sporer.
Så jeg foreslår at du sammenligner, hvis den lille fem-ugers har søskende, (eller var det den, der var enebarn?).
Så er der jo også den sikre: galer de er det haner, lægger de æg er det høner  <H <H <H

PS, køn, ja, rigtig køn er den, jeg har nu altid haft en svaghed for teenage kyller *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Køn
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2009, 11:52 »
Ingen bud på kyllingen.. Men det er dælme nogle fine billede du får taget :P

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køn
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2009, 12:07 »
Hønerne ligner godt nok Wyandotter - men hanen er helt klart en blanding evt. med Sussex, jeg  tror ikke engang at der er Wyandot i ham.

Kyllingen på øverste billede kunne godt være en høne.

Farverne på kyllingerne kan blive hvad som helst idet hanen er en blanding.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Køn
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2009, 12:14 »
Eftersom Wyandotter, og krydsninger med samme, altid burde have rosenkam, er det meget usandsynligt at din hane er mere end kvart wyandot. Tegningen tyder på noget Sussex, men kropsformen minder mig ikke om dem jeg har set.

Kyllingens kam er temmelig rød, så jeg ville skyde på en hanekylling.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Køn
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2009, 12:26 »
Når kyllingen kun er 5 uger gsmmel og har så udviklet kam, er jeg enig med Magnus. Mit gæt må være hanekylling!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Køn
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2009, 12:43 »
Kyllingen på øverste billede kunne godt være en høne.
Kyllingens kam er temmelig rød, så jeg ville skyde på en hanekylling.
Når kyllingen kun er 5 uger gsmmel og har så udviklet kam, er jeg enig med Magnus. Mit gæt må være hanekylling!
mvh. Egon

Hmmm... indtil videre står det 2-1 til hanekyllingen  ;D

Jeg har været ved at sammenligne med billederne af kyllingerne fra sidste år, og umiddelbart ser det ud til at de havde meget større hageflapper (det hedder det sikkert ikke  ::)) end den fra i år. Og ja Marianne, - det er den der er enebarn. Jeg krydser derfor fingre for at det skal lykkedes at få nogle hønekyllinger i år.

Rosenkam  ??? Forleden var der en der nævnte ærtekam  ??? Jeg som, - indtil sidste år - troede at en hanekam altid havde takker. Mine to største kyller fra sidste år havde hver sin slags kam.

Den som udviklede den flade kam, troede (håbede!) jeg i sagens natur længe ville blive en høne. Den anden havde allerede i ganske ung alder de yndigste små takker  :D Jeg ved jeg har et billede et eller andet sted, - jeg skal bare lige ...

Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Køn
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2009, 12:45 »
Nakkekam ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køn
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2009, 12:48 »
Hmmm og fjer på løbene, hvor kommer det nu fra ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Køn
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2009, 14:56 »
Flemming Schiøtte skrev en hel masse om kamformer i det PDF-dokument, som ligger her.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Køn
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2009, 16:09 »
Hmmm og fjer på løbene, hvor kommer det nu fra ??
Hæ, ja det lurede jeg også på dengang. Der er kun en af mine høner der har antydningen af fjer på løbene, men jeg har altid tilskrevet det at hun har lidt deforme ben/tæer, - og at hun skulle være mor til begge to når de nu udviklede forskellig kam  ???
Desuden var ham mammeluk-fætteren bare sååå charmerende *p  Han gik og pludrede i et væk og han var den første der begyndte med "her-er-lækker-mad" kaldet.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Køn
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2009, 16:23 »
Hmm.... racen tør jeg ikke gætte på, men faktisk ligner din hane fuldstændig min racerene - men ikke "farverene" Plymouth Rock. Min er (i farven) en blanding af agerhønefarvet og sølvtegnet Plymouth Rock - men flot er han din hane - men omvendt har jeg aldrig set en grim hane...    ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køn
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2009, 16:55 »
Grimme haner findes der mange af, tro mig
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Køn
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2009, 18:25 »
(Image removed from quote.)
Kom så tøser, morgengymnastik er en god start på dagen, op - ned - op - ned, kom nu...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Køn
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2009, 19:10 »
 :D :D :D
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding